صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مطهری در جمع خبرنگاران

هیاتی 6 نفره از مجلس بزودی از زندان اوین بازدید می کند

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی از موافقت دادستان تهران برای بازدید نمایندگان از زندان اوین خبر داد و گفت: هیاتی 6 نفره برای بازدید از این زندان متشکل از کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی و حقوقی و قضایی مجلس تشکیل شده است که این بازدید به زودی انجام می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس در جمع خبرنگاران افزود: در مورد بازدید نمایندگان از مجلس صبح امروز با علی لاریجانی رییس مجلس صحبت کردم، وی بیان کرد که دادستان تهران هم موافق بازدید نمایندگان از زندان اوین است از این رو بنا شد که کمیسیون امنیت ملی و حقوقی و قضایی مجلس اعضای هیات 6 نفره را تعیین کنند.
وی ادامه داد: درباره انتخاب نمایندگان با رییس کمیسیون قضایی و حقوقی صحبت کرده ام، باید طی امروز و فردا ترکیب اعضای این هیات تعیین شود.
نایب رییس دوم مجلس خاطرنشان کرد: تنها 20 نفر از بازداشتی های اتفاقات اخیر در زندان نمانده اند، ممکن است گفته شود که این بازدید دیر انجام می شود، اما در حال حاضر فعلا بازدید از زندان های تهران و اوین و تحقیق در باره فردی که در زندان خودکشی کرده مطرح است.
وی یادآور شد: باید درباره اتفاقاتی که در مدت بازداشت افراد در زندان رخ داده است، بررسی شود، اما فعلا بحث بازدید از زندان های تهران است و بد نیست که موضوع به کل کشور تعمیم داده شود مخصوصا درباره افرادی که گفته می شود در بازداشت خودکشی کرده اند.
عضو هیات رییسه مجلس با بیان این که بهتر است تحقیق شود تا این شبهات از بین برود، گفت: باید بازدید انجام شود، با این حال بایستی در مورد این بازدید با رییسان کمیسیون قضایی وحقوقی و امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت وگو کرد تا هر چه سریع تر این بازیدها انجام شود.
مطهری ادامه داد: دادستان تهران با این بازدید ها اعلام موافقت کرده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سوال از رییس جمهوری در مورد موسسات مالی در مجلس نیز خاطرنشا نکرد:در این زمینه در گذشته جلسه غیرعلنی تشکیل شد و ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی توضیحاتی درباره وضعیت موسسات مالی ارائه کرد.
وی افزود:در آن جلسه بحث و بررسی های زیادی مطرح شد و این که طرح سوال از رییس جمهوری خیلی به مصلحت نیست، لذا سوال کنندگان از آن تاریخ اصرار زیادی نداشتند تا سوال از رییس جمهوری سیر قانونی خود را طی کند.
نایب رییس دوم مجلس ادامه داد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اگر 74 نفر از نمایندگان طرح سوال از رییس جمهوری را امضا کرده باشند، طرح سوال باید توسط رییس مجلس به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شود و رییس جمهوری و نماینده قانونی وی فرصت دارند در کمیسیون حاضر و توضیح دهند.
مطهری افزود: اگر بعد از توضیحات، همچنان 74 امضا باقی ماند، رییس جمهوری یک ماه وقت دارد که در جلسه علنی مجلس حضور یابد و توضیحات خود را مطرح کند. 
وی یادآور شد: در این راستا سوال از رییس جمهوری می تواند اجرا شود اما مصلحت اندیشی ها در این بین صورت گرفته است که باعث شده سوال مطرح نشود، شخصا معتقدم سوال از رییس جمهوری انجام شود، بهتر است.