صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره، سکه پیش‌بینی کرد

سال سیاه طلا!

عبادلله محمدولی، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره، سکه معتقد است در پنجاه سالی که در بازار فعالیت داشته، هیچ‌گاه بازار را تا این حد بی‌ثبات و ترسناک ندیده است.
عبادلله محمدولی، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره، سکه معتقد است در پنجاه سالی که در بازار فعالیت داشته، هیچ‌گاه بازار را تا این حد بی‌ثبات و ترسناک ندیده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق اصناف ایران، عبادلله محمدولی در مورد سرعت گرفتن افزایش قیمت طلا در بازارهای داخلی می‌گوید: «این اتفاق چند دلیل دارد: موضوع اول دورنما است؛ پدیده‌ای که با آن آشنا هستیم و مربوط به نگرانی از آینده است. موضوع دیگر نگرانی کسب و کارهای تولیدی است که سال‌هاست فکری به حالش نشده و کاری صورت نگرفته است. موضوع بی‌کاری و خرده‌سرمایه‌هایی که در پی این اتفاق وارد بازار می‌شود، هم تأثیرگذار است.» او در ادامه به تبعات بیرونی این اتفاق و تنش‌های سیاسی میان ابرقدرت‌های جهان اشاره می‌کند و می‌گوید: «تبعات و مسائل سیاسی چون درگیری و تنش میان چین و آمریکا موجب افزایش قیمت طلا و ارز شده است اما وضعیت در بازار طوری است که ما بازاری‌ها می‌گوئیم: سکه ترمز بریده است! در این میان نقش بانک مرکزی با توجه به سیاست‌هایی که در پیش گرفته و حجم تقاضا را نباید نادیده گرفت. ببینید در یک ماه گذشته، قیمت هر انس طلا بین ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ دلار بوده است و اختلاف قیمت تنها بیست دلار را نشان می‌دهد. در این شرایط باید ریشه این مشکلات را در درون کشور جستجو کرد.» محمدولی می‌گوید: «قیمت‌ها مدام در حال تغییر است؛ روز گذشته هر گرم طلا ۱۶۱ هزار تومان بود و در حال حاضر ۱۶۸ هزار تومان است.» او درمورد آینده هم می‌گوید: «طی ۵۰ سالی که در بازار حضور داشته‌ام، چنین وضعیت و بی‌ثباتی‌ای را تجربه نکرده بودم؛ و هرگز چنین سال بدی را ندیده بودم. این در حالی است که واقعیتی که در بازار وجود دارد به هیچ‌وجه با گفته‌های مسئولان و رسانه‌ها هم‌خوانی ندارد. امروز در بازار کسب و کاری وجود ندارد و مشتری پایش را به بازار نمی‌گذارد. باید هر چه زودتر برای انبوه مشکلات فکری اندیشید.» رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره، سکه در مورد تأثیر بانک‌ها در شکل گرفتن این وضعیت ترسناک هم می‌گوید: «در ۶ ماه اول سال اعلام شد سود بانکی کم خواهد شد و این اتفاق رخ داد ولی در ۶ ماهه دوم مجدداً سود بانکی افزایش پیدا کرد. بانک‌ها هر طور دل‌شان می‌خواهد رفتار می‌کنند و این اصلاً خوب نیست. بگذارید طور دیگری بگویم: در حال حاضر بانک مرکزی سکه‌های گرمی را با قیمت ۳۴۸ هزار تومان می‌فروشد و سوال اینجاست که چرا سکه یک گرمی با این قیمت فروخته می‌شود؟» عبادلله محمدولی در انتها آخرین قیمت‌ها را هم اعلام کرد: «در حال حاضر قیمت هر مثقال طلا ۷۲۴ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۶۷ هزار و ۲۰۰ تومان، هر انس طلای در بازار جهانی، ۱۳۳۴ دلار، سکه طرح امامی ۱ میلیون ۷۸۳ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱ میلیون و ۷۴۰ هزار، نیم‌سکه ۸۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۵۵۵ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۳۴۸ هزار تومان است.