صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نمایشگاه ملی صنایع دستی و هنرهای سنتی

وعده‌ای که محقق نشد

مدیرکل صادرات صنایع دستی در نشست نمایشگاه صنایع دستی از قول رییس‌جمهور برای حضور در نمایشگاه ملی صنایع دستی و هنرهای سنتی خبر داد.
 در حالی که فردا آخرین روز نمایشگاه است، به‌نظر می‌رسد آقای روحانی نمی‌تواند از بزرگترین رخداد صنایع دستی کشور دیدن کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، نمایشگاه صنایع دستی که معمولا سالی یک‌بار و همزمان با روز جهانی صنایع دستی (۲۰ خردادماه) برگزار می‌شود، بزرگترین رخداد صنایع دستی کشور محسوب می‌شود. این نمایشگاه برخلاف سال‌های گذشته، امسال به‌دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان و به درخواست صنعتگران و هنرمندان این حوزه، در شهریورماه برگزار شد.  
 
در طول سال‌هایی که نمایشگاه صنایع دستی برگزار شده است، یکی از گلایه‌های صنعتگران و هنرمندانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، بی‌توجهی مسوولان کشور نسبت به این مسئله است. بسیاری از آن‌ها معتقدند، توجه مسوولان بالارتبه به صنایع دستی و هنرهای سنتی حتی در حد بازدید از نمایشگاه نه‌تنها ارزش این هنر - صنعت را بالا می‌برد، بلکه موجب دلگرمی فعالان این حوزه نیز می‌شود. همان‌طور که حضور مسوولان در نمایشگاه‌های دیگر از جمله نمایشگاه کتاب و مطبوعات که آن‌ها هم یک رخداد فرهنگی محسوب می‌شوند، به بالا بردن سطح یک نمایشگاه و توجه به آن کمک می‌کند.  
 
با توجه به سخنان مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی و مردمی‌ کردن اقتصاد، صنایع دستی طیف وسیعی از مناطق شهری، روستایی و عشایری را شامل می‌شود. با وجود آن‌که صنایع دستی، هنر - صنعتی  صد درصد مردمی است و تولیدکننده و مصرف‌کننده آن مردم هستند، پس نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.
 
مقام معظم رهبری حتی پیام نوروزی سال ۹۶ را در کنار صنایع دستی «زیلو و ترمه» مخابره کردند که می‌تواند اولین اقدام عملی در راستای حمایت و تحقق شعار اقتصادی امسال، یعنی «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» محسوب شود.
 
پویا محمودیان - مدیرکل صادرات صنایع دستی - درباره وعده بازدید رییس‌جمهور از نمایشگاه ملی صنایع دستی و هنرهای سنتی به گفت: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وعده‌ای را که آقای روحانی برای بازدید از نمایشگاه داده بود، پیگیری کرد و رییس‌جمهور نیز در نامه‌ای اعلام کرد، به‌دلیل همزمانی نمایشگاه صنایع دستی با هفته دولت و مشغله کاری نمی‌تواند به دیدن نمایشگاه ملی صنایع دستی بیاید و ان‌شاءالله در رویدادهای بعدی این کار را خواهد کرد.
 
همچنین قرار بود با بازدید رییس‌جمهور از نمایشگاه، یکی از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی، جعبه‌ای را که برای آقای روحانی ساخته است، به‌عنوان هدیه به او بدهد که با منتفی شدن بازدید رییس‌جمهور این هدیه که گفته می‌شود در ساخت آن از سنگ‌های قیمتی نیز استفاده شده است، در زمانی دیگر به آقای روحانی اهدا شود.
 
بیست‌وهشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و هنرهای سنتی از اول تا هفتم شهریورماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.