صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

روایت دست اندرکاران صنعت مبل از فراز و نشیب تولید و صادرات

واردات پارسال صنعت مبل ایران بر پایه آمارها هفت میلیارد دلار کاهش یافت و ارزش صادراتی مبلمان تولید داخل نیز 2 میلیارد دلار کمتر شد که البته با ارز خروجی از کشور فاصله چشمگیری دارد.
صنعت مبلمان یکی از سه صنعت نخست بین صنایع کوچک دنیاست و جزو صنایع کوچک بسیار سودده و زودبازده در نظر گرفته می شود. 
ارزش تولیدات جهانی این صنعت در سال 2015 حدود 437میلیارد دلار و ارزش تجارت بین المللی محصولات این صنعت 147میلیارد دلار بود. 
آسیا از این آمار 30 درصد سهم داشت که 20 درصد آن متعلق به چین و فقط 2 درصد مربوط به ایران بود. 
در همین پیوند از دهم مردادماه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی مبلمان منزل در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده و تا سیزدهم مردادماه با حضور بیش از 400 واحد تولیدکننده میزبان علاقه مندان است. 
در این نمایشگاه می توان انواع مبلمان منزل، اداری و محصولات وابسته را دید که تولید شرکت های داخلی، خارجی و مشارکتی است. 
همزمان با برگزاری این نمایشگاه برخی فعالان و تولیدکنندگان این عرصه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مزیت ها و مشکلات این صنعت سخن گفتند.
** اثر منفی ناامنی منطقه و واردکنندگان سودجو بر صادرات و تولید 
رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان گفت: در ایران 2 اتحادیه درودگران و مبل سازان و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فعالیت می کنند. در اتحادیه درودگران 20 هزار نفر و در اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان 500 هزار نفر مشغول فعالیتند و تا 8.5 درصد اشتغال کشور با این صنعت گره خورده است.
«عبدالحسین عباسی» گفت: سال 1393، 12 میلیون دلار صادرات این کالا به عراق، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کویت و 26 میلیون دلار میزان واردات به کشور بود که 90 درصد آن به شکل مصنوعات کامل از چین، ترکیه، امارات، ایتالیا و اسپانیا صورت گرفت. 
عباسی افزود: در سال 1394 صادرات کشور یک میلیارد دلار و واردات نیز سه میلیارد دلار کاهش یافت و میزان صادرات 11 میلیون دلار و واردات 23 میلیون دلار شد. 
وی ادامه داد: میزان صادرات کشور در سال 1395، 9 میلیون دلار و میزان واردات 16 میلیون دلار بود که نسبت به سال پیش از آن به ترتیب 2 میلیارد دلار و هفت میلیارد دلار کاهش یافت. 
«دلیل اصلی کاهش صادرات و واردات در این روزها ناامنی و تداوم جنگ در منطقه و کشورهای همسایه است. دلیل دیگر آن به تاجرانی برمی گردد که با درودگران و مبلسازان هیچ ارتباطی ندارند و از طریق دریافت کارت های بازرگانی مصنوعات چوبی را وارد می کنند». 
رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان افزود: مبلمان از سبد خانوار خارج شده است و بسیاری از خانواده ها جز در شرایطی که لازم باشد اقدام به خرید این کالا نمی کنند. 
وی تولیدکنندگان مصنوعات چوبی را به سه دسته یکصد نفری و بیشتر، 50 نفری و گروه های 15 تا 20 نفری تقسیم کرد و از دولت دوازدهم خواست در ارایه تسهیلات به این تولیدکنندگان سه نکته دریافت مجوز، میزان بهره بانکی و زمان برگرداندن تسهیلات را در نظر گیرد. 
عباسی توضیح داد: اتحادیه به دولت پیشنهاد کرده است این تسهیلات فقط به تولیدکنندگانی اختصاص یابد که از اتحادیه مجوز دریافت کرده اند. باید سود بانکی این تسهیلات پایین در نظر گرفته شود و در عین حال یک تنفس زمانی یک تا 2 سال برای این تولیدکنندگان در نظر گرفته شود. 
** لزوم تولید ماشین های صنعتی دقیق و کاهش هزینه های مالیاتی
«قاسم سلامی» یکی از تولیدکنندگان مبل ومصنوعات چوبی، به ایرنا گفت: بخش زیادی از مواد اولیه ما همچون چوب و پارچه وارداتی است و حتی ماشین های خود را از کشورهای دیگر وارد می کنیم زیرا ماشین آلات تولیدی در کشور دقت بالایی ندارند و فاقد خدمات پس از فروش مناسب هستند. 
وی که به صورت خانوادگی 50 سال است در این صنف فعالیت می کند، افزود: شعار ما این است که «می توانیم رقابت کنیم» و در این سال ها تلاش کردیم به صورت موردی به استرالیا، عمان و کویت صادرات داشته باشیم.
«اگر دولت و اتاق بازرگانی از محصولات ما حمایت کند می توانیم صادرات بیشتری به این کشورها و حتی دیگر کشورهای منطقه همچون قطر و عراق داشته باشیم». 
این تولیدکننده تاکید کرد برندسازی در کشور هزینه زیادی دارد و افزود: سعی کردیم در 2سال گذشته محصولات خود را طبق استانداردهای سازمان ملی استاندارد تولید کنیم و برندسازی کنیم اما هزینه جاری و مالیاتی زیادی را باید بپردازیم. 
وی از دولت دوازدهم خواست در این زمینه تسهیلات لازم را برای تولیدکنندگان فراهم کند.
** تبلیغات و تسهیل صادرات به همسایگان 
«مرتضی باقری» فارغ التحصیل معماری داخلی و یکی دیگر از تولیدکنندگان صنعت مبلمان و مصنوعات چوبی، گفت: صنعت مبلمان کشور با کشورهای دیگر برابری می کند. 
باقری در دوره 18 ساله ای که در این صنعت فعالیت می کند به ژاپن، عراق و آمریکا (به صورت موردی) صادرات داشته است. 
وی تاکید کرد صنعت مبلمان کشور به واردات نیاز ندارد و از دولت دوازدهم خواست تبلیغات لازم را در این زمینه انجام دهد و شرایط فروش و صادرات به کشورهای همسایه را فراهم کند. 
این تولید کننده تصریح کرد: دولت نهم و دهم دولت مولدی نبود و بنابراین تولیدکنندگان مصنوعات چوبی 10 سال عقب افتادند و در دولت یازدهم نیز به دلیل مبارزه دولت با افزایش قیمت، رکود در بازار حاکم بود.
وی ابراز امیدواری کرد در دولت دوازدهم برخی از این مشکلات برطرف شود. 
** لزوم افزایش کیفیت تولید پارچه و حضور در نمایشگاه های بین المللی
«محمدرضا محمدیان» مدیرعامل یک شرکت تولیدی مبل، نیز گفت: بسیاری از کارگران این صنعت پس از مدتی با کسب تجربه کافی به برپایی کارگاه اقدام می کنند و چند نفر دیگر را نیز جذب می کنند. پس این صنعت در بحث کارآفرینی و ایجاد اشتغال بسیار توانمند است. 
محمدیان که ادامه دهنده حرفه پدر و سابقه 60 ساله خانواده خود است، افزود: مواد اولیه این صنعت چوب و پارچه است که ما 90 درصد چوب خود را از گرجستان و روسیه و پارچه را از ترکیه و ایتالیا وارد می کنیم؛ زیرا پارچه هایی که در داخل تولید می شود کیفیت مناسبی ندارد. 
وی درباره صادرات به کشورهای دیگر توضیح داد: تولیدات ما از لحاظ کیفیت قابلیت رقابت با کشورهایی همچون ترکیه و در برخی موارد ایتالیا را دارد اما مشکل اصلی ما بازار است.
محمدیان از دولت خواست با حمایت از تولیدکننده مسیر هموارتری را پیش روی واحدهای داخلی قرار دهد و افزود: دولت می تواند تسهیلات لازم را برای حضور تولیدکنندگان باکیفیت در نمایشگاه های بین المللی فراهم کند تا بتوانیم محصولات خود را به نمایش بگذاریم. 
** فقدان تسهیلات به سبب دسته بندی صنعت مبلمان جزو کالاهای لوکس 
«مهدی نوری نیا» تولیدکننده دیگری در زمینه مبل راحتی و کلاسیک، به خبرنگار ایرنا گفت: در دولت نهم و دهم به دلیل واردات بی رویه مصنوعات چوبی و افزایش نرخ ارز بسیاری از همکاران ما ورشکست شدند اما از سال 1391 با وجود افزایش قیمت دلار و افزایش گمرکی تا اندازه ای این مشکلات برطرف شد. 
نوری نیا افزود: تاکنون هیچ تسهیلاتی از بانک ها دریافت نکرده ایم؛ زیرا می گویند صنعت مبلمان جزو تزیینات و کالاهای لوکس است و به آن تسهیلاتی تعلق نمی گیرد.
وی 20 سال استدر این حرفه فعالیت می کند و تا چند سال پیش با شرکتی از ترکیه به صورت مشارکتی تولید داشت اما از سال 1390 مستقل شده است. 
نوری نیا تصریح کرد: از دولت دوازدهم می خواهیم از تولیدکننده داخلی بیشتر حمایت کند تا ما نیز بتوانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم. 
** لزوم توجه به تامین نقدینگی و بازاریابی 
«نوید دهقانی» تولیدکننده مبل راحتی، نیز درباره مشکلات این صنعت به خبرنگار ایرنا گفت: تامین نقدینگی یکی از مهمترین مشکلات این صنعت است. 
دهقانی افزود: در مرحله بعد تحقیق و توسعه و بازاریابی قرار دارد که باید در این صنعت مورد توجه قرار گیرد. 
وی ادامه داد: از دولت دوازدهم می خواهیم کمک کند کشور به سمت تولید سوق پیدا کند و فرهنگ تولید در کشور نهادینه شود.
این تولیدکننده تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی را در گرو حمایت از تولیدکنندگان دانست. 
به گزارش ایرنا، حمایت از تولیدکننده داخلی و ساماندهی واردات و صادرات از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392، ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».
به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع صادرات و واردات ایران در چهارماهه نخست امسال به 29 میلیارد و 272 میلیون دلار رسید که 6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 1395 است.
پارسال مجموع تجارت خارجی ایران 27 میلیارد و 635 میلیون دلار بود.
مجموع صادرات غیر نفتی ایران در این مدت نیز به 13 میلیارد و 459 میلیون دلار رسید.