صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مهمترین اخبار ICT در طول هفته

از تغییر تعرفه طرح‌های تشویقی تا آمادگی اپراتورها برای ورود به فرابورس

واکنش رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، آمادگی شرکت‌های FCP برای حضور در فرابورس به واسطه حل مانع سهامداری مشترک...
اعلام نتایج رتبه‌بندی اپراتورهای برتر سال ۹۵ در حوزه‌های ثابت و سیار و آمار ترابردپذیری اپراتورها از مهم‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای - هفته گذشته تاکید کرد تمام فعالانی که کسب و کار آنها تنها مبتنی بر رایانه است، طبق قانون مجلس باید مجوز خود را از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای دریافت کنند. همچنین شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد از روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد ماه بسته‌های اینترنت خود را با توجه به مصوبه ۲۴۹ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، با تغییراتی همراه کرده است.
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای؛ متولی تمامی فعالان رایانه‌ای
ناصرعلی سعادت اظهار کرد تمام فعالانی که کسب و کار آنها تنها مبتنی بر رایانه است، طبق قانون مجلس باید مجوز خود را از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای دریافت کنند. او در واکنش به موضوع تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، به تشریح جایگاه قانونی سازمان و همچنین مفاد قانون نظام صنفی کشور در ماده۲ و ۸۷ پرداخت و  بر لزوم عضویت همه فعالان رایانه‌ای مطابق قانون مجلس در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تاکید کرد.
همچنین محمدرضا کریمی -رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران- با اشاره به حل مانع سهامداری مشترک شرکت‌هایFCP  (ارائه‌دهنده اینترنت) برای حضور در فرابورس توسط کمیسیون تنظیم مقررات، از اجرایی شدن این طرح مشروط به توافق سازمان بورس خبر داد و گفت: سال گذشته در تفاهم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بورس توافق شد بر این که تابلوی بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) و استارت‌آپ‌های فناوری اطلاعات در بورس شرکت داده شود.
کسب وکارهای نوپا در سالن ۸ و ۹ در بیست و سومین نمایشگاه الکامپ مستقر خواهند شد. تاکنون بیش از ۷۰۰ استارتاپ برای حضور در سالن الکام استارز بیست و سومین نمایشگاه الکامپ اقدام به پیش ثبت نام کرده‌اند. باقر بحری - مدیر اجرایی بیست و سومین نمایشگاه الکامپ- با بیان اینکه امسال یکی از بهترین سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران به استارتاپ‌ها اختصاص یافته، گفت: سالنهای ۸ و ۹ به مساحت چهار هزار متر به استارتاپهای اختصاص داده شده است.
آخرین آمار ترابردپذیری اپراتورها و رتبه‌بندی سال ۹۵
ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه، به مشترکین این اجازه را می‌دهد که با حفظ شماره به صورت آزادانه و بر اساس تمامی شاخص‌های کیفیتی و قیمت محصولات و خدمات، اپراتور برتر را انتخاب کنند. همراه اول با اشاره به آمار ترابردپذیری اعلام کرد تا ۲۹ خرداد ماه ۹۶ تعداد ۷۵ هزار و ۴۵۶ مشترک از اپراتورهای دیگر جذب کرده است.
هر یک از اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه، طرح ملی ترابردپذیری را در سه شاخص «میزان اقبال به اپراتورها در طرح ملی ترابردپذیری»، «همکاری در اجرای مناسب طرح ترابردپذیری» و «رضایتمندی مشترکان از روند ترابردپذیری» مورد بررسی قرار دادند و آمار آن را منتشر کردند.
علی‌اصغر عمیدیان، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز با اعلام نتایج رتبه‌بندی و انتخاب اپراتورهای برتر سال ۹۵ در حوزه‌های ثابت و سیار براساس الگوی بومی رگولاتوری، گفت: ارزیابی، رتبه‌بندی و انتخاب اپراتورهای برتر در حوزه‌های ثابت و سیار برای هفتمین سال پیاپی توسط سازمان با مشارکت حداکثری اپراتورها و با تاکید بر معیارهای افزایش رضایت مشترکین، تعامل با رگولاتوری، ایجاد فضای رقابتی سالم، قانون‌مداری، رعایت الزامات پروانه‌ای و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۵ انجام پذیرفته است.
همچنین با توجه به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۴۹ که در تاریخ ۵ دی ماه سال گذشته برگزار شد، مقررات طرح‌های تعرفه­‌ای تشویقی دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات بررسی شد که به واسطه آن کلیه اپراتورهای تلفن همراه کشور موظف به حذف یا تغییر برخی بسته‌های اینترنت خود شدند. در همین راستا شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرده از روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد ماه بسته‌های اینترنت خود را با تغییراتی همراه کرد.