صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت

افتتاح ۱۱۳ پروژه عشایری در دهه فجر

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت:۱۱۳ پروژه عشایری در دهه فجر امسال با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان و ایجاد ۱۶۰۰ شغل جدید به بهره برداری می رسد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،مهندس کرمعلی قندالی امروز شنبه در نشست مطبوعاتی به مناسبت دهه فجر گفت: با افتتاح این پروژه ها ۳۶۰۰ خانوار عشایری از نعمت خدمات زیربنایی و تولید برخوردار می شوند.
وی افزود: بخش عمده این پروزه ها در زمینه تامین آب، احداث، تعمیر و نگهداری از راه عشایری و بخشی نیز در حوزه تولید است.
رییس سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر ایجاد زنجیره تولید گوشت قرمز در حوزه عشایری اظهار داشت: از ۱۱۰ میلیارد تومان اعتباری که از محل صندوق توسعه ملی برای ایجاد زنجیره تولید گوشت قرمز تخصیص یافته تاکنون نزدیک به ۶۵ درصد آن جذب شده است.
قندالی افزود: از این ۱۱۰ میلیارد تومان، ۶۰ میلیارد تومان در شش ماهه نخست امسال در ۱۹ استان جذب و ۵۰ میلیارد هم در نیمه دوم سال ۹۶ بین استان هایی مانند زنجان، فارس و استان خراسان جنوبی توزیع شده است.
قندالی با اشاره با این که در سال جاری به رغم محدودیت های درآمدی در سطح ملی، بخش عشایر کشور حدود ۴۵ درصد تخصیص اعتبار عمرانی بالغ بر ۳۳ میلیارد تومان داشته است، تصریح کرد: از این مبلغ ۱۶ میلیارد تومان آن به صورت نقدی و ۱۷ میلیارد تومان به صورت اوراق تخصیص منابع داشته ایم.
وی با بیان این که سالانه ۹.۵ میلیون راس دام از طریق عشایر پرواربندی و به بازار عرضه می شود، گفت: عشایر سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت تولید می کنند که ۲۵ درصد تولید گوشت کشور است.
رییس سازمان امور عشایر ایران افزود: ما در تامین گوشت قرمز در ایام عید نگرانی نداریم و حتی بره های سال ۹۶ هم در این ایام به بازار عرضه می شوند.
قندالی درباره حمایت های دولتی از عشایر نیز ادامه داد: با کمک دولت ظرف سه سال گذشته از محل مدیریت بحران ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد و دوره بازرگشت ۵ ساله به جامعه عشایری و تشکل های وابسته به آن مصوب شد.
وی خاطر نشان کرد: از این مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است که بیش از ۸۰ درصد آن جذب و مابقی تا آخر امسال پرداخت می شود.
قندالی از یک مصوبه ۱۵۰ میلیارد تومانی هم برای کمک به عشایر خبر داد و اذعان داشت: این اعتبار با سود ۴ درصد و دوره بازگشت ۵ ساله است که بخشی از آن در سال ۹۶، قسمت عمده در سال ۹۷ جذب خواهد شد.
وی افزود: در مورد اعتبار ۱.۵ میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان و عشایر نیز مبلغ خوبی برای فعالیت هفت گانه عشایر تعریف کردیم که با راه اندازی سامانه وزارت کار، تمام پروژه ها با سمت و سوی اشتغال در حال ثبت در این سامانه می باشد.
رییس سازمان امور عشایر ایران درباره اقدامات این سازمان با توجه به کاهش بارندگی گفت: امسال ۲۱۰ هزار تن نهاده های دامی با قیمت یارانه ای و مدت دار در بین عشایر توزیع شده و توزیع نهاده ها حداقل تا نیمه نخست اردیبهشت به منظور عبور از خشکسالی ادامه خواهد یافت.
وی خاطر نشان کرد که طی چهار سال گذشته ۹۰۰ هزار تن نهاده دامی با قیمت یارانه ای و مدت دار بین عشایر توزیع شد که از ۱۸۰ میلیارد تومان خسارت جلوگیری کرد.
قندالی از تهیه اطلس ایل راه های عشایری خبر داد و اظهار داشت: از سال ۹۲ نقشه برداری ایل راه های عشایری کشور آغاز شده و امروز ۶۰ هزار کیلومتراز این راه ها نقشه برداری شده است.
وی افزود: واگذاری ایل راه های عشایر به استناد مصوبه شورای انقلاب به طور مطلق ممنوع است در حالی که طی ۳۵ سال اخیر افراد حقیقی به طور غیر قانونی و همچنین بعضی از سازمان ها و نهاد ها برای ساخت بزرگراه ها و یا شهرک های صنعتی و پادگان ها در مسیر ایل راه های عشایر اقدام کرده اند.
قندالی درباره استفاده عشایر از انرژی پاک و خورشیدی نیز گفت: طبق توافقی با وزارت نیرو تا سه سال آینده ۷۵ هزار خانوار تحت پوشش انرژی پاک به خصوص انرژی خورشیدی قرار می گیرند.