صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کارشناسان وضعیت اجاره‌بها در سال 94 را پیش‌بینی کردند

تثبیت اجاره ‌بها و افزایش ودیعه مسکن

بازار اجاره مسکن در سال 93 دو چهره متفاوت داشت؛ شش ماهه ابتدای سال زنگ گرانی در بازار اجاره کم و بیش شنیده می‌شد اما افزایش قیمت‌ها جهشی نبود، شش ماهه دوم سال 93 اجاره‌نشینان طعم ثبات و آرامش را چشیدند و حتی در برخی موارد موفق شدند سنگر کاهش اجاره‌بها را هم فتح کنند.

کارشناسان درباره وضعیت اجاره‌های سال آینده نظرات متفاوتی دارند اما برآیند آرای آنها این است که انتظار نمی‌رود در سال 94 شاهد رشد افسارگسیخته اجاره‌بها – آن چنان که در سال 90 و 91 اتفاق افتاد – باشیم اما آرامش بازار اجاره‌بها به قیمت افزایش محسوس ودیعه مسکن رقم خواهد خورد.

احتمال افزایش 10 تا 15 درصدی ودیعه مسکن
طبق اطلاعات استخراج شده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات در سه ماهه سوم سال 93 همانند شش ماهه نخست آن، متوسط اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران با نوسان قابل ملاحظه روبه‌رو نبوده و شاهد ثبات نسبی در این بازار بوده‌ایم. این وضعیت در سایر شهرها نیز قابل مشاهده است و به این ترتیب در سال جاری با توجه به کاهش تورم عمومی و همچنین ثبات نسبی قیمت مسکن، التهاب در این حوزه اندک بوده است. داود زاهدی، کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه سه ماهه ابتدایی سال 94 شاهد افزایش اجاره‌بها خواهیم بود، به «کسب‌وکار» گفت: سال آینده در حوزه مسکن افزایش قیمت شدید نخواهیم داشت و بازار اجاره هم از این روند پیروی می‌کند. علت این است که روند تخلیه حباب قیمت مسکن که از اواسط سال 93 آغاز شده در سال 94 هم ادامه خواهد یافت و قیمت مسکن در سال 94 با دامنه اندک نوسان خواهد کرد. وی افزود: سیاست‌های دولت برای کنترل تورم در سال 94 هم ادامه خواهد داشت و کاهشی در نرخ سود بانکی پیش‌بینی نمی‌شود بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد موجران یا قراردادها را با قیمت سال گذشته تمدید کنند یا حدود 10 تا 15 درصد – که نرخ تورم پیش‌بینی شده برای سال آینده است - بر مبلغ ودیعه اضافه کنند.

احتمال کاهش اجاره‌بها دور از ذهن نیست
مصطفی قلی خسروی، کارشناس با سابقه مسکن نیز بازار اجاره در سال 94 را آرام و بدون نوسانات هیجانی ارزیابی کرد و در این مورد به «کسب‌وکار» توضیح داد: همانطور که پیش‌بینی می‌شد سال 93 با آرامش بازار مسکن سپری شد و تثبیت قیمت اتفاق مهم این سال در حوزه مسکن بود. در سال 94 هم با توجه به ثبات اقتصادی و آرامش بازارها در بازار مسکن نیز شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود. اجاره از قیمت مسکن و تورم پیروی می‌کند و پیش‌بینی نمی‌شود اجاره‌بها رشد آنچنانی کند. وی افزود: با توجه به اینکه قیمت مسکن تثبیت شده است، به نظر می‌رسد تعدادی از واحدهای مسکونی که به امید افزایش قیمت خالی مانده بود در سال 94 وارد بازار فروش و اجاره شود و بر این اساس احتمال کاهش قیمت مسکن و اجاره‌بها نیز دور از ذهن نیست. این کارشناس با متنوع دانستن بازار اجاره خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی مناطق که تقاضا برای اجاره بالا است افزایش قیمت داشته باشیم اما این افزایش چندان شدید نخواهد بود و با توجه به تمایل مستاجران به پرداخت ودیعه به جای اجاره احتمال افزایش ودیعه در این مناطق بیشتر است.
رونق بازار در سه ماه ابتدای 94 و تاثیر آن
بر اجاره
اگر قیمت مسکن در اردیبهشت و خرداد ماه 94 افزایش پیدا کند قطعا اجاره هم رشد نامتعارف خواهد داشت چون طبق تجربه همیشه اجاره نسبت به قیمت بیشتر افزایش داشته است. علی تکاب، فعال بازار مسکن با بیان این مطلب به «کسب‌وکار» گفت: سال 93 اجاره افزایش نداشت و حتی در برخی مناطق اجاره‌های پایان سال کمتر از ابتدای سال بود و این وضعیت تاکنون در تهران بسیار کم سابقه بوده است. کارشناسان از افزایش حجم معاملات در شش ماهه دوم سال 93 نتیجه‌گیری کرده‌اند که در اردیبهشت و خردادماه سال آینده رونق به بازار مسکن باز خواهد گشت و اگر بازگشت رونق طبق سنوات گذشته با افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت همراه باشد مطمئنا اجاره‌ها بیش از 30 درصد افزایش پیدا می‌کند.

ارتباط توافق هسته‌ای و بازار اجاره‌بها
بازار اجاره زمانی به روزهای داغ خود می‌رسد که تکلیف توافق هسته‌ای نیز روشن شده است و اگر این توافق صورت بگیرد سناریوهای گوناگونی در بازار مسکن پیش‌بینی می‌شود. منصور علیپور، کارشناس مسکن با بیان این مطلب به «کسب‌وکار» گفت: بیشتر کارشناسان معتقدند در صورت توافق هسته‌ای بازار مسکن رونق خواهد گرفت و در این صورت افزایش اجاره‌بها هم به نسبت افزایش قیمت مسکن قابل تصور است. اگر مذاکرات به نتیجه قطعی نرسد امکان افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها وجود ندارد چرا که نقدینگی با همین روال کنونی از بازار مسکن به بازارهایی که نقدشوندگی بالاتری داشته باشند، منتقل خواهد شد.