صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نهیب تروریسم به گردشگری اسپانیا

حملات تروریستی اخیر در بارسلون در حالی روی داده است که کشور اسپانیا به عنوان یکی از امن‌ترین مقاصد جهان در اوج دوران خود به سر می‌برد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از رویترز، آوازه اسپانیا به عنوان یکی از امن‌ترین مقاصد گردشگری جهان با حمله تروریستی اخیر در مهم‌ترین شهرگردشگری آن یعنی بارسلون با تهدید رو به رو شده است.
حمله تروریستی روز پنجشنبه در یکی از بلوارهای مهم شهر بارسلون و در اوج فصل گردشگری این شهر روی داد و ۳۴ کشته و زخمی بر جای گذاشت و روز پس از آن سهام کمپانی‌های وابسته به صنعت گردشگری در این کشور با نزول قابل‌توجهی رو به رو شد و گروه خطوط هوایی «IAG» و هتل‌های زنجیره‌ای «ملیا» ۲ درصد از ارزش سهام خود را از دست دادند.
«مانل کاسال»، دبیرکل انجمن هتل‌داران بارسلون اعلام کرد که مواردی از لغو رزروها پس از حمله تروریستی بارسلون مشاهده شده، اما هنوز برای برآورد میزان خسارت خیلی زود است، متاسفانه کم‌کم در حال عادت کردن به این نوع حملات تروریستی در شهرهای اروپا هستیم. اما با این وجود، همان پویایی که موجب رشد قابل‌ملاحظه گردشگری در اسپانیا طی چند سال اخیر شده است، باز هم موجبات بازگشت صنعت گردشگری این کشور را به شرایط عادی فراهم می‌کند.
زمانی مقاصد مهم گردشگری چون تونس، مصر و ترکیه سهم بازار گردشگری خود را به اسپانیا واگذار کردند، چرا که توریست‌ها از سفر به این کشورها به سبب ناامنی خودداری می‌کردند. فرانسه نیز کاهش شدیدی در میزان بازدیدکنندگان خود در سایه حملات تروریستی تجربه کرد و به عنوان مثال شمار گردشگران پاریس بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ با ۱.۵ میلیون نفر کاهش همراه شد.
بر اساس آخرین گزارش جهانی سفر، امنیت عاملی حیاتی در انتخاب مقاصد گردشگری است و در حال حاضر نزدیک به نیمی از توریست‌ها نگرانی‌های جدی درباره مسائل امنیتی دارند و دو سوم نیز اعلام کرده‌اند که تنها به مقاصد امن سفر خواهند کرد. بر اساس این گزارش کشورهای فرانسه، ترکیه و بلژیک بزرگترین بازنده‌ها در از دست دادن گردشگران به واسطه مسائل امنیتی در سال ۲۰۱۶ بوده‌اند.
اما از سویی دیگر کشور اسپانیا، امسال رکوردشکن بوده و در پنج ماهه نخست سال ۲۰۱۷، ۱۲ درصد رشد در جذب گردشگر را در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۶ تجربه کرده است.
«آلوارو نادال»، وزیر گردشگری اسپانیا در ماه ژوئن تخمین زد که در طول تابستان این میزان حداقل به ۳۸ میلیون نفر می‌رسد که حاکی از افزایش ۹ درصدی در مقایسه با تابستان گذشته خواهد بود.
سال گذشته در مجموع ۷۵.۳ میلیون گردشگر به کشور اسپانیا سفر کردند. صنعت گردشگری ۱۱.۴ درصد از تولید ناخالص ملی ۱.۴ میلیارد دلاری این کشور اروپایی را به خود اختصاص می‌دهد، این در حالی است که پیش از وقوع حمله تروریستی اخیر، تظاهرات‌های اعتراضی نسبت به حضور بیش از حد گردشگران در برخی مناطق این کشور بویژه شهر بارسلون برگزار شده بود.