یک مقام مسئول در شرکتهای حمل و نقل بار جادهای گفت: با کاهش واسطهگری در بخش حمل و نقل جادهای کالا، الکترونیکی شدن کامل بارنامه، فراهمشدن امکان دسترسی سریع صاحبان کالا به ناوگان جادهای، زیان عدم بهرهوری این صنعت که در حال حاضر 1.5 میلیارد دلار است، کاهش مییابد.
به گزارش کسب و کار نیوز حامد تاجالدین با بیان اینکه در حال حاضر سهم حمل و نقل جادهای در جابهجایی کالا 90 درصد است، اظهار داشت: صنعت حملونقل زیرساخت اقتصاد کشور است و اگر ناکارآمد بوده و نرخ غیربهینه داشته باشد، دست آخر زیان اصلی را مصرفکننده نهایی خواهد دید. وی با تاکید بر اینکه نبود تکنولوژی و عدم بهروزآوری به هر صنعتی ضربه میزند، اضافه کرد: در بخش حملونقل فعالیتها کماکان به صورت سنتی دنبال میشود و ارتباط صاحبان کالا و کامیونداران سنتی است. بنابراین در چنین روشهای سنتی حمل کالا، شرکت حملونقل واسط بین صاحب کالا و کامیوندار قرار میگیرد.
قیمتگذاری نرخهای حمل و نقل در روش سنتی به صورت چانهزنی است
تاجالدین گفت: در پایانههای بندری و بنادر امام خمینی (ره) و شهید رجایی که یکی از محلهای اصلی دپوی بار هستند، راننده برای اخذ حواله بار، بارنامه، دریافت بار و غیره مشکلات فراوانی دارد، همین امر نشان میدهد در این روش سنتی، ناوگان حملونقل کالای جادهای ما بهرهوری ندارد. وی بیان داشت: متاسفانه در سیستم قیمتگذاری نرخ حمل بار بین شهری هم فرایند سیستماتیک وجود ندارد و روش فعلی، چانهزنی است، نرخگذاریها منطقی نیست و ممکن است در یک روز، در یک مسیر چند نرخ متفاوت وجود داشته باشد. تاجالدین با بیان اینکه در کشور ما سالانه 1.5 میلیارد دلار هزینه تردد یک سر خالی ناوگان حملونقل بار جادهای است، افزود: در دنیا، آمار ترددهای یک سر خالی حدود 10 درصد کل ترددها در ناوگان جادهای بین شهری است اما در ایران 45 درصد ترددها یک سر خالی است. وی افزود: یک کامیون در ایران حدود 55 هزار کیلومتر سالانه سیر میکند در حالی که این رقم برای کامیونهای کشوری مثل آمریکا سالانه 180 کیلومتر است و این نشان از عدم بهرهوری در ناوگان جادهای ما دارد.
تسهیل و بهروزسازی سیستم بارگیری کامیونها در ناوگان بینشهری
تاجالدین با اشاره به راهاندازی سامانه هوشمند ترابری «اوبار» برای بهروزسازی حملونقل جادهای بار در کشور، بیان کرد: جمعی از فارغالتحصیلان دانشگاه شریف در قالب شرکتی دانشبنیان گردهم آمدهاند تا نسبت به بهروزسازی سیستم حملونقل بار بینشهری اقدام کنند. وی گفت: این سامانه در حال حاضر کشوری است اما به زودی به صورت بینالمللی فعال خواهد بود که در آن امکان رصد لحظهای بار وجود دارد؛ در این سامانه به دلیل حذف واسطهها، هزینههای حمل نیز کاهش مییابد. تاجالدین کاهش تردد یک سر خالی را از دیگر مزایای اجرای این سیستم عنوان کرد و گفت: تلاش میکنیم توسط سیستمهای بانک اطلاعات بار، فاصله طولی بار و ناوگان حمل و نقل جادهای کاهش یابد و این به کاهش تردد یکسرخالی میانجامد.
به دنبال حذف نسخه کاغذی بارنامه هستیم
وی پاسخدهی سریع، قیمتگذاری هوشمند، قابلیت رصد لحظهای بار در مسیر، ثبت سفارش هوشمند و کاهش سفرهای بدون بار (یکسر خالی) را از مزایای اجرای این سیستم عنوان کرد. وی با بیان اینکه به دنبال حذف نسخه کاغذی بارنامه هستیم، اظهار داشت: اپلیکیشن این سیستم نیز در قالب اندروید و ios تا 2 تا 3 ماه آینده آماده میشود. تاجالدین به راهاندازی سیستم خودکار قیمتدهی کرایه در این سامانه اشاره کرد و گفت: نرخگذاریها در این سیستم کاملا شفاف است و مانع بروز واسطهگری و فساد میشود؛ با اجرای این سامانه نرخ حمل کالا کاهش مییابد و قیمت حمل برای صاحبان کالا و راننده مقرون به صرفه خواهد بود. وی به اخذ کمیسیونهای بالا از سوی برخی از شرکتهای حملونقل از رانندگان اشاره کرد و گفت: بسیاری از رانندگان به فعالیت شرکتهای حملونقل اعتراض دارند. تاجالدین با بیان اینکه در حال حاضر حدود 10 هزار نفر راننده در ناوگان خود داریم، گفت: تلاش میکنیم هزینههای حملونقل را تا 30 درصد کاهش دهیم و این 30 درصد کاهش هزینه حملونقل کالای بین شهری به 3 درصد رشد GDP منجر خواهد شد.
انتفاع رانندگان از محل ارزش افزوده خلقشده در کاهش واسطهها
وی با اشاره به اینکه در این باره با سازمان راهداری و حملونقل جادهای جلسات مستمر در حال برگزاری است، گفت: سازمان راهداری در حال صدور مجوز بازارگاه الکترونیکی حملونقل کالاست و طبق تعریفی که آنها دارند ما پس از اخذ مجوز بازارگاه الکترونیکی میشویم که فرایند مربوط به اجرایی شدن آن تا هفته آینده در سازمان راهداری نهایی میشود و در واقع شرکت حملونقل الکترونیکی میشویم و بارنامهها را به موبایل صاحبان کالا و رانندگان ارسال میکنیم. وی با بیان اینکه برای پیشرفت نیازمند یاری دولت هستیم، گفت: از مجموعههای نظارتی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری درخواست یاری داریم. تاجالدین با تاکید بر اینکه تلاش میکنیم ترددهای یک سر خالی در ناوگان جادهای بار را کاهش دهیم، گفت: به دنبال انتفاع رانندگان از محل ارزش افزوده خلقشده در کاهش واسطهها و بهرهوری که به آن توجه نشده، هستیم. وی افزود: هدفگذاری ما این است که پس از بهینهسازی حملونقل جادهای بار به مدلهای حملونقل ترکیبی هم توجه کنیم. تاجالدین گفت: امیدوارم با بهروزسازی ناوگان حملونقل جادهای کالا و بهروزسازی سیستم بارنامه از بروز زیان سالانه 1.5 میلیارد دلار در این صنعت جلوگیری کنیم که البته این حمایت دولت را میطلبد.