صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نوروز نوید بخش همبستگی ملی است

نوروز به مثابه جشنی ملی و کهن مورد پذیرش همه اقلیت ها و قومیت های ایرانی است. از این رو توانسته نظم فرهنگی و انسجام اجتماعی را در جهت همدلی و نزدیکی اقوام ایرانی و تقویت همبستگی ملی ایجاد کند.
نوروز به مثابه جشنی ملی و کهن مورد پذیرش همه اقلیت‌ها و قومیت‌های ایرانی است. از این رو توانسته نظم فرهنگی و انسجام اجتماعی را در جهت همدلی و نزدیکی اقوام ایرانی و تقویت همبستگی ملی ایجاد کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، در آستانه تحویل سال نو، جنب و جوشی زائد الوصفی در اجتماع شکل گرفته است. مردم با شور و هیاهوی خاصی خود را برای نوروز آماده می‌کنند، بوی عید، کوچه و بازار را فرا گرفته و نوید روزتازه و نوشدن را می‌دهد.
نوروز همزمان با رویش و سرسبزی در طبیعت بی جان، جان آدمی را جلایی تازه می بخشد. نوروز خرمی و سرسبزی، تازگی و طراوت را در طبیعت به همراه می‌آورد و ما نیز پا به پای این تحول، متحول شویم و روح و جان خود را از آلودگی‌ها می‌پالاییم تا با پاک کردن زنگارها آینه جانمان را جلا دهیم.
** نوروز نوید بخش امید
بی شک مانایی هر فرهنگ و تمدنی به تقویت یا تضعیف عناصر فرهنگی آن بستگی دارد. نوروز به مثابه آئینی مانا در طول تاریخ به علت داشتن بنیادی پایدار و اساسی ماندگار توانسته دوام آورد. دلیل چنین مسأله‌ای را می‌توان در پیام نوروز و معناهای آن دانست.
آئین باستانی نوروز از دیرباز نو شدن را به همراه آورده و گذر از کهنگی و غم را نوید می بخشد. به عبارتی دیگر این آئین در دل خود طراوت و امید را به همراه می‌آورد. در واقع امید در تحول و پویایی است که شکل می‌گیرد و این حرکت و پویایی ما را به سمت پیشرفت هدایت می‌کند و پیشرفت نیز به افزایش امید می‌انجامد.
** نوروز نماد همبستگی ملی
یکی از اصلی‌ترین رازهای پیوند و پایداری مردم ایران در پهنه تاریخ همگرایی، هم نشینی و همسویی دلنشینی است که در این آیین نوروز مستتر است. براین اساس از مهمترین شاخصه‌های نوروز ایجاد وفاق و همبستگی در سطوح مختلف از خانواده، روستا، محله، شهر و کشور تا حوزه‌های جغرافیایی فراتر از آن است. نوروز در تار و پود معنایی خود رویکردی همگرایانه دارد و مهرآفرین و آشتی ساز است.
این آیین کهن، در طول تاریخ همیشه به عنوان جشنی متحد کننده و بدون وابستگی‌های نژادی، زبانی و دینی مطرح بوده و تمام مردمی که به صورت وابسته به جهان فرهنگی ایرانی بوده‌اند را در بر گرفته است.
دید و بازدیدهای نوروزی دل‌های مردم را به هم نزدیک ساخته و کدورت‌ها را می‌شوید و با ایجاد همدلی، وحدت ملی را تقویت کرده و افزایش غرور ملی را به همراه می‌آورد. به عبارتی دیگر این جشنی ملی و آئینی کهن همراه با نمادهای فرهنگی و انسانی است که مورد پذیرش همه اقلیت‌ها و قومیت‌های ایرانی است. بر این اساس توانسته نظم فرهنگی و انسجام اجتماعی را در جهت همدلی و نزدیکی اقوام ایرانی و تقویت همبستگی ملی ایجاد کند.
** نوروز و دیپلماسی فرهنگی
نوروز تنها مختص ایران نیست بلکه مرزهایی جغرافیایی را در نوردیده و منجر به همگرایی ملت‌ها شده است. در واقع فرهنگ به عنوان یک ابزار تأثیرگذار و قدرتمند بر مناسبات سیاسی، خود به یک دیپلماسی بدل شده است.
به عبارتی دیپلماسی فرهنگی فرایند مؤثری است که در آن فرهنگ یک ملت به جهان بیرون عرضه می‌شود و ویژگی‌های منحصر به فرد فرهنگی ملت‌ها در سطوح مختلف ترویج می‌یابند.
نوروز تجلی بخش یگانگی، هم اندیشی ایرانیان داخل و بیرون از مرزها است. این آیین باستانی زمینه مهمی در راستای گسترش دیپلماسی فرهنگی است. بر این اساس می‌توان از آن به مثابه زمینه‌ای تاثیرگذار برای برقراری گفتمان بین فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی در راستای همگرایی‌های منطقه‌ای و بین المللی استفاده کرد. به عبارتی دیگر نوروز آیینی است که روابطی بهتر و گسترده‌تر میان همسایگان حوزه نوروز را به همراه می‌آورد و در کنار ایجاد دوستی، همزیستی مسالمت‌‌آمیزی را نیز مهیا می‌سازد.