صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» بررسی می کند

آیا ایمیل ‌مارکتینگ زنده است؟

ایمیل‌مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی در سال‌های گذشته کاربردهای فراوانی در بازاریابی داشته، اما با گسترش شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی تاثیر و استفاده از آن به‌شدت کم شده است.
محمد جوادی قاضیانی
به گزارش کسب و کار نیوز، ایمیل‌مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی در سال‌های گذشته کاربردهای فراوانی در بازاریابی داشته، اما با گسترش شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی تاثیر و استفاده از آن به‌شدت کم شده است.
 استفاده از ایمیل‌مارکتینگ به اندازه‌ای کاهش داشته که از ایمیل به عنوان یک ابزار مرده برای بازاریابی یاد می‌کنند، اما آیا به‌واقع ایمیل‌مارکتینگ مرده است؟ با توجه به پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و رقابت سخت بین کسب‌وکار‌های مختلف برای جذب مشتریان، استفاده از یک یا چند ابزار برای موفقیت شاید کافی نباشد. رقابت زیاد شده است و برنده برای جذب مشتریان باید گوشه‌چشمی به همه ابزار‌ها برای معرفی محصولات و خدماتش داشته باشد. نمی‌شود گفت که فلان ابزار مرده است و دیگر به درد ما نمی‌خورد و بهتر است که این طور نگاه کرد که درست است فلان ابزار کمتر مورد توجه است، ولی آیا می‌تواند به ما کمکی هم کند یاخیر.
پس با توجه به محصول یا خدمتی که داریم و مشتریان و پرسونای خودمان می‌توانیم حتی از یک ابزار به اصطلاح مرده هم به نحو احسن استفاده کنیم.
عادل طالبی، متخصص بازاریابی دیجیتال و مدرس سازمان مدیریت صنعتی:
استفاده تاثیرگذار‌ها از ایمیل

 افراد بسیاری اعتقاد دارند که دیگر ایمیل‌مارکتینگ زنده نیست و کاربرد موثری ندارد. درست است که در گذشته ایمیل پویاتر بود و کاربرد‌های بیشتری داشت و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروزه میزان باز کردن ایمیل‌ها و کلیک روی لینک‌های داخل ایمیل‌ها به‌شدت پایین آمده است.
به دلیل همین موارد خیلی‌ها اعتقاد دارند که ایمیل‌مارکتینگ مرده است. وقتی درباره ایمیل‌مارکتینگ صحبت می‌کنیم، درباره یک موضوع بسیار مهم صحبت می‌کنیم.
 برای اینکه موضوع را کامل توضیح دهم اجازه بدهید در ابتدا درباره influencerها صحبت کنم.
در کتاب social media for dummies برای influencerها تقسیم‌بندی‌ای به این شکل وجود داشت که در آن درباره 3 دسته تاثیرگذارها صحبت می‌شد که من یک دسته دیگر هم به آن اضافه می‌کنم و آن را به 4 دسته تبدیل می‌کنم. دسته اول expert influencer‌ها کسانی هستند که خبره‌اند و دیگران از آنها مشورت می‌گیرند.
دسته دیگر آنها positional influencer‌ها هستند که افرادی‌اند که جایگاهی دارند که درباره انتخاب یا خرید چیزی تصمیم می‌گیرند و می‌گویند که چه چیزی را و از کجا بخریم.
 دسته سوم آنها Intrinsic influencer ‌ها هستند که تاثیرگذاران ذاتی‌اند و وقتی ذاتا به معرفی محصولی می‌پردازند، شما ترغیب به خرید آن محصول می‌شوید.
 دسته چهارم آنها celebrity influencها هستند که به طور مثال بازیگرانی هستند که چند میلیون نفر فالوور دارند و افراد دنبال‌کننده خود را به خرید محصولی ترغیب می‌کنند.
حالا اهمیت influencerها در ایمیل‌مارکتینگ در چیست؟
درست است که امروزه نرخ باز کردن ایمیل‌ها به زیر 20 درصد و گاها به زیر 10 درصد رسیده است، اما چه کسانی ایمیل‌های‌شان را باز می‌کنند،  همین تاثیرگذارها یا influencerها به‌ویژه دسته‌های اول و سوم آنها هستند که ایمیل‌های‌شان را باز  می‌کنند.یعنی تاثیرگذار‌های متخصص و ذاتی معمولا ایمیل‌های‌شان را باز می‌کنند و در جایی که لازم باشد،معرفی محصولات و خدمات شما را انجام می‌دهند.
درست است که در حال حاضر از هر 100 نفر 10 نفر ایمیل‌شان را باز می‌کنند، اما این 10 نفر افرادی هستند که حداقل 80 نفر از 90 نفر باقیمانده طبق توصیه آنها خریدشان را انجام می‌دهند. به همین دلیل هنوز ایمیل نمرده و ایمیل‌مارکتینگ مهم است.
موضوع بعدی مورد توجه در ایمیل‌مارکتینگ حوزه‌ای است که در آن بازاریابی می‌کنیم.
یکی از اعتقادات من این است که حواس‌مان باشد که در بازاریابی حوزه‌های B2 B  وB 2 C نه به صورت مجزا ولی با تفکیک قائل شدن بین‌شان به آنها نگاه کنیم.
به دلیل اینکه رفتار مصرف‌کننده در این دو حوزه متفاوت است. در حوزه B 2 B ایمیل‌مارکتینگ کاملا موثر است و متخصصان و مسئولان خرید و... ایمیل‌های‌شان را به صورت مرتب به دلیل کارشان هم که شده، چک  می‌کنند. بنابراین در حوزه B 2 B حتما ایمیل مهم است.
در حوزه B 2 C  هم طبق صحبت‌هایی که درباره influencer ‌ها داشتم، می‌تواند به شما کمک کند که ایمیل‌مارکتینگ را از دست  ندهید.