صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سفیر افغانستان در ایران گفت

محدودیت استفاده از بندر کراچی اهمیت چابهار را دوچندان می‌کند

سفیر افغانستان در ایران گفت: ورود گروه‌های تروریستی از پاکستان به افغانستان و ایجاد موانعی برای استفاده بازرگانان افغانستانی از بندر کراچی، اهمیت بندر چابهار را برای افغانستان دوچندان کرده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، نصیر احمد نور با اشاره به اهمیت بندر چابهار برای افغانستان اظهار داشت: دولت و بخش خصوصی افغانستان ترجیح می‌دهند بندر چابهار هر چه سریعتر فعال شود و تجهیزات لازم آن راه‌اندازی شود.
وی با اشاره به محدویت‌های بندر کراچی برای افغانستان تصریح کرد: متاسفانه ما در روابط خود با پاکستان مشکلاتی داریم که بیشتر بر می‌گردد به اینکه گروه‌های ترویستی که همه روزه در تلاش هستند مردم افغانستان را بکشند و آبادی‌ها را ویران کنند، عمدتاً از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند و همین مشکل موانعی را برای داد ستد تجاری و ترانزیتی برای استفاده بازرگانان افغانستانی از بندر کراچی ایجاد می‌کند.
سفیر افغانستان در ایران با بیان اینکه کشور محصور در خشکی افغانستان برای ارتباط و داد ستد دریایی با دیگر کشورها اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: گرچه افغانستان هم‌اکنون از بندرعباس هم برای ترانزیت، واردات و صادرات کالاهای خود استفاده می‌کند، اما بندر چابهار راهی به‌ صرفه‌تر و کوتاه‌تر بویژه برای داد و ستد ما با هند ایجاد می‌کند چرا که اگر تبادل کالا با هند را از طریق بندرعباس انجام دهیم مسافت بسیار طولانی‌تری را چه از راه دریا و چه از راه خشکی باید بپیماییم و این مهم اهمیت بندر چابهار را نشان می‌دهد.
احمدنور خاطرنشان کرد: موانعی که در کراچی برای استفاده افغانستانی‌ها ایجاد می‌شود، اهمیت بندر چابهار را دوچندان می‌کند که می‌توانیم گزینه‌های دیگری را نیز در ارتباط دریایی داشته باشیم و توسعه چابهار روابط افغانستان و ایران را بیش از پیش تحکیم می‌بخشد.