صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

موسس « نویان» در گفتگو با «کسب‌وکار» از اهداف راه اندازی این استارت آپ می گوید

گردآوری ایده‌ها و افکار برتر

استارت‌آپ به معنای ایده‌ای است که در شرایط ریسک و پایین بودن اطمینان مطرح می‌شود. در این روزها که بازار استارت‌آپ‌ها داغ است، روزنامه «کسب‌وکار» به معرفی استارت‌آپ‌های مختلف می‌پردازد.
محمد جوادی‌قاضیانی
استارت‌آپ به معنای ایده‌ای است که در شرایط ریسک و پایین بودن اطمینان مطرح می‌شود. در این روزها که بازار استارت‌آپ‌ها داغ است، روزنامه «کسب‌وکار» به معرفی استارت‌آپ‌های مختلف می‌پردازد. این‌بار علی خالقی‌تاج‌آبادی، موسس استارت‌آپ نویان -نویان به معنای شخص دارای ایده نو- در گفتگو با «کسب‌وکار» به تشریح ایده نویان و دلایل راه‌اندازی آن پرداخته است و نویان و بخش‌های مختلف آن را معرفی می‌کند. 
 
چه تجربیات کاری قبل از تاسیس نویان داشته‌اید؟
تحصیلات من در رشته مهندسی شیلات است که آن را به دلیل توجه کم به ایده‌ها و عدم حمایت از ایده‌های دانشجویان نیمه‌کاره رها کردم. در زمینه تحصیلی قرار به انجام چندین کار داشتیم که همکاری در آن زمینه‌ها شکل نگرفت و راه به جایی نبردیم. بعد از آن هم به فروشندگی در اسباب‌بازی‌فروشی، کتاب‌فروشی و... پرداختم و مدتی هم به همراه برادرم در کارهای خدمات کامپیوتری مشغول بودم. بعد از این تجارب به کار ویزیتوری برای محصولات دوربین مداربسته پرداختم. همیشه دوست داشتم یک کاری کنم که بتوانم اگر نقصی در آن وجود داشته باشد، آن را تغییر دهم. بعد از این کارها حدود 100 نرم‌افزار و سایت ایرانی و خارجی را در زمینه‌های مختلف بررسی کردم و بسیاری از طرح‌های توجیهی ایران و کشورهای دیگر را بررسی کردم و طرح توجیهی خام را برای سایت نوشتم. حدود 6 ماه به بررسی این موارد پرداختم و با بررسی نرم‌افزارها و سایت‌های دیگر سعی کردم که نقص‌های آنها را در سایت خودمان برطرف کنیم و استارت کار را زدیم. 
 
ایده نویان چیست؟ از چه بخش‌ها و اجزایی تشکیل شده است؟
نویان متشکل از دو بخش کلی نرم‌افزاری و اجرایی است. 
بخش نرم‌افزاری نویان: در این بخش سعی شده است که تمامی نیازهای یک کسب‌وکار ایرانی برطرف شود؛ پس از ثبت‌نام که صفحه کاربری در اختیار هر شخص یا مجموعه کوچک و بزرگ قرار می‌گیرد و کاربر، شخصی‌سازی اولیه صفحه کاربری (تنظیم عکس پروفایل، مشخص کردن شهرستان، متن کوتاه توضیحات) را انجام می‌دهد، می‌تواند در سه بخش استخدام، پروژه، ایده و سرمایه آگهی رایگان بدهد و در بخش فروشگاه با پرداخت مبلغ اولیه اندک نیز آگهی قرار دهد. 
استخدام: استخدام، بحث آشنایی است و نیاز به توضیح عملکرد ندارد. در این قسمت، مجموعه‌هایی که به استخدام نیرو نیاز دارند و همچنین افرادی که به دنبال کار هستند، می‌توانند آگهی بدهند. این بخش بیشتر جنبه تکمیلی خدمات را دارد. 
پروژه: در کل، هرگونه واگذاری یا گرفتن کار، پروژه نامیده می‌شود. 
دریافت پروژه: این قسمت برای مجموعه‌های خدماتی در نظر گرفته شده است. هر مجموعه‌ای که کوچک‌ترین کار خدماتی انجام می‌دهد، می‌تواند در این قسمت آگهی بگذارد. این کار خدماتی ممکن است شامل فعالیت‌های بسیار ساده و روزمره مانند دوخت‌ودوز، کارهای ساختمانی و کامپیوتری یا کارهای تخصصی برای شرکت‌ها و کارخانه‌های خاص و گسترده باشد. 
واگذاری پروژه: دقیقا در نقطه مقابل دریافت پروژه قرار دارد، به این صورت که اگر شخص یا مجموعه‌ای بخواهد برای واگذاری کاری به گروهی دیگر اقدام کند، می‌تواند در این بخش آگهی بگذارد. این کارها می‌تواند شامل فعالیت‌های ساخت‌وساز، تحصیلی، شغلی یا سایر مسائل روزمره تا ارتقای سیستم و همکاری بین شرکت‌ها و مجموعه‌های گسترده 
باشد. 
 ایده و سرمایه: بخش ایده و سرمایه، استارت و جرقه شکل‌گیری نویان بود و کم‌کم بخش‌های دیگر به آن اضافه شد و به شکل فعلی درآمد. این قسمت مهم‌ترین بخش نویان است، بیش از 90 درصد چشم‌اندازهای نویان حول محور ایده و سرمایه می‌گردد یا به عبارتی پایه و اساس آن است. همانطور که از اسم این بخش پیداست، از دو بخش جداگانه ایده و سرمایه تشکیل شده است. 
ایده: تعداد افراد خوش‌فکر و خلاق در ایران نامحدود است و در هر مکانی که سکونت وجود دارد، قطعا افراد خلاق و مبتکری هم وجود دارند که همواره برای ایجاد سهولت در انجام کارها به فکر ساختن وسایل جدیدی هستند، اما این افکار به دلایلی به ندرت به نتیجه می‌رسند و عملی می‌شوند؛ اینجا همان جایی است که این افراد می‌توانند افکار و ایده‌های خود را با تمام حواشی و جوانب قرار دهند تا سرمایه‌گذاران برای کمک به اجرای این افکار و ایده‌ها جذب شوند. نویان نیز برای به نتیجه رساندن برترین و مفیدترین ایده‌ها تمام تلاشش رامی‌کند. 
سرمایه: همانطور که در توضیحات بخش ایده گفته شد، افرادی هستند که امکان سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها و افکار دیگران را دارند؛ این سرمایه می‌تواند مالی، خدماتی، موقعیتی یا هر نوع دیگری باشد تا باعث سهولت در اجرای ایده مورد نظر شود.
 این بخش امکان قرار دادن آگهی برای این کاربران را مهیا کرده است. 
فروشگاه: تقریبا تمامی فعالیت‌هایی که منجر به کسب درآمد می‌شود، محصول یا خدماتی را عرضه می‌کند. فروشگاه محلی است که در آن می‌توانند این محصول یا خدمات را با شرح و جزئیات قرار دهند.
 در حال حاضر پرداخت آنلاین از طریق فروشگاه امکان‌پذیر نیست، اما کاربر در زمان نیاز به خرید می‌تواند از طریق سایت فروشنده یا قسمت «درخواست تماس» نویان خریدش را انجامدهد.
 اکنون در تکاپو هستیم تا سیستم پرداخت آنلاین مطمئن و سریع و بی‌نقصی برای قسمت فروشگاه راه‌اندازی کنیم. نکته مهم در فروشگاه این است که تنها امکان ارائه محصولات و خدماتی وجود دارد که تولید داخل و ایرانی یا حامی تولیدات داخلی باشند. 
 
دلیل راه‌اندازی نویان چیست و نویان برای پاسخ به چه نیازی شکل گرفته است؟
امروزه مراکز و موسسات زیادی با عنوان شتاب‌دهنده راه‌اندازی شده‌اند تا استارت‌آپ‌ها را برای شروع یک فعالیت و کار تقریبا بی‌نقص کمک و آماده کنند. 
سایت‌هایی ایجاد شده است تا افرادی که توانایی انجام مهارتی را دارند، بتوانند به وسیله این سایت‌ها کار و پروژه دریافت کنند و کسب‌وکارشان را توسعه بخشند. 
همچنین سایت‌ها و مراکزی درست شده است که تولیدکنندگان کوچک بتوانند به کمک آن تولیدات خود را بفروشند. 
نویان، علاوه بر خدمات ذکرشده، با کیفیت و ابداعاتی شگفت‌انگیز و نیز با هدف حمایت از کار و سرمایه ایرانی و برنامه‌های بلندمدتی که دارد، در تلاش است تا بتواند ایده‌ها و افکار برتر را گرد هم بیاورد و مشکلات گزارش‌شده به نویان را حل کند. این مشکلات ممکن است از سوی عامه مردم، مشاغل، مراکز دولتی، شرکت‌ها، تولیدکنندگان خرد و کلان و دولت باشد. وجود چنین برنامه جامعی با این نظم و چشم‌انداز دقیق و اهداف دغدغه‌مند برای کشور عزیزمان ایران و نیز در فضایی که نمونه مشابه آن وجود ندارد، می‌تواند بسیار مفید و کارسازباشد. 
 
هر کسب‌وکاری برای شروع به سرمایه و پول نیاز دارد. شما برای تامین سرمایه از چه راهی استفاده کردید؟
برای پیدا کردن سرمایه‌گذار در سایت‌های مختلف آگهی دادم و با سرمایه‌گذار‌ها به صحبت و مذاکره پرداختم تا اینکه با سید ادیب میره‌بیگی به توافق رسیدیم و سرمایه را به صورت مرحله‌ای از ایشان دریافت می‌کردیم. 
روش‌های کسب درآمد در نویان به چه شکلی است و متد‌های درآمدزایی خودتان را تشریح کنید. 
فعلا طرح درآمدزایی که برای سایت در نظر گرفته‌شده مثل تمام سایت‌های با خدمات مشابه است که از طریق فروش خدمات این کار را انجام می‌دهند، اما با این تفاوت که در نویان تمام خدمات اصلی رایگان است و خدمات اضافی در نظر گرفته شده که کاربر می‌تواند آنها را خریداری کند که این خدمات به شرح زیر هستند: 
فعال‌سازی فروشگاه: تنها گزینه‌ای که جزو خدمات عادی سایت است و شامل پرداخت می‌شود فعال‌سازی فروشگاه شخصی کاربران است. دلیل این کار جلوگیری از درج آگهی‌هایی است که بیشتر جنبه سرگرمی دارند تا اینکه برای کسب درآمد باشند. تنها یک بار پرداخت برای فعال‌سازی دائمی فروشگاه کافی است. 
سیستم پیشنهاد آگهی: این گزینه مخصوص آگهی است و با فعال‌سازی آن، آگهی‌های دسته متقابل که اطلاعات کلیدی‌شان مشابه اطلاعات کلیدی آگهی مورد نظر باشد، در زیر این آگهی به کاربر نمایش داده 
می‌شود. این امکان به صورت ماهانه فعال می‌شود. 
(مثلا وقتی این خدمت روی آگهی در دسته دریافت پروژه فعال باشد، آگهی‌هایی در دسته واگذاری پروژه به کاربر نمایش داده می‌شود.) 
کاربر طلایی: این گزینه بر صفحه کاربر اعمال می‌شود. با فعال‌سازی کاربر طلایی تمامی آگهی‌های کاربر، در صفحه کاربران طلایی هم نمایش داده می‌شود. صفحه کاربران طلایی از تمامی استان‌های ایران قابل مشاهده است. این امکان، ماهانه فعال می‌شود. 
غرفه: این گزینه روی صفحه کاربر اعمال می‌شود. با فعال‌سازی آن، غرفه‌ای با اطلاعات دلخواه کاربر (نام غرفه و محصولات) در نمایشگاه نویان ثبت می‌شود که سایر کاربران از سراسر ایران با مراجعه به این قسمت از منوی سایت می‌توانند غرفه‌ها را مشاهده کنند و با کلیک روی غرفه‌ها به بخش فروشگاه صفحه کاربر هدایت شوند. این امکان نیز ماهانه فعال می‌شود. 
نوار تبلیغات: این امکان روی آگهی اعمال می‌شود. 
در مقابل نوار فیلترها نوار تبلیغات و آگهی‌های همسو وجود دارد که در این نوار، همانطور که از اسمش مشخص است، دو نوع آگهی می‌تواند قرار بگیرد؛ آگهی‌های همسو که آگهی‌های رایگان هستند و با انتخاب مدیریت برای آگهی‌هایی خاص فعال می‌شوند و نیز آگهی‌های تبلیغاتی که با پرداخت کاربر فعال می‌شوند.
 نکته: برای خرید این امکان کاربر باید بنری در اندازه 300×200 طراحی و هنگام خرید بارگذاری کند تا در نوار تبلیغات نمایش داده شود. اگر کاربر بخواهد می‌تواند در قبال پرداخت هزینه‌ای این کار را به نویان واگذار کند. 
تمدید آگهی: این امکان روی آگهی اعمال می‌شود، همانطور که در سایر سایت‌های با خدمات مشابه، این امکان وجود دارد؛ در نویان نیز تمدید آگهی، عملی مشابه انجام می‌دهد با این تفاوت که علاوه بر تمدید زمان آگهی باعث بالا آمدن آگهی و نمایش آن در صدر آگهی‌ها نیز می‌شود.