صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

در اجرای قانون بودجه همه متغیرها در سطح کلان کشور باید هم‌جهت باشند

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در اجرای قانون بودجه کشور همه متغیرها در سطح کلان باید هم جهت باشند ولی در حال حاضر متغیرها خلاف جهت هم هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، هادی قوامی در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در هنگام بررسی عملکرد هشت ماهه دولت در اجرای قانون بودجه 96 به نمایندگی از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن ارائه گزارشی از بودجه امسال اظهارداشت: برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده باید بررسی شود که بودجه به لحاظ کیفی تا چه میزان تحقق یافته این در حالی است که گزارشی از تحقق کیفی در گزارش دستگاه‌ها نیامده است.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: باید مشخص شود که چه میزان در راستای افزایش بهره‌وری کار کرده‌ایم تا بتوانیم در سال 96 رشد اقتصادی داشته باشیم که این میزان هنوز نزدیک صفر است در حالی که برای مثال باید نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی طبق برنامه ششم توسعه هشت درصد افزایش یابد.
قوامی ادامه داد: مالیات از درآمدهای شایسته بودجه برای دولت است، با این حال مشخص نیست دولت مالیات‌ها را صرف چه کاری می‌کند و این در حالی است که اگر بودجه جاری دولت به مالیات وابسته و متصل شود، آن زمان همه موظف می‌شویم موانع سودبری شرکت‌ها را برداریم و باعث شویم شرکت‌ها تا 25 درصد افزایش سود داشته باشند که در ادامه فضای کسب و کار بهبود می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: همه متغیرها در سطح کلان کشور باید با هم، هم‌جهت باشد، در حال حاضر متغیرها خلاف جهت هم هستند چنانچه مالیات شرکت‌ها افزایش ‌یابد، سود آنها کاهش می‌یابد و بار تکلف مالیات 67 درصد بر بخش تولید کشور است که این فشار مضاعفی محسوب می‌شود.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس همچنین گفت: نقدینگی دولت از 450 هزار میلیارد تومان به بیش از یک میلیون و 450 هزار میلیارد تومان رسیده و سود بانک‌ها بیش از 150 هزار میلیارد تومان است، اما این میزان افزایش نقشی در کمک به شرکت‌ها و بخش تولید نداشته است.
قوامی افزود: در بودجه 96، 11 هزار میلیارد تومان از محل بودجه عمومی برای هدفمندی‌ها اختصاص یافته که در هشت ماهه نخست، 13 هزار میلیارد تومان برداشت شده است که این میزان تا پایان سال به 16 هزار میلیارد تومان می رسد.
وی با بیان این که تفاوت فاحشی با رقم تعیین شده در قانون بودجه امسال وجود دارد، اظهار داشت: شرکت گاز و پالایش نفت هنوز 25 هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی خود را به خزانه واریز نکرده است و این باعث فشاری شده که تملک دارایی سرمایه‌ای از محل فروش نفت کمتر تحقق یابد.
قوامی ادامه داد: این در حالی است که سود اوراق مشارکت سال‌های گذشته در سال 96، دو هزار میلیارد تومان، در سال آتی هفت هزار میلیارد تومان بوده و احتمالا در سال 98 به بیش از 10 هزار میلیارد تومان برسد لذا هر چه دولت در می آورد باید به اوراق مشارکت بدهد.
وی افزود: تا پایان سال96 نزدیک به 300 هزار میلیارد تومان یارانه داده‌ایم که 25 درصد از بودجه عمومی کشور است.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین گفت: سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را باید به صورت نقدی بدهیم و اوراق مشارکت نباید به آنها داد چرا که وقتی در جایی از آنها نقد دریافت می‌کنیم باید نقد هم پرداخت کنیم.
**120 هزار کلاس فرسوده در کشور داریم
محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در مورد عملکرد هشت ماهه دولت در اجرای قانون بودجه 96 کل کشور گفت: در بخش بودجه عمرانی تاکنون برای نوسازی مدارس حتی یک ریال پرداخت نشده این در حالی است که 120 هزار کلاس فرسوده در کشور داریم.
وی افزود: در زمینه کمک به سرانه دانش‌آموزی نیز فقط 11 درصد پرداخت شده است به همین دلیل است که مدارس مجبور می شوند برخلاف قانون اساسی از والدین دانش آموزان جهت هزینه‌های آب و برق پول دریافت کنند.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: برای تغذیه رایگان دانش آموزان نیز فقط 11 درصد پرداخت شده است با این شرایط معلوم نیست در مدارس شبانه روزی که باید به دانش‌آموزان وعده‌های غذایی بدهند، چه غذایی داده می‌شود.
زاهدی ادامه داد: در این مدت حوزه کمک به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و عدالت آموزشی تنها 13 درصد پرداخت شده است، با این شرایط آسیب‌های بسیار بزرگی در این حوزه به وجود می‌آید.
وی اضافه کرد: کمک به ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی نیز فقط 13 درصد بودجه خود را دریافت کرده و همین امر سبب شده تا بعضی از دانش آموزان نتوانند به مدرسه بروند. 
نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: همچنین آموزش و پرورش 6 هزار میلیارد تومان بدهی یا تعهد برای سال آینده دارد، همچنین مسائلی مانند بازنشستگان و رتبه‌بندی معلمین باقی مانده است.
زاهدی افزود: بودجه دانشگاه پیام نور باید 110 درصد افزایش یابد، دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز باید افزایش بودجه داشته باشد، همچنین سازمان فنی و حرفه‌ای پولی برای پرداخت بازنشستگان خود ندارد.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس امروز با حضور محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه به بررسی عملکرد هشت ماهه دولت در اجرای قانون بودجه سال 96کل کشور پرداختند.