صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از نمایشگاه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان گزارش می‌دهد

لزوم هم افزایی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ ها

نخستین نمایشگاه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات با عنوان «بزرگ‌ترین رویداد فناوری کشور» طی روز‌های 12 تا 16مرداد در بوستان گفتگوی تهران برگزار شد.

   محمد جوادی‌قاضیانی

 این نمایشگاه به جز روز چهاردهم که به دلیل مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری تعطیل بود، از ساعت‌ 9 صبح تا 19 هر روز به مخاطبان خود خدمات ارائه می‌داد. این نمایشگاه مورد حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نیرو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهرداری تهران بود که روز شانزدهم مرداد در سکوت خبری به کار خود پایان داد. در این نمایشگاه شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده، شرکت‌های با فناوری بالا، با فناوری متوسط و با فناوری پایین به صورت ترکیبی حضور داشتند. 
در این نمایشگاه که به همت مرکز پژوهش‌های صنعت الکترونیک برگزار شده بود، از بین حدود ۱۵۰۰ شرکت مرتبط با حوزه‌های برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات حدود ۱۰۰ شرکت برتر در این نمایشگاه حضور داشتند که به گفته مسئولان، برگزاری نمایشگاه گلچینی از بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور و نماد واقعی سطح علم و فناوری کشور بودند. 
 
اهداف برگزاری نمایشگاه
از جمله اهداف مهمی که توسط مسئولان برگزاری نمایشگاه پیگیری می‌شد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
۱) بازارسازی و ارتقای حجم فروش شرکت‌های دانش‌بنیان
۲) افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در کل اقتصاد کشور
۳) کمک به توسعه اقتصاد مقاومتی در کشور
۴) شبکه‌سازی و هم‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان
۵) نمایش توانمندی‌های واقعی کشور
موضوعات نمایشگاه
این نمایشگاه به دسته‌بندی موضوعی شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه پرداخته بود و بخش‌های موضوعی نمایشگاه را حوزه‌های برق؛ الکترونیک؛ مخابرات و ارتباطات؛ فناوری اطلاعات؛ اینترنت اشیا؛ تجهیزات پزشکی الکتریکی و الکترونیکی؛ کنترل، اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق؛ روباتیک؛ شهر هوشمند؛ حمل‌ونقل هوشمند؛ ساختمان هوشمند؛ کشاورزی، شیلات، باغداری و دامداری هوشمند؛ الکترونیک خودرو؛ کنترل و ابزار دقیق در نفت، گاز و پتروشیمی و تجهیزات آزمایشگاهی تشکیل می‌دادند که این سیاست و دسته‌بندی خوبی که صورت گرفته بود، بازدیدکنندگان نمایشگاه را به سمت شرکت‌های مورد نیاز خودشان راهنمایی می‌کرد. 
این نمایشگاه در کنار خود طیفی از شرکت‌های خدمات فناوری را نیز جهت خدمات‌دهی به شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی کرده بود. به‌طور مثال می‌توان به شرکت‌‌های بازاریابی و تجاری‌سازی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های مدیریت صادرات، صندوق‌های تسهیلات و ضمانت فناوری اشاره کرد. 
استقبال کمرنگ  از نمایشگاه
در این نمایشگاه شرکت‌های فعالی شرکت کرده بودند و اهداف خوبی هم برای نمایشگاه دنبال می‌شد، اما آنچنان که باید، نمایشگاه مورد استقبال قرار نگرفته بود و این عدم استقبال را می‌توانستید به خوبی حس کنید. 
شاید دلیل اصلی استقبال کم از نمایشگاه پوشش خبری ضعیف آن بود که به سختی می‌توانستیم اخباری از آن پیدا کنیم.
 البته ناگفته نماند که سایت خود نمایشگاه پوشش خوبی داده بود، ولی با یک جستجوی ساده هم می‌توانستید متوجه شوید که اخبار این نمایشگاه در رسانه‌های خبری به صورت مناسب و کافی کار نشده بود، ولی به هر حال از لحاظ کیفیت بازدید، نمایشگاه در وضعیت خوبی برگزار شد و اغلب بازدیدکنندگان تنها برای بازدید نیامده بودند و بسیاری از بازدید‌کنندگان برای همکاری و کسب اطلاعات تخصصی آمده بودند. 
مقایسه این نمایشگاه و الکام‌استارز
شاید مقایسه بین این دو نمایشگاه مقایسه درستی نباشد، ولی برخی از نقاط مقایسه بین آنها جالب به نظر می‌رسد. به این نکته اشاره کردیم که استقبال آنچنانی از این نمایشگاه صورت نگرفته بود و به اصطلاح تبی برای آن وجود نداشت. در صورتی که حدودا دو هفته قبل بود که الکامپ و الکام‌استارز برگزار شدند و تب گسترده‌ای را تشکیل داده بودند و خیلی دیده شدند. مقایسه ای که می‌خواهیم انجام دهیم، بین تعداد بازدیدکنندگان این دو نمایشگاه است. در این مقایسه به رسانه‌ها، بیلبورد‌ها، محل نمایشگاه و دیگر مسائل بدیهی که شاید دلایل استقبال کم از این نمایشگاه بوده باشند، کاری نداریم. بلکه به این نکته می‌خواهیم پی ببریم که چرا استارت‌آپ‌ها و نمایشگاه‌های استارت‌آپی مثل الکام‌استارز بیشتر دیده می‌شوند و جو پرشور‌تری نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان دارند. شاید دلیلی که می‌شود برای پاسخ به این سوال آورد، این باشد که استارت‌آپ‌ها تیم‌های پرانرژی‌تری دارند و به مسائل فروش، دیده شدن، آگاهی دادن و دیگر فنون معرفی و آگاهی دادن از محصول یا خدمت توجه بیشتری دارند و به همین دلیل جو بیشتری را به وجود می‌آورند و بیشتر دیده می‌شوند. در صورتی که با مشاهده و مقایسه بین این دو نمایشگاه به راحتی می‌توانستید حدس بزنید که احتمال ماندن و موفق شدن شرکت‌های دانش‌بنیان این نمایشگاه بیشتر از استارت‌آپ‌های الکامپ است که البته این تحلیل با ذات واژه استارت‌آپ نیز همپوشانی دارد. البته از این نکته هم نباید غافل شویم که پرسونا و بازار شرکت‌های این نمایشگاه‌ها با استارت‌آپ‌های الکامپ بسیار متفاوت بودند و مخاطب آنها اکثرا مخاطبان عام نبودند و اغلب مشتریان آنها را شرکت‌های دیگر تشکیل می‌دهند و مردم عادی و مصرف‌کنندگان عام مخاطبان آنها نبوده‌اند. به همین دلیل بود که گفتیم آنها با استارت‌آپ‌ها قابل مقایسه نیستند و این تفاوتی هم که عنوان شد، به اقتضای کسب‌وکار و مخاطبان کسب‌وکار آنهاست، ولی با این حال اگر باز هم یک هم‌افزایی بین این شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها صورت بگیرد، مطمئنا نتایج بهتری را برای کشور در پی خواهد داشت.