صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

طبیعت قربانی روز طبیعت

۱۳ فروردین در حالی روز آشتی با طبیعت نام‌گذاری شده است که در این روز بیشترین آسیب‌ها به طبیعت وارد می‌شود.
ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، ۱۳ فروردین در حالی روز آشتی با طبیعت نام‌گذاری شده است که در این روز بیشترین آسیب‌ها به طبیعت وارد می‌شود. بر همین اساس چالش حفاظت از طبیعت و محیط طبیعی در این روز همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان محیط‌زیستی بوده است. روشن کردن آتش، بریدن درختان، کندن گیاهان و سبزه‌ها و صدمه زدن به فضای سبز و محیط دریاچه و رودخانه و... از جمله اقداماتی است که همه‌ساله در این روز از سوی تعدادی از مردم رخ می‌دهد و به افزایش ضرر و زیان‌های محیط‌زیستی منجر می‌شود.
به اعتقاد کارشناسان، اگرچه طبق قانون و آنچه در قوانین محیط‌زیست درج شده است، انجام کاری که به نابودی حیات درختان و محیط‌زیست منجر شود، جریمه‌هایی برای متخلفان دارد، اما در کل میزان این جریمه‌ها یا آنقدر زیاد نیست که بازدارنده باشد یا به دلیل نبود گزارش‌هایی دقیق از کسانی که به این کار دست می‌زنند، جدیت آن برای همه مشخص نیست. طبق قانون ۳۰ هزار تومان جریمه برای پرتاب سبزه به معابر و آبراه‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین رانندگانی که از داخل خودروها زباله در شهر پرتاب کنند، تا سقف ۳۵ هزار تومان جریمه می‌شوند و جریمه تخلیه زباله در محل‌های غیرمجاز ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است. بر همین اساس سایر اعمالی که به محیط‌زیست صدمه می‌زند در صورتی که فرد خاطی شناسایی شود، جریمه‌ای را به همراه خواهد داشت. یکی از اقداماتی که در روز طبیعت خطرات جدی برای محیط‌زیست ایجاد کرده، بریدن و روشن کردن آتش با چوب درختان است که براساس بررسی‌های موجود ضربه جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست خواهد زد و منجر به عدم رویش هر گونه درخت و گیاهی در آن محل بین ۱۰ تا ۱۵ سال خواهد شد. مورد دیگر رهاسازی ماهی‌های قرمز در آب‌های جاری است که باعث مرگ ماهیان دیگر خواهد شد و حتی اگر در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها رها شود باز موجب افت جمعیت گونه‌های بومی می‌شود.
تعمیم اندیشه‌های طبیعت‌دوستانه
محمدحسین بازگیر، رئیس محیط‌زیست شهر تهران با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و تعمیم اندیشه‌های طبیعت‌دوستانه در این روز به مردم، می‌گوید: غیر از اصلاح موارد قانونی و مجازات‌هایی که برای متخلفان محیط‌زیست در نظر گرفته می‌شود باید در این زمینه آموزش‌هایی هم به مردم داد.
ضرورت ارتقای باورهای زیست‌محیطی جامعه
وی در این رابطه توضیح می‌دهد: در تمام دنیا در رابطه با محیط‌زیست آنچه بیش از همه نتیجه‌بخش بوده، آموزش، فرهنگ‌سازی و ارتقای باورهای محیط‌زیستی جامعه است. در بسیاری از کشورهای دنیا دستگاه‌های سیاست‌گذار درباره مباحث زیست‌محیطی تنها در حد سیاست‌گذاری باقی می‌مانند و این خود مردم هستند که نسبت به مسائل و مشکلات زیست‌محیطی حساسیت به خرج می‌دهند، تا جایی که در صورت دیدن هر گونه تخلفی با فرد خاطی برخورد کرده و تخلف وی را به مسئولان گزارش می‌دهند. بنابراین حساسیت نسبت به محیط‌زیست نه تنها در بین مسئولان، بلکه مهم‌تر از آن در بین آحاد جامعه بایدوجود داشته باشد.
بازگیر در ادامه با بیان اینکه اهمیت حفظ محیط‌زیست در قانون اساسی نیز ذکر شده و مراتب تخلفات و جرایم نیز آمده است، می‌گوید: از ابتدای نظام جمهوری اسلامی ایران ضرورت حفظ محیط‌زیست و برخورد با تخلفاتی که به پایمال شدن آن منتهی می‌شود، در قانون اساسی آمده است و بر این اساس توسعه پایدار نیز در گرو رعایت این قانون خواهد بود، اما موضوع دیگری که ذکر آن شاید خالی از لطف نباشد تقویت زیرساخت‌های قانونی در حمایت محیط‌زیست است. برای مثال جریمه‌هایی که برای متخلفان در نظر گرفته می‌شود باید اعمال شده و قانون در برخورد با متخلفان با قدرت عمل بیشتری وارد شود.
براساس گزارش‌های موجود مردم ایران در روزسیزده بدر تا ۱۰ برابر روزهای معمولی به طبیعت خسارت وارد می‌کنند و زباله غیر قابل بازیافت از خود به جا می‌گذارند.