صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در آخرین روز کاری هفته رخ داد

افزایش ارزش مبادلات فرابورس

روز پایانی مبادلات هفته جاری در فرابورس ایران با نقل‌وانتقال بیش از 220 میلیون سهم به ارزش افزون بر یک هزار و 130 میلیارد ریال در فرابورس ایران همراه بود
 در حالی که شاهد رخدادهایی از جمله عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب5» نیز بودیم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران،  روز جاری شاهد افزایش ارزش مبادلات فرابورس به یک هزار و 130 میلیارد ریال بودیم که این ارزش معاملاتی در پی 43 هزار و 327 نوبت دادوستدی میان سهام‌داران به دست آمد.
همچنین با توجه به پذیرش اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب5» توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، این نماد معاملاتی امروز چهارشنبه 15 شهریورماه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران گشایش یافت و طی عرضه اولیه، 926 هزار و 602 ریال قیمت خورد.
در بازار اوراق با درآمد ثابت بالغ بر 647 هزار ورقه بهادار مورد دادوستد قرار گرفت که ارزشی نزدیک به 646 میلیارد ریال را رقم زد که البته حجم زیادی از این مبادلات به اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب5» اختصاص داشت. به گونه‌ای که نتیجه عرضه اولیه این اوراق نقل‌وانتقال بالغ بر 392 هزار ورقه به ارزش نزدیک به 364 میلیارد ریال بود.
در جریان بازار، نزدیک به 150 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 295 میلیارد ریال در بازارهای اول و دوم دست به دست شد که نمادهای مبادلاتی «ذوب» و «اوان» به ترتیب به بیشترین میزان حجم و ارزش معاملاتی دست یافتند. نماد «اوان» در همین حال بیشترین افزایش قیمتی را تا سقف 4.9 واحدی به همراه داشت.
همچنین نماد «ذوب» در صدر نمادهایی قرار گرفت بیشترین تاثیر را در افت 2.9 واحدی شاخص کل فرابورس بر جای گذاشتند و در سمت مقابل، معاملات مثبت در نماد معاملاتی «دماوند» مانع از افت بیشتر آیفکس شد.
در 3 تابلو معاملاتی بازار پایه نیز شاهد تغییر مالکیت بیش از 71 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 104 میلیارد ریال بودیم که این حجم از دادوستدها در حدود 8 هزار و 973 نوبت معاملاتی صورت گرفت.
در تابلو اوراق تسهیلات مسکن، خریداران و فروشندگان با دادوستد 30 هزار و 885 ورقه به ارزش بالغ بر 24 میلیارد ریال در نماد «تسه9605» بیشترین استقبال را از اوراق تسهیلات مسکن مردادماه 96 نشان دادند. 
در مجموع دادوستد 55 هزار و 899 ورقه به ارزش 44 میلیارد ریال نتیجه خریدوفروش‌های صورت‌گرفته در تابلو تسهیلات مسکن بود که اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در روز جاری در بازه قیمتی 748 تا 791 هزار ریال مبادله شدند.