صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتاق اراک در نشست با مدیرعامل بانک توسعه صادرات

قیمت تمام‌شده غیررقابتی موجب دست دادن بازار صادراتی شده است

به گفته رئیس اتاق اراک فرسوده بودن ساختار صنایع سبب پایین آمدن تولید، کاهش کیفیت و افزایش قیمت تمام‌شده خواهد شد که این موضوع سبب کاهش صادرات و درنتیجه از دست دادن بازارهای جهانی می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران،  نشست تخصصی توسعه صادرات در استان مرکزی با حضور مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در اتاق اراک برگزار شد.
رئیس اتاق اراک در این نشست با اشاره به موانع صادراتی استان مرکزی گفت: در بحث صادرات باید دو موضوع قیمت و کیفیت را مدنظر قرار داد که در حال حاضر با توجه به شرایط رکود، قیمت تمام‌شده محصولات بسیار بالاست البته عوامل متعددی مانند بهره‌وری پایین نیروی کار، مسائل و مشکلات مالی و از همه مهم‌تر نرخ بالای بهره باعث شده که قیمت تمام‌شده غیررقابتی بوده و منجر به از دست دادن بازار فروش شود.
محمدرضا جعفری گفت: شرکت‌هایی مانند سامسونگ و ال‌جی سالیانه حدوداً سه میلیارد دلار به ایران صادرات دارند. آن‌ها می‌توانند از منابع مالی با نرخ بهره صفر استفاده کنند و با حمایت دولت کره بتوانند تا این حد رشد کنند، ولی با نرخ بهره موجود در کشور واقعاً محصولات تولیدی رقابت‌پذیر نبوده و قیمت تمام‌شده به‌شدت افزایش می‌یابد.
جعفری افزود: استان مرکزی استانی صادرات‌محور است که به‌منظور افزایش صادرات دارای کیفیت باید در زمینه تجهیز و نوسازی صنایع که بیشتر آن‌ها فرسوده هستند گامی جدی برداشته شود.
وی گفت: فرسوده بودن ساختار صنایع سبب پایین آمدن تولید، کاهش کیفیت و افزایش قیمت تمام‌شده خواهد شد که این مهم سبب کاهش صادرات و در نتیجه از دست دادن بازارهای جهانی خواهد بود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک یکی از عمده مشکلات کشور و استان را ظرفیت‌های خالی تولید عنوان کرد و گفت: متأسفانه تعداد زیادی از کاخانجات و واحدهای تولیدی با ظرفیت‌های 10 الی 20 درصد در حال فعالیت هستند که درصدد هستیم با ادغام آن‌ها بتوانیم بخشی از سرمایه‌های ازدست‌رفته را جبران کنیم.
جعفری در خاتمه افزود: انتظارمان از بانک توسعه صادرات به‌عنوان تخصصی‌ترین بانک در حوزه صادرات این است که با تأمین مالی و ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی به‌خصوص صادرکنندگان صنایع صادرات‌محور در زمینه تأمین مواد اولیه و تجدید ساختار فرسوده، آن‌ها را یاری کند.
 رئیس اتاق اراک ضمن معرفی اجمالی استان مرکزی گفت: استان مرکزی به‌عنوان قطب صنعتی کشور مجموعه متنوعی را در خود جای‌داده است.
جعفری با معرفی شهرستان ساوه و شهرک صنعتی کاوه به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی کشور ادامه داد: نمونه‌های بسیار خوبی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در استان به‌ویژه در ساوه و زرندیه داریم. یکی از ویژگی‌های بارز استان که برای سرمایه‌گذاری مناسب است، نزدیکی آن با بازار مصرفی بزرگ تهران است. شهرستان زرندیه تنها 30 کیلومتر با تهران فاصله دارد، شرکت هنکل، پاک‌وش و رانی نمونه‌‌هایی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این استان هستند.
رئیس اتاق اراک عنوان کرد: منطقه ساوه در بخش کشاورزی و تولید انار ظرفیت قابل‌توجهی دارد. انار ساوه یک برند است که عمده آن به خارج از کشور صادر می‌شود، از توانمندی‌های محلات هم می‌توان به تبدیل‌شدن این شهرستان به قطب تولید سنگ‌های نمای تراورتن و همچنین ظرفیت بالای تولید گل و ماهیان زینتی آن اشاره کرد.
جعفری اضافه کرد: دلیجان هم به‌عنوان قطب تولید عایق‌های رطوبتی و الیاف مصنوعی شناخته‌شده و شهر اراک که دربرگیرنده عمده صنایع بزرگ مادر کشور است. از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بنزین کشور و پالایشگاه و پتروشیمی تا صنایعی مانند ماشین‌سازی و آذرآب که تولیدکننده ماشین‌آلات صنعتی در اراک فعالیت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین کارخانه تولید واگن در کشور، بزرگ‌ترین کارخانه تولید آلومینیوم و بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات راه‌سازی در کشور در اراک است بنابراین استان مرکزی می‌تواند در زمینه صنعت ریلی با دانمارک همکاری داشته باشد.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران نیز در این نشست گفت: اتکای بانک توسعه صادرات در بخش ریالی به سه منبع سرمایه، صندوق توسعه ملی و خطوط اعتباری بانک مرکزی است.
علی صالح‌آبادی گفت: طبق قرارداد 500 میلیون دلاری عاملیت ارزی با صندوق توسعه ملی که باید تا پایان سال در طرح‌ها و پروژه‌ها هزینه شود، در راستای نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات به‌صورت ارزی می‌توانیم تا سقف 500 میلیون دلار کمک کنیم.
وی ضمن اشاره به نرخ‌های سود موجود و اعلام‌شده توسط بانک مرکزی گفت: ما هم تمایل به تعدیل نرخ‌ها داریم و امیدواریم که بتوانیم در این خصوص اقداماتی انجام دهیم.
وی گفت: این بانک در راستای توسعه صادرات کشور و با یک نگاه تخصصی به مسئله صادرات تأسیس‌شده است. حمایت هرچه بیشتر از صادرات اولویت ما و تلاش برای ارائه خدمات مطلوب‌تر و ایجاد رضایتمندی با ارائه خدمات و تسهیلات نیز هدف اصلی ماست.