صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه کفش های ماشینی تهران:

ظرفیت سرمایه گذاری در تولید کفش وجود دارد

رئیس اتحادیه کفش های ماشینی تهران گفت: ظرفیت سرمایه گذاری در صنعت کفش وجود دارد و حمایت از این بخش می تواند ارزی آوری خوبی برای کشور داشته باشد.
علی اژدرکش در گفت وگو با بیان اینکه تولیدات صنایع چرمی مانند کیف و کفش می تواند جایگزین صادرات نفتی باشد، افزود: در این صنعت پتانسیل و فرصت های کاری خوبی وجود دارد که می تواند ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد و نیازمند تکنولوژی و ماشین آلات جدید این صنعت هستیم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق اصناف ایران، وی تصریح کرد: آنچه در سال های گذشته اتفاق افتاد و باعث افت صنعت چرم کشور شد ، حجم واردات زیاد صنایع چرمی مانند کیف و کفش از کانال های غیر رسمی بود که باعث شد این کالاها با نرخ های پایین وارد شود و توان رقابت از تولید کننده داخلی بگیرد .
اژدرکش با بیان اینکه در تولید کفش مناسب باید کیفیت ، مد ، رنگ، قالب، راحتی مد نظر باشد، اظهار کرد:  در زمینه تولید کفش در حال حاضر ایتالیا حرف اول را می زند و با بیش از ۴۰ یورو برای هر جفت کفش بالاترین قیمت را در دنیا و بیشترین ارزش افزوده را با این صنعت ایتالیا ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: این رقم در ایران چیزی حدود ۴ یورو است یعنی به عبارتی ایتالیا ۱۰ برابر رشد قیمتی ما را دارد، در ایتالیا تولید، کیفیت، تنوع و مواد اولیه از جمله عواملی هستند که به آن بها داده شده و به عنوان دروس اصلی در دانشگاههای آنها تدریس می‌شود و سال های سال است که در این زمینه نیروی متخصص تربیت می‌کنند و آموزش می‌دهند.
رئیس اتحادیه کفش های ماشینی تهران با بیان اینکه باید تکنولوژی تولید صنعت کفش را به کشور وارد کنیم، افزود: اکثر شرکت‌های سازنده دستگاه ها تکنولوژی بومی ایتالیا است و زمانی که یکی از این دستگاهها را خریداری می کنیم به محض اینکه ایراد یا نقصی داشته باشد، باید تکنسین و قطعه لازمش را از ایتالیا وارد کنیم و این مساله ضرورت یادگیری دانش و تکنولوژی برای متخصصان ایرانی را گوشزد می کند که باید تلاش کنیم تا خودمان به این دانش برسیم.
وی با اشاره به اینکه سهم بازار ایران از صادرات کفش بسیار اندک است؛ در حالی که می تواند سهم بالایی داشته باشد، تصریح کرد: در حال حاضر در بخش صادرات کفش ضعیف هستیم و تنها به عراق و افغانستان صادرات داریم.  سهم بازار ما در حال حاضر نزدیک به ۱۰ میلیون دلار است در حالی که رقم و ارز آوری صادرات این صنعت در دنیا ۱۲۰ میلیارد دلار  اعلام می شود که در این میان سهم ایران بسیار اندک است.