صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

ورود تجهیزات تقلبی سیستم‌های حفاظتی با مارک چینی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در تمام بخش‌ها سعی می‌شود از آخرین دستاوردهایی که در آن بخش تولید و ساخته شده است، استفاده شود....
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز،  در صنعت ساختمان‌سازی و به عنوان مثال ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و... یکی از مهم‌ترین اهداف این است که بتوانند دارایی‌ها، افراد و فضای مورد نظر را در بالاترین سطح ایمنی و امنیتی نگاه دارند. استفاده از سیستم‌های حفاظتی و دوربین‌های مداربسته در حال حاضر به یک اولویت و ضرورت تبدیل شده و یکی از بهترین و پرکاربردترین روش‌ها در ایمن‌سازی ساختمان‌ها به شمار می‌رود.
این در حالیست که حتی با گسترش نیاز کشور به این تجهیزات تنها درصد کمی از نیاز کشور در این زمینه از طریق تولید داخلی تامین می‌‌شود و واردات و حتی قاچاق در این حوزه پیشتاز است. با توجه به آمار تولید 2 درصدی تجهیزات امنیتی در داخل کشور تولید در این بخش بسیار محدود بوده و تنها مربوط به لوازم جانبی این سیستم‌ها می‌شود.
موانع موجود در دسترسی به قطعات اصلی و باکیفیت از یک سو و واردات انبوه و بی‌رویه قطعات بی‌کیفیت از سوی دیگر باعث شده تا همین تولید محدود نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود. متاسفانه برخی از تجار کشورمان با خرید قطعات از رده‌خارج‌شده و استوک از کشورهای خارجی و وارد کردن این لوازم به کشور، تولید داخلی را زمین‌گیر کرده‌اند.
استفاده از این قطعات در ساخت تجهیزات امنیتی، باعث کاهش کیفیت این تجهیزات شده است، به گونه‌ای که خریداران تمایل چندانی به استفاده از لوازم جانبی وطنی ندارند، چراکه این IC‌ها ممکن است در یک وضعیت پرخطر اعلام هشدار نکنند. همچنین واردات بی‌رویه سیستم‌های حفاظتی و عدم نظارت دولت بر بازار این تجهیزات، منجر شده تا تولیدکنندگان داخلی انگیزه خود را برای تولید این محصولات از دست بدهند، به‌طوری که هم‌اکنون برخی از آنها تولید را کنار گذاشته، تغییر شغل داده و به یک واردکننده تبدیل شده‌اند.
ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی ایمنی به کشورهای اطراف وجود دارد
مجتبی اصلانی، وارد‌کننده سیستم‌های حفاظتی و دوربین‌های مداربسته

حوزه امنیت و حفاظت حساسیت خاص خود را دارد و در چند سال اخیر که صحبت از افشای اطلاعات و سوءاستفاده احتمالی از آن به میان آمده، بومی‌سازی تولید تجهیزات برای امنیت بیشتر کشور و استفاده از ظرفیت صادراتی آن اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. در حال حاضر صنعت سیستم‌های حفاظتی در کشور ما نوپاست و به همین دلیل بیشتر از سایر صنایع نیازمند حمایت مسئولان و دولت است. اگر دولت از این صنعت حمایت کند، ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی ایمنی برای بازار چندین میلیون نفری کشورهای اطراف وجود دارد.
در حال حاضر متاسفانه صادرات در این حوزه بسیار اندک است و بهتر است اشاره شود که صادرات وجود ندارد. این در حالیست که بیش از آمار رسمی واردات، شاهد واردات تجهیزات امنیتی و حفاظتی به صورت قاچاق هستیم که به فعالان رسمی این عرصه ضرر وارد کرده و با توجه به حیاتی بودن این کالاها امنیت کشور را نیز مختل می‌کند. در میان برندها، محصولات شرکت‌های ژاپنی بالاترین کیفیت را به خود اختصاص داده‌اند، محصولات کشورهای اروپایی در جایگاه دوم کیفیت هستند و محصولات کشور چین نیز کمترین کیفیت را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین تقلب‌های صورت‌گرفته نیز در بازار سیستم‌های امنیتی مربوط به کالاهای چینی است. از جمله تقلب‌هایی که در این بازار صورت می‌گیرد، این است که فروشندگان، کالاهای چینی را به نام مارک‌های معتبر به فروش می‌رسانند. بیشترین تقلب‌ها درباره دو مارک معروف بازار صورت می‌گیرد و تولیدکنندگان چینی در برخی از این موارد، چنان برند و آرم این شرکت‌ها را جعل کرده‌اند که تشخیص سیستم‌های اصلی از تقلبی به سختی صورت می‌گیرد. در برخی موارد نیز تولیدکنندگان چینی با شبیه‌سازی نام مارک‌های معتبر، محصولات خود را با نام این شرکت‌ها روانه بازارهای مصرف می‌کنند. با توجه به ارزان بودن نیروی کار در چین، برخی از تجار کشورمان به تولیدکنندگان چینی سفارش تولید محصولات درجه سه را می‌دهند و بعد این محصولات را با برندهای ایرانی به فروش می‌رسانند. به عبارت دیگر، حجم عمده‌ای از تجهیزات دوربین‌های مداربسته به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که این موضوع واردکنندگانی را که از راه‌های قانونی اقدام به واردات کالاهای‌شان می‌کنند، متضرر کرده است. ضرورت دارد گفته شود که اغلب این واردات قاچاق از مبادی ورودی آشنای کشور صورت می‌گیرد.
تجهیزاتی که قانونی وارد می‌‌شوند، دفاتر خدمات پس از فروش دارند
صادق فیض‌آبادی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی

صنایع الکترونیک در تمام دنیا به عنوان صنایع مادر شناخته می‌شوند. در کشور ما نیز ضرورت دارد جایگاه واقعی این صنعت بیش از پیش شناخته شود و صنایع الکترونیک به عنوان صنعت پیشگام مورد توجه قرار بگیرد. این رسته در کشور که در سال ۱۳۸۶ به وجود آمد، از رسته‌های مهم است که بحث امنیت در آن وجود دارد و با توجه به گستردگی نیاز به دوربین‌های مداربسته در جامعه موضوعی است که توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. براساس قانون نظام صنفی، هر فردی که مبادرت به انجام خدمات فنی، تولید، عرضه و انجام فعالیت صنفی می‌کند، یک فرد صنفی شناخته می‌شود و می‌تواند پروانه کسب بگیرد.
به لحاظ قانونی در زمینه رونق کسب‌وکار، گرفتن پروانه کسب راحت‌تر شده و قانون نظام صنفی جدید شامل برخی تغییرات شده؛ از همکارانی که در این ۱۲ رسته فعالیت دارند، دعوت می‌شود که برای گرفتن پروانه کسب اقدام کنند. پروانه کسب یک اعتبار قانونی برای فرد محسوب می‌شود و افراد پس از آن به عنوان زیرمجموعه اتحادیه شناخته شده و اتحادیه چتری می‌شود تا افراد، مطالبات صنفی خود را طلب کنند.
در حال حاضر مشکلاتی در این صنف وجود دارد. به عنوان نمونه با پیشرفت تکنولوژی روش‌های نوین کسب‌وکار به وجود آمده و تعمیرات در بازار الکترونیک گاهی مقرون به صرفه نیست و به همین دلیل در اتحادیه کمک‌هایی برای به‌روز شدن نیروهای خود در نظر گرفته‌ایم و حتی کلاس‌های آموزشی رایگان برگزار می‌کنیم.
اگر شکافی که بین بازاریان سنتی و علم روز ایجاد شده از بین نرود، بدون تردید در آینده نه چندان دور بازار ایران با چالش‌های عمیقی مواجه خواهد شد. شواهد بازار نشان می‌دهد آنهایی که در کسب‌وکار خود از دنیای مجازی استفاده می‌کنند، توانستند بر رکود حاکم بر بازار غلبه و شرایط بهتری نسبت به بازاریان سنتی برای خود ایجاد کنند که البته حجم معاملات آنها نیز به مراتب نسبت به واحدهای صنفی بیشتر است. دلیل موفقیت این فعالان اقتصادی این است که آنها توانسته‌اند خود را با دانش روز هماهنگ و از این دانش برای توسعه کسب‌وکار استفاده کنند.
در ایران بیش از ۳ میلیون نفر، در بازار فعالیت می‌کنند، اما آنچه مسلم است اینکه بخش اعظمی به شکل سنتی اداره می‌شود و همین شیوه مدیریت سنتی و نبود نگاه علمی به بازار باعث شد که بسیاری از واحدهای صنفی آسیب جدی ببینند. یکی دیگر از مشکلات این صنف بحث قاچاق است. قاچاق ضربه بزرگی به افرادی وارد می‌کند که از طریق قانونی مشغول به فعالیت در این صنف هستند.
گرچه قاچاق بحث پیچیده‌ای است که در همه حوزه‌ها با آن مواجه هستیم، اما اگر نظارت کافی بر بنادر و مرزهای کشور به‌ویژه شهرهای مرزی مانند کردستان انجام شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که جلوی این پدیده گرفته شود. بحث قاچاق از یک سو و ورود تجهیزات تقلبی با مارک چینی از سوی دیگر موجب شده مشکلاتی در این حوزه پدید آید. اجناسی که سبب می‌شود مشکلات این اتحادیه افزایش یابد. تجهیزاتی که از طریق گمرک و به شکل قانونی وارد می‌شود، آزمون‌های لازم روی آنها انجام شده و از طرفی دفاتر خدمات پس از فروش نیز دارند، اما متاسفانه کالاهای قاچاق علاوه بر استاندارد نبودن فاقد دفاتر خدمات پس از فروش هستند.
از دیگر اقدامات مهم اتحادیه باید از شناسنامه‌دار کردن نصابان سیستم‌های حفاظتی نام برد. گرفتن آزمون فنی تئوری و عملی، نداشتن سوء پیشینه و اعتیاد از جمله مواردی است که برای تایید صلاحیت افراد در اعطای شناسنامه و کارت نصابی صورت می‌گیرد. اطلاع از داشتن کارت نصابی برای افرادی که به دنبال نصب دوربین‌های مداربسته هستند، از طریق سایت اتحادیه و شماره تلفن ۸۸۹۰۷۵۶۴ به راحتی قابل پیگیری است.