صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از همایش نهادینه‌سازی فرهنگ کارآفرینی گزارش می‌دهد

استعدادیابی از سنین پایین

همایش نهادینه‌سازی فرهنگ کارآفرینی سه‌شنبه گذشته بیست و یکم شهریورماه در سالن دیوان محاسبات کشور برای فرزندان پرسنل برگزار شد.
محمد جوادی قاضیانی
همایش نهادینه‌سازی فرهنگ کارآفرینی سه‌شنبه گذشته بیست و یکم شهریورماه در سالن دیوان محاسبات کشور برای فرزندان پرسنل برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز، در این همایش با حضور عادل آذر رئیس دیوان محاسبات، محمد مقیمی رئیس مرکز آموزش‌های دیوان محاسبات، مینا مهرنوش کارآفرین و عضو هیات علمی دانشگاه تهران، حسین خنیفر عضو هیات علمی دانشگاه تهران، آصف کریمی مدیرعامل خانه کارآفرینان ایران، امیر شوکتی کارآفرین جوان و دیگر پرسنل دیوان محاسبات کشور، به بررسی اهمیت کارآفرینی و استعدادیابی از سنین پایین‌تر پرداخته شد.

سه عنصر اصلی برای موفقیت در ایران
عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور درباره اهمیت کارآفرینی و استعدادیابی کسب‌وکاری در سنین پایین‌تر عنوان کرد: شما نوجوانان هستید که آینده کشور را رقم می‌زنید و این صحبت تعارف نیست و مطمئنا با تلاش و ظرفیت خودتان می‌توانید به جایگاه‌های بزرگی در کشور دست یابید. وی در ادامه افزود: اگر در ایران سه عنصر هوش متوسط به بالا، پشتکار و سلامت نفس را داشته باشید، می‌توانید به جایگاه بسیار بزرگی دست یابید و موفق شوید.
کارآفرینی لزوم یک جامعه توسعه یافته
در ادامه محمد مقیمی، رئیس مرکز آموزش‌های دیوان محاسبات ضمن بااهمیت دانستن تشکیل برنامه‌هایی با چنین محتواهایی، آموزش را کلید اصلی و نخستین گام موفقیت برای افراد بزرگ برشمرد و در بیان مفهوم کارآفرینی لازمه یک جامعه توسعه‌یافته را توجه ویژه به منابع انسانی که دارای ویژگی‌های کارآفرینانه هستند، عنوان کرد.
وی افزود: آموزش کارآفرینی در مقاطع و سنین پایین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بهتر است که از سنین پایین استعدادیابی صورت بگیرد و بچه‌ها حوزه مهارتی خود را بشناسند و جدی‌تر وارد این حوزه شوند.

لزوم توجه به اموزش مهارتی
حسین خنیفر، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز با تاکید بر اهمیت خلاقیت و پرورش آن از سنین پایین‌تر از کاربرد‌های آن در طول دفاع مقدس و رفع مشکلات کشور گفت. ایشان با تاکید بر موضوع آموزش، آموزش مهارتی را بسیار بااهمیت‌تر از آموزش دانشی دانست، زیرا آموزش‌های دانشی فراموش‌شدنی هستند. وی در ادامه درباره برخی از فنون افزایش خلاقیت در دین و ادیان سخن گفت و عنوان کرد که اغلب کارآفرینان برتر دنیا کسانی بودند که باورشان نسبت به خدا خوب بوده است و توانسته‌اند در مسیر سخت کارآفرینی با اعتقادات‌شان به پیش بروند.
لزوم شناسایی استعداد ها
مینا مهرنوش، کارآفرین و عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در رابطه با  اهمیت استعدادیابی و شناسایی استعداد‌ها ، یکی از خلأ‌های اصلی را عدم شناسایی استعداد‌ها و انتخاب مسیر‌های نادرست عنوان کرد. وی گفت: ما به این دلیل اینجا جمع شده‌ایم که دریابیم چگونه باید بیندیشیم، چگونه باید رفتار کنیم و در نهایت راهکار عملیاتی‌مان برای این موارد چیست. اگر ما ندانیم که مثلا برنامه 5 سال آینده‌مان چه خواهد بود و قرار است که در 5 سال آینده چه جایگاهی را کسب کنیم، مرتکب اشتباه شده‌ایم و باید با شناختی که از استعداد‌ها و مهارت‌های‌مان داریم، چشم‌اندازی را برای آینده خود ترسیم کنیم و در مسیر درست گام‌ برداریم.
مسیر کارآفرینی برای همه یکسان نمی باشد
در ادامه مراسم از امیر شوکتی، کارآفرین و مدیرعامل شرکت تحلیل ارتباط برنا تجلیل شد.وی گفت: من متولد سال 1373 هستم و فضای ذهنی من از شما خیلی دور نیست. مسیری که من از کار دولتی خارج شدم را می‌خواهم بگویم، هر چند مسیر کارآفرینی برای همه یکسان و مشابه نیست و فقط می‌خواهم تجربیات خود را بگویم.
 سال 1388 که 15 سال داشتم، وارد تیم همشهری جوان شده و سپس سردبیر همشهری دیجیتال شدم. در خانواده‌ای بزرگ شدم که همه کارمند بودند و در فضای ‌مهمانی‌های خانوادگی بیشتر صحبت درباره حقوق و مزایای کارمندی بود و این مسیر را می‌پسندیدند. در دوران راهنمایی مجله همشهری جوان را مطالعه می‌کردم و بسیار علاقه داشتم که در آنجا مشغول به کار شوم، اما برای من بسیار دور از ذهن می‌نمود. قصه ورود من به همشهری جوان اینگونه بود که یک روز در نمایشگاه مطبوعات با سردبیر همشهری جوان ملاقات کردم و به او گفتم که جای بخشی در رابطه با فناوری اطلاعات در همشهری جوان خالی است. او در جواب به من گفت که وارد تیم همشهری جوان شوم و این بخش را راه‌اندازی کنم.
 اینگونه بود که من به همشهری جوان پیوستم. بعد از مدتی تصمیم به جدایی از همشهری گرفتم تا کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کنم. نکته‌ای که در این قصه وجود دارد، این است که کار در بسیاری از شرکت‌ها، نیازی به مدرک و سن و تجربه ندارد، من دانش‌آموز مقطع دبیرستان بودم و در کار خبرنگاری تجربه‌ای نداشتم، اما تیم همشهری به من کمک کرد و آموزش‌های لازم را به من داد. به دو دلیل از همشهری بیرون آمدم، اول اینکه وقتی به عنوان یک کارمند فعالیت می‌کنید، یک سقف درآمدی دارید، هر چقدر هم این درآمد بالا باشد باز محدودیت‌هایی وجود دارد و هر چقدر هم که بیشتر تلاش کنید، دریافتی شما از یک محدوده‌ای بالاتر نخواهد رفت. نکته دوم این بود که این کار برای من بسیار روزمره و تکراری شده بود و دیگر رضایت من را جلب نمی‌کرد.
برنده نخست الکامپ ۲۰۱۷ در ادامه گفت: نکته‌ای که در مسیر متداول درس و دانشگاه وجود دارد، این است که بعضی از رشته‌ها بسیار پویا هستند و منابعی که در دانشگاه تدریس می‌شود، قدیمی است. به عنوان مثال می‌توان از خبرنگاری و برنامه‌نویسی نام برد. هرچند در بسیاری از رشته‌ها وجود تحصیلات دانشگاهی برای ورود به فضای کسب‌وکار بسیار حائز اهمیت است. مهم‌ترین خصوصیت یک شخص کار‌آفرین سرسختی او است. برای موفقیت مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشتم و چندین بار هم شکست خوردم. شاید بتوان گفت تا زمان ورود به حوزه کسب‌و‌کار متوجه معنی دقیق جمله هر شکستی درسی است برای پیروزی، نمی‌شدم.
من چندین روبات متفاوت ساخته‌ام که شکست خورده‌اند و از هر کدام درسی گرفتم، تا بالاخره موفق شدم. امروز در معرفی من گفتند امیر شوکتی کارآفرین موفق، اما کسی اشاره نکرد که سال گذشته من به دلیل شکست در پروژه‌های متفاوت مبلغ زیادی بدهکار بودم. بعد از موفقیت به سختی‌های گذشته نگاهی نمی‌شود. از دیدن دنیاهای متفاوت نترسید، مخصوصا در زمانی که در بسیاری از رشته‌ها محتوای فارسی مناسب و باکیفیت در اینترنت یافت می‌شود و شما با مطالعه آنها می‌توانید به علائق خود برسید.

اهمیت انتخاب مسیر شغلی درست
در این مراسم همچنین آصف کریمی، مدیرعامل خانه کارآفرینان ایران درباره اهمیت انتخاب مسیر شغلی با رویکرد کارآفرینی به صحبت پرداخت و بیان کرد: باید بدانیم که به دنبال چه هستیم و برای رسیدن به هدفی که داریم، برنامه‌ریزی و یک مسیر را انتخاب کنیم. نخبه‌ها باید بدانند که به دنبال چه هستند و بیایند و شرکت‌های بزرگ و موفق را تاسیس کنند و کشور را به توسعه برسانند. خلأ‌های کشور و خودشان را شناسایی کنند و با یک چشم‌انداز درست آنها را پوشش بدهند. وی در ادامه به حضار توصیه کرد که زندگی‌نامه کارآفرینان بزرگی همچون طاهره جوان را مطالعه و با مسیر کارآفرینی آشنایی پیدا کنند.
برگزاری کارگاه و شناسایی ایده های برتر
در پایان همایش در کارگاهی که با موضوع کارآفرینی و استعدادیابی برگزار شد، فرزندان پرسنل به گروه‌های سنی 12-8 سال، 18-13 سال و 18 سال به بالا تقسیم شدند و هریک به بیان ایده‌ها و تجربه‌های کسب‌وکاری خود پرداختند و به نفرات برتر این مراسم جوایزی نیز اهدا شد. از موارد قابل توجه در این کارگاه ایده‌های عملی‌شده برخی از نونهالان حاضر در مراسم بود که با وجود سن کم توانسته بودند تجربه‌های جالبی را در کسب‌وکار‌های اینترنتی داشته باشند و حتی به درآمدزایی برسند.