صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون استاندار سیستان و بلوچستان مطرح کرد

اشتیاق عمانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان

معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سرمایه‌گذاران عمانی اشتیاق و رغبت زیادی برای توسعه سیستان و بلوچستان داشته و اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری کردند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، سکینه اشرفی از سفر چهار روزه خود که از 30 مهرماه به کشور عمان برای مراودات تجاری و اقتصادی و در قالب یک گروه 11 نفره از ایران انجام شد خبر داد و گفت: با توجه به این که سیستان و بلوچستان دارای مرز آبی با کشور عمان است تاکنون آن طور که باید از این فرصت هم‌مرزی استفاده نشده و افزایش حضور تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور در ایران و عمان بسیار مهم و مورد توجه است.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان افزود: مسؤولان عمان اشتیاق و رغبت زیادی برای توسعه سیستان و بلوچستان دارند و اعلام کردند آمادگی دارند در این استان به طور خاص حضور پیدا کنند.
وی افزود: آن چه که مورد تأکید ریاست جمهور قرار دارد این است که کشور عمان جایگزین امارات به عنوان درگاه تجاری ایران شود.
اشرفی اظهار داشت: اکنون بیشتر لنگرگاه‌های صادرات و واردات ایران از طریق امارات متحده عربی انجام می‌شود و با توجه به نزدیکی که این کشور با استان‌های حوزه خلیج فارس دارد بیشتر و صادرات و واردات از استان‌های خوزستان، هرمزگان و ... انجام می‌شود.
وی بیان کرد: با افزایش بندر چابهار باید بتوان از این فرصت استفاده کرد که با توجه به این موضوع مکاتباتی با رئیس جمهور و معاون اول و وزرای صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی انجام گرفت که بتوان از هم مرزی با کشور عمان بیشتر استفاده شود.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ایران و عمان در همه بحران‌های سیاسی پشتیبان هم بودند و با توجه به پیشنهاد از سمت استانداری سیستان و بلوچستان رئیس جمهور برای انجام صادرات و واردات از کشور عمان و از مرز چابهار این موضوع مورد توجه ریاست جمهوری قرار گرفت و رئیس جمهور دستور بررسی کارشناسی این کار را برای یکی از کمیسیون‌های دولت ابلاغ کرده‌اند که کشور عمان به عنوان یک درگاه تجاری جایگزین کشور امارات متحده عربی شود.
اشرفی با اشاره به این موضوع که اکنون ظرفیت بندر چابهار با راه‌اندازی فاز اول به 5/8 میلیون تن رسیده است ادامه داد: تا پایان افتتاح فاز پنجم ظرفیت این بندر به 86 میلیون تن خواهد رسید و این بندر می‌تواند نقش مهمی را برای انجام صادرات و واردات از کشور عمان داشته باشد.
معاون اقتصادی و توسعه منابع استاندار سیستان و بلوچستانبیان کرد: برای ارتقای ظرفیت بندر چابهار نیاز به سرمایه‌گذاران مطمئن هستیم که کشور عمان همانند هندوستان، افغانستان، کره جنوبی و ... که اکنون در این بندر سرمایه‌گذاری کرده‌اند می‌تواند به عنوان یک شریک تجاری قرار بگیرد.
وی افزود: در دیدار با مشاور صنعت و تجارت کشور عمان با توجه به ظرفیت‌های استان در زمینه محصولات کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و ترانزیت شرق که می‌تواند مورد توجه صادرات محصولات کشور عمان برای رساندن محصولات آنها به کشورهای آسیای میانه قرار بگیرد.
این مسؤول ادامه داد: باتوجه به ظرفیت‌های معادن و اقلیم مناسب گردشگری و وجود 7 گمرک، در این دیدار عمان و ایران متحد شدند دفتر اتاق بازرگانی استان در عمان و دفتر بازرگانی کشور عمان هم در ایران ایجاد شود.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این دیدار از سوی مشاور صنعت و تجارت کشور عمان پیشنهاد شد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و عمان شکل بگیرد و دفاتر سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان و کشور عمان مستقر شود که از دو روز گذشته پیش‌نویس این تفاهم‌نامه در حال انجام است.
اشرفی ادامه داد: کشور عمان به دنبال این است که شریک سوم برای صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و عمان انتخاب شود که عمان کشور فرانسه را معرفی کرده است که قرار شد ملاحظات کشور در زمینه کشور سوم لحاظ شود و کشور سوم در تفاهم نامه‌ای که قرار است انجام شود مورد توجه قرار بگیرد.
وی بیان کرد: آنچه که در موضوع سرمایه‌گذاری مشترک مورد توجه قرار گرفت صادرات و واردات عمان به کشورهای آسیای میانه در زمینه معدن، زراعت، شیلات بوده است و با توجه به اینکه عمان 80 درصد محصولات کشاورزی خود را از خارج وارد می‌کند سیستان و بلوچستان به دلیل نزدیکی به این کشور می‌تواند میوه و سبزی را به این کشور صادر کند.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به این که بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا و کشورهای اروپایی سهم و جایگاهی در بندر صحار در زمینه پتروشیمی، محصولات غذایی و صنعتی دارند و بازار محصولات اکثر کشورهای اروپایی را بدون تعرفه تضمین کرده است مسئولان عمان به دنبال این بودند که کشور ایران و به ویژه سیستان و بلوچستان در زمینه صادرات مجدد کالاهای خود و استقرار کارخانه‌های مرحله آخر ارزش افزوده در منطقه آزاد صحار و دوغم در عمان سرمایه‌گذاری کنند و صادرات مجدد محصولات خود را آغاز کنند و در بازار کشورهای مختلف جای خود را باز کنند.