صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عبدالرضا بهادری‌فرد، معاون سازمان فناوری اطلاعات

اشتغالزایی با حمایت از استارت‌آپ ها‌

استارت‌آپ‌ فعالیت جدیدی در حوزه فناوری است که با مزیت کم بودن هزینه‌های اولیه سرمایه‌گذاری در ‌جهان و به دنبال آن در کشور ما شکل گرفتند.
سرمقاله
استارت‌آپ‌ فعالیت جدیدی در حوزه فناوری است که با مزیت کم بودن هزینه‌های اولیه سرمایه‌گذاری در ‌جهان و به دنبال آن در کشور ما شکل گرفتند. در ایران با گسترده‌تر شدن و توسعه فعالیت استارت‌آپ‌ها ازسوی جوانان لزوم افزایش حمایت‌ها از این حوزه نیز ضروری است، چراکه توسعه استارت‌آپ‌ها در رشد اشتغالزایی، تامین نیازهای بازار با اتکا به توانمندی‌های داخلی، افزایش خلاقیت و نوآوری و توسعه پایدار اقتصادی نقش موثری خواهد داشت. از سوی دیگر هم‌راستایی با روند رشد و توسعه جهانی در این حوزه، امکان ورود به بازارهای جهانی را برای کارآفرینان فراهم می‌کند. 
ایران پتانسیل بالایی در نیروی انسانی بااستعداد و آموزش‌دیده دارد که در صورت حمایت و ساماندهی فعالیت استارت‌آپ‌ها می‌توان کارآفرینی و اشتغالزایی را گسترش داد و از این راه به مرحله و رشد و سودآوری در سطح ملی رسید و کشور را در حوزه اقتصاد دیجیتال در سطح بین‌المللی مطرح کرد. 
این اشتغالزایی از دو جهت اهمیت دارد؛ یک آنکه برای افراد بیکار اشتغال ایجاد خواهد شد و از سوی دیگر جلوی خروج نخبگان را خواهد گرفت. چنانچه از کسب‌وکارهای نوپا حمایت شود، خروج نخبگان به وضوح کاهش می‌یابد و کسانی که تا پیش از این به امید اشتغال از کشور خارج می‌شدند، انگیزه لازم برای خدمت به کشور را دارند. بنابراین ضرورت دارد دولت در حمایت از کسب‌وکارهای نوپا اقدامات جدی به عمل آورد.