صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش داد

مدیران خوش‌بین و بازار بدبین فولادی‌ها

رئیس هیأت عامل ایمیدرو در حالی تولید و صادرات فولاد در سال ۹۶ را امیدوار‌کننده دانسته که برنامه‌ها نسبت به چشم‌انداز تولید و صادرات فولاد که ۵۵ میلیون تن در سال است، عقب بوده و بسیاری از صنایع پایین‌دستی نسبت ...

به گزارش کسب وکار نیوز، رئیس هیأت عامل ایمیدرو در حالی تولید و صادرات فولاد در سال ۹۶ را امیدوار‌کننده دانسته که برنامه‌ها نسبت به چشم‌انداز تولید و صادرات فولاد که ۵۵ میلیون تن در سال است، عقب بوده و بسیاری از صنایع پایین‌دستی نسبت به ارزان‌فروشی برخی شرکت‌های فولادی وابسته به ایمیدرو منتقد هستند. به گزارش «کسب‌وکار»، رئیس هیأت عامل ایمیدرو در یادداشتی که در سایت ایمیدرو منتشر شده، ضمن ابراز امیدواری برای سال ۹۷ گفته است: به طور نسبی از عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۶ راضی هستم و با وجود مشکلات پیش‌رو اعم از کمبود نقدینگی و غیره، این بخش با رشد تولید، صادرات، بهره‌وری و سرمایه‌گذاری مواجهبوده است. براساس آمار انجمن جهانی فولاد، جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۷ تولید خود را با ۲۱.۴ درصد رشد از ۱۷ میلیون و ۸۹۵ هزار تن در سال ۲۰۱۶ به ۲۱ میلیون و ۷۲۶ هزار تن رساند که همین مساله سبب ارتقای یک پله‌ای رتبه کشور از سکوی چهاردهم در سال ۲۰۱۶ به سکوی سیزدهم شد. این میزان براساس آنچه برنامه‌ریزی شده چندان محسوس نیست. با این حال مهدی کرباسیان معتقد است: در سال ۹۲، توازن فولاد دچار مشکل بود، اما در سال ۹۶، در بخش گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی ظرفیت‌ها افزایش یافت. همچنین در سال گذشته، حدود ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی صادر شد. امیدواریم در سال ۹۷ این توازن به برنامه ۵۵ میلیون تن نزدیک‌تر شود.او با بیان اینکه قبل از برجام، اغلب صادرات کشور به خارج با واسطه و حتی با پورسانت بود، گفت: «پس از برجام، صادرات کشور به اروپا و سایر نقاط دنیا به صورت مستقیم شد، به طوری که در سال گذشته، بیش از ۸ میلیون تن فولاد صادر شد که بخشی از آن به اروپا و حتی کانادا بود.» شاید مهم‌ترین نقدی که به صادرات فولاد ایران در یک سال گذشته وارد بود، موضوع دامپینگ بود که از سوی اتحادیه اروپا به ایران وارد کردند، این در حالی بود که بسیاری از صنایع پایین‌دستی معتقد بودند قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی بسیار بالا‌تر از بازار خارجی است و این مساله تا حدودی ناشی از محدود کردن عرضه است. بر همین مبنا آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه سال ۹۶ بالغ بر ۵ میلیون و ۳۶۷ هزار تن فولاد میانی شامل ۲ میلیون و ۴۱۴ هزار تن اسلب و ۲ میلیون و ۹۵۳ هزار تن بیلت و بلوم از کشور صادر شد که رشد مجموع اینها نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر ۸۹ درصد و رشد اسلب ۱۳۰ و رشد بیلت و بلوم ۶۵ درصد بود. همچنین صادرات آهن اسفنجی هم در ۱۰ ماهه به ۵۶۷ هزار تن رسید که ۳۳۶ درصد بالاتر از رقم ثبت‌شده برای مدت مشابه سال قبل‌تر یعنی ۱۳۰ هزار تن است. بنابراین کل محصولات فولادی صادرشده از کشور هم در این مدت یک میلیون و ۱۸۵ هزار تن بود که ۲۵ درصد افت داشت. بیشترین افت صادرات در محصولات فولادی مربوط به صادرات ورق پوشش‌دار با ۹۳ درصد افت و ورق گرم بالای ۳ میلی‌متر با ۵۷ درصدافت بود.

خوش‌بین به تکمیل زنجیره
رئیس هیأت عامل ایمیدرو همچنان به تقویت زنجیره فولاد در ایران خوش‌بین است و با بیان اینکه طی سال ۹۶، در حوزه فولاد، ۳ طرح آهن اسفنجی از طرح‌های فولاد استانی افتتاح شد، گفته است: «با پیگیری شرکت ملی فولاد، بخش فولاد این طرح‌ها نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.»یکی از امیدواری‌های مسئولان ایمیدرو برای تقویت و متعادل کردن زنجیره فولاد افزایش اکتشافات معدنی به ویژه در بخش سنگ‌آهن و راه‌اندازی واحدهای گندله‌سازی و کنسانتره است؛ موضوعی که پیش از این با چالش‌هایی مواجه بود و وزارت صنعت، معدن و تجارت با پیش‌بینی عوارض برای محدود کردن صادرات مواد معدنی خام سرمایه‌گذاری در این بخش را محدود‌ترکرده بود. با این حال رئیس هیأت عامل ایمیدرو در این باره روند کار را اینگونه توصیف می‌کند: «در سال ۹۶، برنامه اکتشاف با قوت ادامه یافت و تا پایان این سال، ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع فعالیت‌های مقدماتی این برنامه اکتشافی (پی‌جویی و ژئوفیزیک هوایی) انجام شد و آماده واگذاری به بخش خصوصی شد. با اکتشافات انجام شده در بخش سنگ آهن استان یزد و با حفاری‌های انجام شده در عمق ۱۹۰۰ متری، به ذخایر حدود ۲ میلیارد تنی سنگ آهن با عیار بالا دست پیدا کردیم که این امر نشان می‌دهد که در معادن عمیق، کشور ما غنی است.»

تغییر برنامه برای جذب سرمایهداخلی
رئیس هیأت عامل ایمیدرو تصریح کرد: صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۸.۵ میلیارد دلار رسید که ۲۰ درصد کل صادرات کشور و حدود ۵ تا ۶ درصد تولید ناخالص داخلیاست.در زنجیره فولاد، ۳۴ درصد رشد صادرات نسبت به سال ۹۵ داشتیم؛ ازاین‌رو طی سال ۹۶ در منطقه سنگان،، ۳ پروژه افتتاح شد و امسال نیز ۲ پروژه دیگر افتتاح می‌شود. میزان اشتغال این منطقه در سال ۹۲ کمتر از یک هزار نفر بود، اما اکنون به بیش از ۴ هزار نفر رسیده که این مساله موجب افزایش امید به آینده در میان جوانان منطقهشده است. افزایش ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش معدن و صنایع معدنی از مهم‌ترین رویدادهای پس از برجام بود. هرچند این مذاکرات دستاورد چندانی نداشت و بیشتر محدود به همکاری برای راه اندازی چند شرکت فولادی بود و آنچه نیاز مبرم بخش معدن یعنی بهره‌گیری از توانمندی شرکت‌های خارجی در استخراج مواد معدنی خاص یا افزایش اکتشافات بود به نتیجه خاصی ختم نشد. با این حال نگاه متولیان بخش معدن پس از این روند باردیگر به افزایش جذب سرمایه‌های داخلی معطوف شده تا جایی که کرباسیان در این باره گفته است: «سیاست جدید ما استقبال و حمایت از بخش خصوصی در جاهایی است که توان سرمایه‌گذاری دارد، هرچند در جاهایی که این بخش کمتر ورود می‌کند یا جایی که سرمایه‌گذار اهل نباشد، ما مکلف هستیم سرمایه‌گذاریکنیم. به عنوان مثال، در پروژه پروده ۴ طبس گشایش اعتبار می‌کنیم تا چنانچه سرمایه‌گذار ابراز تمایل کرد، آن را واگذار کنیم. هدف دیگر این است که پروژه‌های نیمه‌تمام را با سرعت بیشتر و با زمان‌بندی مناسب خاتمه دهیم تا هزینه‌ها کمتر شود و این جزو افتخارات ایمیدرواست.