صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف و مواد مصرفی:

رونق تولید ایرانی و حضور موفق در بازارهای جهانی نیازمند حمایت ویژه مسئولان

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف و مواد مصرفی مشهد گفت: هنر صنعت فرش دستباف به دلیل وجود ظرفیت های وسیع اشتغالزایی و ارزش افزوده بالا، می تواند نقش بسزایی در رونق تولید داخلی و همچنین افزایش صادرات و ارزآوری داشته باشد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف و مواد مصرفی مشهد گفت: هنر صنعت فرش دستباف به دلیل وجود ظرفیت‌های وسیع اشتغالزایی و ارزش افزوده بالا، می‌تواند نقش بسزایی در رونق تولید داخلی و همچنین افزایش صادرات و ارزآوری داشته باشد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، هادی مخملی افزود: در فرش دستباف نیروهای بافنده و متخصص زیادی هستند که می‌توانند هنر آفرینی کنند و به همین علت ضرورت حضور سرمایه گذاران و افراد کارآفرین در راستای رونق تولید و صادرات در صنف فرش دستباف به شدت احساس می‌شود تا تولید جهان شمول و مشتری پسند در راستای سلیقه‌ی مشتری داخلی و خارجی رونق بگیرد. وی در ادامه افزود: این موضوع مرهون حمایت همه جانبه ی مسئولان است که جذابیت سرمایه گذاری درحوزه ی فرش دستباف شرایط دوران تحریم و پساتحریم احیا شود، زیرا به جرأت می‌توان گفت فرش دستباف یکی از تحریم ستیزترین حوزه‌های اقتصادی کشور بود. مخملی تصریح کرد: در این میان صنف فرش دستباف به لحاظ تخصیص تسهیلات اعم از تسهیلات بانکی ارزان قیمت متناسب با شرایط تولید، بخشودگی مالیاتی و مسائل بیمه‌ای در شرایط تولید و تجارت مورد بی مهری دولت واقع شده است. رئیس اتحادیه فرش دستباف و مواد مصرفی افزود: طبق آمار طی ۱۱ ماهه سال گذشته, ۸ هزار و ۵۱۸ کیلوگرم فرش دستباف به ارزش بیش از ۵۰۵ هزار دلار از گمرکات استان خراسان رضوی صادر شد. وی اظهار داشت: این میزان صادرات که بخش عمده آن توسط قالیبافان استان تولید شده، شامل انواع فرش دستباف, قالیچه و غیره در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف است. مخملی در خصوص وضعیت فرش دستباف استان بیان کرد: با وجود پتانسیل‌های موجود در حوزه فرش دستباف استان، ظرفیت بالای بافندگان متخصص و تنوع در طرح‌ها و دستبافت های بومی، کاهش جدی صادرات فرش در استان بسیار نگران کننده است. وی با تاکید بر اینکه حجم زیادی از تولیدات استان از دیگر مبادی خروجی کشور صادر می‌شود، ادامه داد: اصلی ترین مقاصد صادراتی فرش دستباف استان، کشورهای استرالیا، امارات، قطر، بحرین، کانادا، کویت است. مخملی گسترش کارگاه‌های متمرکز و غیر متمرکز بافندگی فرش دستباف را ضروری دانست و افزود: حمایت و پشتیبانی جدی و مناسب از تولیدکنندگان، فرهنگ سازی برای گنجاندن فرش دستباف در سبد خرید مردم، شناسایی بازارهای صادراتی جدید و حفظ بازارهای موجود وجلوگیری از واردات کالاهای مشابه داخلی از جمله نیازهای مهم امروز این هنر صنعت است. وی تصریح کرد: با وجود اشتغالزایی فراوان فرش دستباف بخصوص در مناطق بافت روستایی، نداشتن توجیه اقتصادی و برنامه ریزی های گسترده و صحیح موجب خروج سرمایه‌های فعالان متخصص و تجار از این حوزه در سال‌های قبل و سوق داده شدن آن به سوی مشاغل کاذب شده است.