صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با تلاش یک شرکت فناور صورت گرفت

بهره‌برداری کارآمد از مخازن نفتی

بهبود برداشت از مخازن نفتی و روش‌های صحیح بهره‌برداری از این مخازن، یکی از نیازهای حیاتی صنعت نفت به شمار می‌رود که تولیدات....
 یکی از شرکت‌های فناور کشور در حوزه تجهیزات حوزه آزمایشگاهی، راه را برای ارزیابی دقیق‌تر و  دسترسی به این مهم هموار کرده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری؛ مخازن هیدروکربوری به عنوان یکی از مهم‌ترین مزیت های نسبی ایران به شمار می‌روند اما روند بهره‌برداری بهینه  و اثرگذار از این مخازن، حتی مهم‌تر از میزان بهره‌مندی از این ذخایر نیازمند فناوری و دانش فنی است.
به گفته‌ وی ظرفیت های موجود در خاورمیانه بسیار کمتر از نیازهای واقعی صنعت نفت در این منطقه است و خدمات فناور مورد نیاز برای شناسایی و توصیف هرچه بهتر مخازن و پارامترهای موثر در آنها می‌تواند با بالا بردن قابلیت تولید از مخازن نفتی ، نقش مؤثری در تأمین این نیاز ایفا کند.
مدیرعامل شرکت پترو آزما، با اشاره به ضرورت وجود مطالعات وسیع آزمایشگاهی جهت شناخت خصوصیات سنگ و سیال مخزن پیش از هرگونه فعالیت در این زمینه، بیان کرد: با توجه به نبودن مراکز پیشرفته مطالعاتی و ظرفیت محدود ارائه خدمات آزمایشگاهی به‌ویژه در زمینه خواص ویژه سنگ مخزن و آزمایش‌های مکانیک سنگ برای رفع نیازهای صنعت نفت کشور و رفع اثر محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی خدمات این حوزه ارائه می‌شود.
تمرکز بر صنعت نفت و برداشت، محوری‌ترین موضوعی بود که مهدی اسکروچی به عنوان فعالیت این شرکت فناور مطرح کرد و گفت: آماده سازی مغزه، آنالیز معمولی مغزه،  در کنار تحلیل‌های سیالات مخزن ، ازدیاد برداشت نفت و نیز شبیه سازی مخزن از خدمات ارائه شده به صنعت نفت به شمار می‌روند، که هریک نیازمند تجهیزات با دانش فنی  خاص و کارایی ویژه به شمار می‌روند.
به گفته‌ی این فعال فناور، آماده‌سازی مغزه برای بررسی نمونه و انجام تست‌ها دارای مراحلی است که به نمودارگیری اشعه گاما، تراشیدن مغزه، تصویربرداری و فوتوگرافی مغزه، مغزه گیری، شست و شو، خشک کردن و در نهایت آماده سازی دیسک های استاندارد را شامل می‌شود. تمامی مراحل یادشده با تجهیزات داخلی مبتنی بر دانش بومی ممکن شده است.
اسکروچی، دستگاه مغزه‌گیر را یکی از همین تجهیزات کاربردی تولیدشده در کشور عنوان کرد و گفت: دستگاه مغزه گیر یکی از مهم ترین ابزار برای حصول داده های خاص لازم برای مخزن است. گرفتن نمونه های پلاگ از نمونه تمام مغزه در زمان کمتر از 24 ساعت پس از رسیدن نمونه به سطح زمین، به منظور حفظ قسمت های میانی نمونه برای آنالیز دقیق داده های تهاجم، مهم است.
این فعال فناور،  تاکید بر دانش، تجربه و تخصص در حوزه خدمات نفت و گاز با توجه به بازار رقابتی امروز را یک ضرورت دانست و گفت: دانش و تجربه دانشگاهی و آزمایشگاهی، ظرفیت خوبی است که مسیر تبدیل دانش و فناوری هایی که کم‌تر به آن‌ها دست یافته‌ایم را هموار کند اما مهم‌ترین لازمه‌ی این امر، ایجاد زمینهها فعالیت برای دانشگاهیان و پژوهشگرهاست تا با راحتی در ایجاد و تبدیل دانش خود به کسب و کار مستقل در مسیر تامین  محصولات و خدمات مورد نیاز گام بگذارند.
به گفته مدیرعامل این شرکت فعال در عرصه تجهیزات آزمایشگاهی تجاری‌سازی و برندسازی یکی از ضرورت‌هایی است که با توجه به بازار محدود ایران و وجود رقبای زیاد در این بازار،  کار ساده‌ای نیست و شرکت‌ها برای دست‌یافتن به این مهم باید هدف خود را بر جذب بازارهای جهانی قرار دهند.