صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر کل دفتر آموزش کار و دانش وزارت آموزش و پرورش خبر داد

برگزاری مرحله کشوری یازدهمین دوره جشنواره مهارت‌های هنری

مصطفی آذر کیش، مدیر کل دفتر آموزش کار و دانش وزارت آموزش و پرورش از برگزاری مرحله کشوری یازدهمین دوره جشنواره مهارت‌های هنری در مرداد ماه سال جاری در شهر گرگان خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به گفته وی نظر به نقش شاخه کارودانش در توسعه فرهنگ کار و ترویج مهارت‌های شغلی و با توجه به لزوم برگزاری برنامه‌های مستمر آموزشی برای تشویق و ترغیب هنرجویان و با اهدافی نظیر رونق و معرفی هنرستان‌های سنتی و اصیل ایرانی، رقابت سالم و سازنده بین هنرجویان، معرفی توانمندی‌های هنرجویان و قابلیت‌های هنرستان‌های شاخه کارودانش، دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کارودانش هر ساله اقدام به برگزاری جشنواره مهارت‌های هنری در سطح هنرجویی می‌کند. 
در این جشنواره، هنرجویان رشته‌های هنری هنرستان‌های کارودانش می‌توانند در گرایش‌هایی که هر سال با توجه به شرایط و برنامه‌ریزی آموزشی تعیین می‌شوند، با ارائه آثار برگزیده خود شرکت کنند. 
یازدهمین دوره این جشنواره در سه سطح منطقه‌ای با ارائه بیش از 7000 اثر، استانی بیش از ۳۷۹ اثر و کشوری با ۱۱۹ اثر در حال برگزاری است. این آثار در قالب ۱۲ گرایش هنری که مجموعا بیش از ۴۰ رشته زمینه هنر مجموعه رشته‌های مهارتی شاخه کارودانش را پوشش می‌دهد، برنامه‌ریزی و برگزار شده است. 
گرایش‌های هنری این دوره عبارتند از: 
1.فلز
2.عکاسی
3.گرافیک
4.نقاشی
5.سفالگری
6.چوب
7.فرش
8.طراحی
9.طراحی نقوش سنتی
10.طراحی طلا و جواهر
11.تراش سنگ‌های قیمتی
12.پوشاک (دوخت‌های سنتی) 
از نتایج مهم برگزاری این جشنواره می‌توان به شناسایی نقاط قوت و ضعف آموزش‌های مهارتی هنری و برنامه‌ریزی و تعریف دوره‌های دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی برای هنرآموزان، ترویج هنرهای در حال منسوخ شدن و معرفی آن به عموم مردم که در جذب هنرجو و توسعه کمی نیز موثر است و همچنین شناسایی نقایص تجهیزاتی کارگاه‌های هنرستان‌ها و رفع کمبودهای احتمالی اشاره کرد. 
شیوه ارزشیابی در این جشنواره از طریق ارزیابی آثار هنرجویان بوده و کار عملی هنرجو مورد داوری قرار می‌گیرد، در مرحله استانی، ادارات آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش استان آثار منتخب را روی سایت ویژه جشنواره مهارت‌های هنری شاخه کارودانش بارگذاری کرده و توسط داوران منتخب و براساس ملاک‌ها و شاخص‌های تعیین‌شده داوری می‌شوند و آثار منتخب در هر گرایش برای مرحله کشوری انتخاب و به استان‌ها اعلام می‌شود تا اصل اثر به استان میزبان ارسال شود. 
در سال تحصیلی ۹6-۹5 استان گلستان میزبان مرحله کشوری یازدهمین دوره جشنواره بوده که ۱۱۹اثر (۱۰ پسر و ۱۰۹ دختر) از 27 استان برای برپایی نمایشگاه آثار به آن استان ارسال شده است. هر هنرجو صرفا می‌تواند با یک اثر و در یک زمینه مرتبط با رشته تحصیلی خود در جشنواره شرکت کند. 
در مرحله نهایی کشوری از هنرجویان شرکت‌کننده علاوه بر ارزیابی اصل اثر، یک آزمون عملی و مصاحبه علمی نیز اخذ خواهد شد. 
در مراسم اختتامیه که با حضور دستگاه‌های اجرایی متولی مهارت‌های هنری -وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز ملی فرش ایران)- در تاریخ ۳ مرداد ماه همزمان با ولادت فرخنده حضرت معصومه (س) برگزار خواهد شد با اهدای جوایز و نشان مهارت به هنرجویان منتخب، از ایشان تقدیر به عمل می‌آید.