صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتاق اصناف بوشهر

از تولید تنها یک اسم باقی مانده است

مصطفی گراشی، رئیس اتاق اصناف بوشهر معتقد است مردم از کالاهای باکیفیت استقبال می‌کنند؛ خرید محصولاتی چون پارچه و مواد شوینده نشان از همین موضوع است.
مصطفی گراشی، رئیس اتاق اصناف بوشهر معتقد است مردم از کالاهای باکیفیت استقبال می‌کنند؛ خرید محصولاتی چون پارچه و مواد شوینده نشان از همین موضوع است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق اصناف ایران، رئیس اتاق اصناف بوشهر در مورد تاکید بر حمایت از کالای ایرانی و توجه به تولید داخلی می‌گوید: «باید علاوه بر فرهنگسازی و تبلیغات به این مهم عمل کنیم. در همین راستا اولین قدم رجوع به خودمان و تحقق این شعار در تشکیلات جمعی است.» گراشی در ادامه می‌گوید: «باید الزامات رسیدن به این هدف را مشخص کنیم. بگذارید مثالی در مورد محصولی چون چای بزنم: ذائقه مردم چای نامرغوب موجود در بازار را نمی‌پسندد و در عوض مردم از چای بسته‌بندی خوش‌عطر استفاده می‌کنند. جای ارتقای تولید و بسته‌بندی و به‌روز شدن صنایع باید مردم را مجبور کنیم از محصولات بی‌کیفیت استفاده کنند؟» او در مورد چگونگی رسیدن به تحقق این شعار می‌گوید: «آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای رسیدن به این هدف، چیزی نیست که بتوان طی ۶ ماه و یا ۱ سال به آن رسید. باید صنایع تولید، صنایع فرآوری و… را برای بسترسازی فراهم کنیم. در این راه نیاز به تشکیلات و کمک‌های دولتی و حمایت بانک‌ها است. با تسهیلات ۲۵ درصدی هیچ صنعتی نمی‌تواند با نمونه‌های خارجی رقابت کند. منظورم محصولات درجه‌یک دنیا نیست و بلکه تنها رقابت با کشورهایی در سطح خودمان مد نظرم است. معتقدم حتی با تسهیلات ۱۵ درصدی هم نمی‌توان حرفی برای گفتن در حوزه تولید و رقابت با محصولات مشابه خارجی داشت.» مصطفی گراشی در مورد استقبال مردم از محصولات داخلی می‌گوید: «ما بارها شاهد بوده‌ایم که مردم از محصولات استاندارد ایرانی استقبال کرده‌اند. برای مثال پارچه کت و شلوار ایرانی میان ایرانی‌ها محبوب است و تقاضا برای آن زیاد است. در مورد مواد شوینده ایرانی هم ماجرا به همین ترتیب است و این نشان می‌دهد مردم در صورت مواجهه به کالای ایرانی استاندارد از آن استقبال می‌کنند و اصلاً نیازی به تبلیغ برای جلب توجه مردم به محصولات ایرانی نیست.» رئیس اتاق اصناف بوشهر در انتها به مسافران نوروزی و تأثیر شأن روی شهر بوشهر اشاره می‌کند و می‌گوید: «امسال به لحاظ اقتصادی از مسافران نوروزی بهره‌مند نشدیم. یا اینکه بارها اعلام شد ۷ میلیون گردشگر به استان بوشهر آمدند اما بر اساس تعاریف استاندارد گردشگرها آورده مالی مشخصی برای آن محیط دارند و بسیار ارزشمند هستند چرا که گردشگر اقتصاد محیط را هوشیار و بیدار می‌کند و این پتانسیل را به حرکت در می‌آورد. در حالی که مسافرانی که به استان بوشهر آمدند، شب‌ها در چادرهاشان می‌ماندند و تنها موارد خریدشان آب و خوراکی از سوپرمارکت‌ها بود. طوری که شبانه‌روز تمام مسیر ساحلی شهر ما پوشیده از چادرهای مسافران بود و هیچکس نمی‌توانست در مسیر ساحلی قدم بزند. همچنین طبق آمار ما بر اساس فروش نان و میزان مصرف آرد نانوایی‌ها، حدود ۳ میلیون نفر به بوشهر آمدند که متأسفانه هزینه‌ای در استان نکردند و نتوانستیم از حضورشان به لحاظ اقتصادی بهره‌مند شویم و تنها طبیعت شهرمان آسیب دید.»