صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

وزیر امور اقتصادی و دارایی

درآمدهای مالیاتی 25 درصد رشد داشت

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به بازنگری ساختارهای نظام مالیاتی کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: درصورت شفافیت و خروج از بروکراسی و روان کردن اقتصاد همه کشورهای اسلامی با وحدت رویه و وفاق به سوی توسعه می‌تواند گام بردارد.
به گزارش کسب و کار نیوز، صبح امروز مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در چهاردهمین کنفرانس فنی سالانه مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از حضور مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی اظهار داشت: امروز همه ما در کشورهای اسلامی به این وفاق رسیده‌ایم که با ایجاد فضای رقابتی و مبارزه با فساد و توسعه بخش خصوصی می‌توانیم گامی موثر در جهت توسعه کشورهای اسلامی برداریم.
وی افزود: در طول تاریخ مفهوم مالیات در نظام اقتصادی آمیخته با روح عدالت و برابری و حفظ کرامت انسان‌ها بوده است و اسلام به عنوان دینی برآمده از روح و جان انسان‌ها پاسخگوی سالمی میان حکومت و مردم است.
کرباسیان با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی مفهومی مدرن در کشورهای توسعه‌یافته است افزود: از قرن‌ها پیش نظام مالیاتی برای پرداخت خمس و ذکات در زندگی مسلمانان مهیا بوده حتی پیش از آنکه غرب برای شهروندان خود آن را در نظر گیرد.
وی افزود: مالیات ضمن عمل به قواعد اسلامی وجوه را برای تامین هزینه فقرا و ایجاد منبعی برای ثروت‌های عمومی و تقویت همگرایی در نظر دارد.
وی گفت: نظام مالیات ستانی اسلامی بر این اصل استوار است که زیست عزتمندانه مهیا شود.
وی گفت: کشورهای اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های موجود و مالیات‌ستانی عادلانه می‌تواند به انتقال تجربه کمک کند.
کرباسیان با بیان اینکه نظام مالیاتی می‌تواند به عنوان قطبی تاثیرگذار باشد، افزود: نظام مالیاتی این مزیت را دارد که با پتانسیل‌های غیر قابل انکاری که برگرفته از قواعد دینی است به توسعه فعالیت‌های اقتصادی بپردازد و اقتصاد جهان اسلام را به قطبی موثر تبدیل کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به بازنگری ساختارهای نظام مالیاتی کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: درصورت شفافیت و خروج از بروکراسی و روان کردن اقتصاد همه کشورهای اسلامی با وحدت رویه و وفاق به سوی توسعه می‌تواند گام بردارد.
کرباسیان با بیان اینکه استراتژی‌های راهبردی نظام مالیاتی تدوین شده گفت: این راهبرد بر اساس سند چشم‌انداز و برنامه ابلاغی از سوی رئیس جمهور است که چند هدف مشخص را دنبال می‌کند.
کرباسیان افزود: ضرورت اقتصاد پرتحرک و رو به توسعه با نظام مالیاتی شفاف چالاک و تیزبین و نیز اقتصادی مقاوم و با ثبات، مردم‌محور و توسعه‌خواه، متناسب‌سازی با ساختارهای مالیاتی و نهادی اقتصادی به عنوان اولین هدف مورد توجه است.
کرباسیان ادامه داد: هدف بعدی توسعه ملی است البته نظام مالیاتی در مقابل بنگاه‌های اقتصادی قرار ندارد و این پیام از سوی دستگاه‌های مالایتی به فعالان بخش خصوصی ارسال شده. ضمن آنکه نظام مالیاتی مدرن ترمز توسعه نیست و این نظام تیزبین بستر رقابت برابر را مهیا می‌کند.
وزیر اقتصاد و دارایی گفت: نظام مالیاتی مدرن از رقابت ناعادلانه در اقتصاد جلوگیری کرده و سعی دارد در انتقادپذیری و روزآمدکردن روش‌های مالیاتی همراه مالیات ‌دهندگان باشد.
وی افزود: پس از برجام سعی بر آن شد تا با توسعه درآمدهای مالیاتی درآمدهای نفتی که منجر به تضعیف رابطه دولت و ملت می‌شود کاسته شود.
وی گفت: از سال گذشته درآمدهای مالیاتی 25 درصد رشد داشته و اقتصاد ایران می‌تواند با پتانسیل های خوبی که در زمینه زیرساخت‌های مناسب،‌ نیروهای کار تحصیلکرده و جوان و امنیت دارد مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار گیرد.
کرباسیان خاطرنشان کرد: بازنگری اصلاحات در ساختار نظام مالیاتی با هدف راهبردی افزایش مالیات، سرعت، سهولت و شفافیت است و اجرای صحیح سیاست‌های مالیاتی مستلزم وجود دستگاه‌های مالیاتی چابک و سازگار است.
وی گفت: اولین اقدام اصلاح فرهنگ عمومی شهروندان در جهت پرداخت مالیات است و نباید از یاد برد که اصلاح فرهنگ عمومی زمانبر بوده و باید توجه داشت که فرهنگ مالیات‌ستانی باید مورد بازنگری قرار گیرد.
وی گفت: همچنین سیستم بروکراتیک را متناسب با نیازهای امروز مدرن‌سازی کرد و با بهینه‌سازی ساختارهای مالیاتی تحول در سه حوزه تحول مالیاتی، مدیریت مالیاتی و خدمات مالیاتی به اجرا رساند.
وی افزود: اصلاح مالیات‌های مستقیم و نحوه نگهداری از اصلی‌ترین اقدامات در این حوزه است. ضمن آنکه ساماندهی مجوزها، اصلاحات اجرایی بر مالیات بر ارزش افزوده و گسترش الکترونیکی کردن فرآیندهای مالیاتی می‌تواند کشور را به درآمدهای مالیاتی پیش‌رو مبدل کند تا حامی تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال شود.
وی در خاتمه با تاکید بر ایجاد اعتماد عمومی در آحاد مردم افزود: امروز گام‌های مهمی در این را ستا برداشته شده و ما می توانیم با توسعه همکاری‌های بین‌المللی تجربیات مشترک خود را در اختیار کشورهای جهان قرار دهیم و در فضای کارشناسی و علمی‌تر بهره لازم را ببریم.