صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

برندسازی - قسمت پنج

برند چیست ؟

مطابق با تعریف انجمن بازاریابی آمریکا AMA هویت یک برند یا همان برندینگ مجموعه ای متشکل از اسم، لوگو، علامت یا مشخصه، طراحی، رنگ بندی....
 و یا ترکیبی از آنهاست که برتری ها و خدمات هر تجارتی را هویت می بخشد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از محیطی، یک برند یا یک محصول برای خود شخصیتی دارد این شخصیت درحقیقت برداشتی است که ازبیننده محصول شکل میگیرد، پس برند در اثر پیدایش شخصیتی به وجود می آید که از برداشت مخاطب نتیجه گرفته باشد ودرواقع این طراح نیست که برند رابه وجود می آورد، بلکه این مخاطب است که برآن اثرمیگذارد، و این امر مستلزم این است که طراح بستر سازی مناسبی را برای به وجود آمدن برند ایجاد کند.
علاوه بر فاکتورهایی چون کیفیت، قیمت و خدمات بعد از فروش، ارزش اعتباری و اجتماعی خاص و غیرسرمایه ای و غیر سخت افزاری این گونه کالا و خدمات موجب گردیده که اصطلاحا آنها را «برند» بنامند. برند هویت یک کمپانی در ذهن مشتری است و برندینگ فعایت مدیریتی برای توسعه برند است. برند ، نشان دهنده ی یک منبع محصولات و خدمات منحصر به فرد است در حالی که برندینگ ، بیانی است که مردم درباره شما می گویند حتی زمانیکه شما در آنجا نباشید.
به طور خلاصه برند دارایی نامشهود (نهفته) یک محصول یا یک خدمت می باشد که شامل پارامترهای زیادی از جمله نام، اصطلاح، علائم، نماد، آرم، طرح، سابقه ذهنی مشتریان و مصرف کنندگان، ماندگاری در بازار، اصالت و داشتن اعتماد و اعتبار ماندگار نزد مشتریان می باشد. برند مختص سازه و کالا نمی باشد بلکه خدمات از نوع بانک، بیمه، مقوله مدیریت و سیستم های پولی و نرم افزاری را نیز در بر می گیرد.
برند چه چیز نیست ؟
انواع برندحال که کمی در مورد اینکه برند چیست اطلاعات و آگاهی کسب کردیم. بگذارید بررسی کنیم که برند چه چیز نیست. در زیر برخی از تصورات اشتباه در مورد برند را معرفی کرده ایم:
نام تجاری یک آرم نیست. اصطلاح آرم مختصر کلمه لوگو تایپ (حروف چاپی آرم) است، از منظر طراحی بخواهیم صحبت کنیم آن کلمه ای است که برای یک علامت تجاری ساخته می شود که از کلمه ای با حروف عرف (لوگوز معادل یونانی کلمه است) ساخته شده است.
اصطلاح لوگو توسط مردم مشهور و عرف شد زیرا آن برازنده به نظر می رسید، اما در واقع چیزی که منظور مردم بود یک علامت تجاری است، خواه علامت تجاری یک آرم، نماد، مونوگرام ، نشان افتخار، یا دیگر ابزار گرافیکی باشد. برای مثال، آی.بی.ام از یک مونوگرام استفاده می کند، درحالی که نایکی از یک نماد استفاده می کند. هر دو علامت تجاری هستند، اما هیچکدام آرم نیستند. متوجه شدید؟ در واقع آنچه در اینجا اهمیت دارد این است که یک آرم یا هر نوع دیگری از علامت تجاری، خود یک نام تجاری نیست. آن صرفاً نمادی برای نام تجاری است.
نام تجاری سیستم هویت شرکت نیست. یک سیستم هویت، کالبد کنترل استفاده از علایم تجاری و اجزای پوشش تجاری بر روی نشریات، آگهی ها، نوشت افزار، وسایل نقلیه، علائم گرافیکی بصری  و غیره شرکت در قرن بیستم است. ۵۰ سال قبل، لیتوگرافی (حکاکی بر روی سنگ)، عصر حاضر تکنولوژی ارتباطات بود؛ آیین نامه های هویت برای تحمیل اندازه ها، رنگ ها، فاصله گذاری و ساختار صفحه چاپی طراحی شده بودند. امروزه هنوز نیاز به آیین نامه های هویت و سازگاری بصری که آنها به بار می آوردند وجود دارد. اما سازگاری به تنهایی یک نام تجاری خلق نمی کند.
نام تجاری یک محصول نیست. پرسنل بازاریابی اغلب دربارۀ مدیریت نام های تجاری خود صحبت می کنند، اما آنچه که معمولاً منظور آنهاست، مدیریت محصولات یا فروش، توزیع و کیفیت متعلق به آن است. مدیریت یک نام تجاری، مدیریت چیزی است که کم تر مشهود است- یک هاله (تشعشع نورانی)، لایه ای نامرئی از مفهوم که محصول را احاطه می کند.
تفاوت برند با لوگو
لوگونماد بصری یا همان علامت تجاری است وبرند مجموعه تجربه های ما از یک کالاست. همه ما نام داریم اما برند نداریم وبرند ما درواقع همان شخصیت وانتظاراتی است که دیگران ازما تصور میکنند.وبرند یک تصویرعاطفی متحد درک شده است که توسط مخاطب شکل می پذیردودرحقیقت مرحله تکاملی  نام تجاری و قابل اعتماد است.
به عنوان مثال،مهمترین صفت محصول BMW شتاب و سرعت است و یا VOLVOبرند متمرکز و ایمنی است  که با نیازهای احساسی متفاوتی در ارتباط است.ویا بطور ملموس تر زمانی که نام شجریان را می شنوید به یاد می آورید که خواننده موسیقی ایرانی است ودر واقع برند مجموعه تجربه های ما از یک کالاست.
انواع برند
برند جمعی: برند هایی هستند که به یک جماعت قانونی تعلق دارند و دسته و گروه خاصی را که به تولید آن کالا یا خدمت می پردازند معرفی می کنند مانند : اتحادیه شالیکاران شمال
برند های تضمینی: برند هایی هستند که ممکن است توسط هر کس که بتواند کالا وخدمات خود را با استندارد تعیین شده وفق دهد، مورد استفاده قرار می گیرند. مانند ایزو ها
برند های مشهور : برند هایی که در یک کشور مشهور شده است (چه ثبت شده باشد و چه ثبت نشده باشد)
شاخص‌های یک برند خوب
1برند به محصول، شخصیتی اعطا می‎‏کند که دارای شاخصه‏‎های تمایز، به یادماندنی بودن، ارزشمندی و انعطاف‌پذیری است. در نتیجه توان بیشتری را در القای وفاداری و حفظ مشتریان در زمان‏‎های سخت دارد و در بهترین حالت به دلیل بی‏‎همتایی و منحصربه‌‏‎فرد بودن، بیشترین هزینه را از مشتریان دریافت می‎‏کند.
متفاوت بودن : برندهای بزرگ و برتر در نیا اغلب محصولاتی را تولید میکنند که با دیگر انوع آنها در بازار متفاوت است و این تفاوت بیشتر به دلیل خلاقیت و تنوعی است که در محصولاتشان دارند. برای اینکه یک برند بتواند با دیگر برندها به رقابت بپردازد باید در درجه ی اول سعی کند تا با ارائه یک محصول جدید و به روز نظر تعداد بیشتری از مشتریان را به خود جلب کند، پس تفاوت در نوع محصول و تنوع بالا در آنها از ویژگی های برندهای برتر است.
تبلیغات با کیفیت : یک برند خوب تلاش زیادی میکند تا با تبلیغات جذاب و متنوع بتواند فروش کالاهای خود را بیشتر کند، برندهای بزرگ و برتر در دنیا هنوز هم تبلیغات خود را برای محصولاتشان با بهترین روش و متد انجام میدهند. تبلیغات انواع مختلفی دارد و هر چقدر که بتوان آنها را وسیع تر کرد و مخاطبان بیشتری را جذب کرد قطعا فروش محصولات و کالاها هم بهتر خواهد شد.
اهمیت به نظر مشتریان : یک برند خوب همیشه به بازخورد یک محصول و نظر مشتریان در مورد آن توجه میکند،مشتریان و مصرف کنندگان بهتر از همه میتوانند یک محصول را ارزیابی کنند و در جهت بهتر کردن و افزایش کیفیت یک محصول به برندها کمک کنند. مشتریان میتوانند با ارائه نظرات خود نقاط ضعف یک محصول را مشخص کنند. اغلب برندهای بزرگ قبل از تولید یک محصول با نظر سنجی و ارائه ی سمپل سعی میکنند میزان رضایت مشتریان از کالا را درک کنند و پس از آن به تولید یک محصول بپردازند.