صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پیشگیری از بروز هرگونه مشکلی در صادرات نفت خام

شیلنگ های گوی شناور صادرات نفت در لاوان تعویض شد

شیلنگ های فرسوده گوی شناور (SBM) صادرات نفت در منطقه لاوان تعویض شد تا از بروز هرگونه مشکلی در صادرات نفت خام پیشگیری شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, عملیات تعویض شیلنگ‏‌های فرسوده این گوی شناور که در فاصله پنج کیلومتری از جزیره لاوان قرار دارد، با تلاش گروه تعمیرات زیر آب منطقه لاوان و همکاری واحدهای تعمیرات، گروه بازسازی دریایی سیری، عملیات دریایی، بهره‎برداری، تدارکات و تخلیه و بارگیری، بازرسی فنی، حفاظت فنی و ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) با موفقیت کامل و زودتر از زمان پیش‎بینی شده انجام شد.
این گوی شناور در فرآیند صادرات نفت خام برای انتقال نفت به نفتکش‌های غول‌پیکر استفاده می‌شود و نشت نفت خام به دریا و یا توقف صادرات به دلیل استفاده از شیلنگ‎های فرسوده، بدون شک می‎توانست عواقب جبران‎ناپذیری به دنبال داشته باشد.
این گوی شناور ۲ رشته شیلنگ بارگیری دارد که از به هم پیوستن شیلنگ‎های ۲۰ اینچی و ۱۶ اینچی و شیرآلات مربوطه در انتها و در میان هر رشته تشکیل شده‎ است.
رشته شیلنگ‎های بیرونی متشکل از ۲۷ قطعه شیلنگ و شیرآلات به طول ۳۱۲ متر و مجموع وزن ۱۱۵ تن و رشته شیلنگ‎های داخلی هم متشکل از ۲۶ قطعه شیلنگ و شیرآلات به طول ۳۰۰ متر و وزن ۱۱۰ تن است.
به این ترتیب با در نظر گرفتن وزن شیلنگ‎های قدیمی و جدید، در مجموع ۴۵۰ تن لوله و شیرآلات از جزیره به دریا و برعکس نقل و انتقال یافته که بیانگر حجم کار انجام شده است.
با توجه به محدودیت چارچوب زمانی بین دو بارگیری و تبعات سنگین و جبران ناپذیر هر گونه تاخیر در اجرا و تکمیل پروژه و همچنین نیاز عملیاتی مناطق لاوان، سیری و قشم به شناورهای مورد استفاده در این عملیات، برنامه‎ریزی و تمهیدات ویژه برای اجرای همزمان و هم‌پوشانی بخش‎های مختلف کار انجام و این عملیات طی ۱۸ روز اجرایی شد.