صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران گفت:

رفع تحریم‌ها فرصتی برای رشد پتروشیمی فن‌آوران

مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران با بیان این که رفع تحریم‌ها فرصتی برای رشد این شرکت پتروشیمی است، گفت: واحد متانول فن‌آوران پس از 13 سال به ظرفیت اسمی خود می‌رسد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، بهمن بهزادی افزود: شرکت پتروشیمی فن‌آوران شامل سه واحد متانول، اسید استیک و منواکسید کربن است که واحد متانول در سال 1383 و دو واحد دیگر در سال 1385 به بهره‌برداری و تولید رسیدند. از ابتدای راه‌اندازی، واحدهای متانول و Co بنا به دلایل متعدد به ظرفیت اسمی خود نرسیدند.
بهزادی گفت: تلاش متخصصان شرکت و مکاتبات متعدد به منظور رفع مشکل منجر به قرارداد افزایش ظرفیت این دو واحد با شرکت تاپسو دانمارک (لایسنسور) شد.
وی افزود: اما متأسفانه اجرای تحریم‌های ظالمانه قرارداد جاری را متوقف کرد و حتی شرکت لایسنسور از پاسخ به مکاتبات عادی بین شرکت‌ها امتناع می‌کرد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران گفت: اجرای برجام و رفع تحریم‌ها امکان از سرگیری روند اجرای قرارداد افزایش ظرفیت را فراهم کرد و شرکت تاپسو دانمارک در مورد افزایش ظرفیت دو واحد متانول و Co نظرات خود را به روزرسانی کرد و پس از جلسات متعدد با کارشناسان فن‌آوران اکنون این قرارداد در واحد متانول به فاز اجرا رسیده است.
ریاست مجتمع پ‍تروشیمی فن آوران نیز گفت: قرارداد Revamp ، IDFAN که گلوگاه اصلی ناحیه 200 بود با شرکت زیمنس آلمان برای افزایش توان توربین منعقد شد و کار ساخت قطعات آن در حال اجرا است. بررسی فنی افزایش ظرفیت فن نیز انجام شده و در مرحله صدور سفارش با شرکت Boldrocchi ایتالیا قرار گرفت.
محمد جواد بدری افزود: برای رسیدن به بالاتر از ظرفیت اسمی پیشنهادات EPCF سیستم HRU و بازیابی CO 2 از Stack از شرکت‌های مطرح جهانی (شامل BASF ، میتسوبیشی، UNION ) و ایرانی (گاز کربنیک شهرکرد) اخذ شد و به زودی برنده اعلام و فاز اجرایی این دو طرح نیز آغاز خواهد شد.
بدری گفت: اجرای بعضی از این طرح‌ها در زمان تعمیرات اساسی آینده برنامه‌ریزی شده است که امیدواریم بعد از تکمیل طرح‌ها‌، ظرفیت واحد متانول بعد از 13 سال به ظرفیت اسمی برسد.