صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

برای تامین نظر شورای نگهبان

بررسی لایحه تجارت درکمیسیون های تخصصی مجلس لغو شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 146 رای موافق با لغو بررسی لایحه تجارت در کمیسیون های تخصصی مجلس و بررسی این لایحه در جلسات علنی مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان درادامه جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی لغو رسیدگی اصل 85 قانون اساسی در مورد لایحه تجارت را با 146 رای موافق، 58 رای مخالف، 6 رای ممتنع از 229 نماینده حاضر تصویب کردند.
براساس اصل 85 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمانها، شرکتها، موُسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد.
تاکنون بنا بود این لایحه در کمیسیون های تخصصی مجلس بررسی شود ولی با لغو رسیدگی اصل 85 قانون اساسی، بررسی این لایحه 1250 ماده ای در جلسات علنی مجلس شورای اسلامی انجام می شود.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: لایحه تجارت لایحه دولت است که در مجلس ششم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد،درمجلس هفتم و هشتم در مورد مواد این لایحه کار کردیم که برخی از مواد آن دائمی و به شورای نگهبان ارجاع شد ولی شورای نگهبان به نحوه رسیدگی این لایحه در مجلس ایراد گرفت و خواهان رسیدگی آن در جلسات علنی مجلس شد.
وی افزود: شورای نگهبان در ایرادات خود بیان کرد که موارد این لایحه ضروری است و باید در مجلس بررسی شود ولی از نظر ما ضرورت را مجلس تشخیص می دهد، در هر حال برای رعایت نظر شورای نگهبان این لایحه را باید در مجلس بررسی کنیم.
لاریجانی ادامه داد: ما می توانیم بعد از تصویب کلیات، جزییات این لایحه را در جلسات مختلف بررسی کنیم و به شورای نگهبان ارسال کنیم.
رییس مجلس گفت: باید وضعیت این لایحه هر چه سریعتر مشخص شود دلیل مشخص نشدن وضعیت این لایحه به دلیل اختلاف شکلی بین شورای نگهبان و مجلس بوده است.
لاریجانی اظهار داشت: این لایحه را به کمیسیون های تخصصی ارجاع می دهیم که پس از به روزکردن، آن را به مجلس ارجاع کنند تا کلیات و جزییات این لایحه 1250 ماده ای در جلسات علنی مجلس بررسی شود.
حسین فتحی نماینده تهران در مخالفت با لغو اصل 85 شدن این لایحه و بررسی آن در مجلس گفت: این لایحه مواد زیادی دارد و بررسی آن در مجلس شورای اسلامی زمان زیادی می برد به همین دلیل بود که ما آن را به کمیسیون ارجاع کرده بودیم.
وی افزود: کمیسیون های تخصصی مجلس نیز می توانند به خوبی مواد مختلف این لایحه را بررسی کنند.
فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در موافقت با لغو اصل 85 شدن این لایحه و بررسی آن در مجلس گفت: اگر این لایحه در مجلس بررسی شود در هنگام بررسی آن ما می توانیم نظر بسیاری ازکارشناسان و متخصصان را داشته باشیم.
وی افزود: همه نمایندگان حق دارند در مورد این لایحه نظر بدهند اگر این لایحه در کمیسیون های تخصصی مجلس بررسی شود این حق از نمایندگان گرفته می شود.