صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» در گفتگو با کارشناسان چشم انداز گردشگری در پساتحریم را بررسی می کند

فرصت سرمایه گذاری در گردشگری

گردشگری در بسیاری از کشورها منبع مهم درآمدزایی و در بعضی از آنها تنها منبع درآمدی است. متاسفانه در کشور ما به حوزه گردشگری با وجود زمینه‌های مساعد آن توجه چندانی نشده است یا حداقل در راس برنامه‌های اقتصادی کشور قرار ندارد. اگر موقعیت‌ها و فرصت‌های گردشگری در کشور شناخته شود و بهبود یابد، سرمایه ناشی از آن به جیب اقتصاد ملی سرازیر خواهد شد و زمینه برای رشد خیلی از مشاغل کوچک در رابطه با گردشگری فراهم خواهد شد. از اینرو لازم است گردشگری به عنوان موضوعی مهم در کشور مطرح و در زمینه آن آموزش‌های مختلف ارائه شود و در همه جای ایران برای آن گام جدی برداشت که در دوران پساتحریم و با آمدن گردشگران به ایران و تلاش مسئولان حوزه گردشگری برای توسعه آن امید زیادی برای رشد گردشگری به وجود آید.
احمد پورفلاح - عضو اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران:
عینک بدبینی به گردشگری رابرداریم
گردشگری از مقوله‌هایی است که متاسفانه در کشور ما مغفول مانده است. کشور ما به عنوان یکی از کشورهای پرجاذبه‌ توریستی می‌تواند پذیرای تعداد زیاد گردشگران از سایر کشورها باشد. ما می‌توانیم با توجه به زیرساخت‌های موجود کشور در زمینه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی، زیارتی و سایر زیرساخت‌ها نسبت به توسعه گردشگری قدم‌برداریم. یک سری محدودیت‌هایی بر سر راه گردشگری در کشور وجود دارد که باید آنها را از میان برداشت. دولت یازدهم قصد دارد که این موانع را از میان بردارد و پس از توافق هم امید رونق گردشگری افزایش پیدا کرده است. وقتی توریستی می‌خواهد پول و زمان خود را صرف یک کشور کند آن کشور باید از همه نظر توجه او را جلب کند تا گردشگر به آن جذب شود. مثلا باید جاده‌ها مناسب باشند، هتل‌ها از امکانات و تجهیزات لازم برخوردار باشند، وسایل نقلیه و حمل و نقل آسان فراهم باشد، راهنمای گردشگری بر کارش مسلط باشد و خوب عمل کند، سیستم مخابراتی مشکلی نداشته باشد و همه نیروهای آن کشور در مواجهه با گردشگر به گونه‌ای رفتار کنند که گردشگر را از سفر دوباره به کشور منصرف نکنند. 
یک عامل مهم رونق گردشگری در کشور این است که ما عینک بدبینی را از چشم خود و مردم برداریم و فکر نکنیم که آمدن گردشگر خارجی در کشور باعث رواج فرهنگ غربی در کشورمی شود باید دیدگاه مثبتی نسبت به گردشگری پیدا کنیم تا ما هم مثل بسیاری از کشورها که درآمد خیلی مناسبی از گردشگری به دست می‌آورند، منافع حاصل از آن را داشته باشیم. چه بسا کشورهایی که تنها از طریق گردشگری درآمدزایی می‌کنند. 
 
آرش نورآقایی- رئیس کانون صنفی راهنمایان گردشگری:
رفتار صحیح با گردشگر را بدانیم
مطرح کردن نام ایران در کشورهای مختلف به یک پرستیژ تبدیل شده است چرا که ایران در حال حاضر به عنوان یکی از مسائل روز مطرح است و رسانه‌های خارجی درباره آن زیاد صحبت می‌کنند که آن هم به دلیل توافق صورت گرفته است. مسلما در بخش گردشگری پس از این توافق تهدیدها برای سفر به ایران برداشته می شود و بسیاری مایلند که به ایران بیایند اما مهم‌تر از آمدن آنها این است که کاری کنیم توسعه گردشگری در کشور به صورتی باشد که پس از آمدن گردشگران به ایران، با دیدن کمبودهای ما در این زمینه از سفر دوباره به کشور منصرف نشوند. ما باید فرصت سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری را فراهم کنیم و موانع موجود را‌برداریم تا نه تنها با آمدن گردشگران رغبت آنها برای سفری دوباره بیشتر شود،بلکه آنها دیگران را هم به آمدن ترغیب کنند.
 مهم‌ترین کار در این مورد این است که گردشگری به یکی از دغدغه‌های اصلی مملکت تبدیل شود و به آن توجه ویژه کنند به طوری که هم مردم و هم بخش خصوصی و دولتی همه به آن نظر داشته باشند و دومین کار هم این است که چگونگی رفتار با گردشگر را بدانیم یعنی همه مردم از راننده گردشگر، راهنمای گردشگر، فروشنده صنایع و همه طوری رفتار کنند که گردشگر از گردشگری دلزده نشود و علاقه اش به جاذبه‌های کشور چندین برابر شود. از طرف دیگر ما باید کیفیت گردشگری در کشور را به یک شهر متمرکز نکنیم و آن را در همه استان‌ها و شهرهای کشور گسترش دهیم و به جاذبه‌های گردشگری در همه جای ایران بپردازیم که این مورد در صنعت گردشگری بسیار مهم است. 
 
علی رفیعی- کارشناس گردشگری:
تاثیر تغییر فضای سیاسی در گردشگری
با توجه به مناسبات سیاسی ایران با کشور‌های دیگر قطعا در گردشگری هم تغییراتی به وجود می‌آید. مسلما با باز شدن فضای سیاسی در کشور می‌توانیم شاهد حضور گردشگران از نقاط مختلف دنیا در ایران باشیم. با توجه به اینکه ما کشوری بدون درگیری های نظامی هستیم و برخلاف سایر کشورهایی که در خاورمیانه با درگیری های نظامی و سیاسی مواجه هستند ناآرامی‌های داخلی نداریم و با ناامنی‌های سیاسی مواجه نیستیم، در رونق گردشگری موثر تواناتر خواهیم بود. ما در کشور موانع زیادی در راه گردشگری نداریم و آنچه که هست بیشتر در قسمت نرم افزار‌های گردشگری است نه سخت‌افزاری. 
منظور از نرم افزارهای گردشگری این است که ما نتوانسته‌ایم از زیر ساخت‌های گردشگری مثل محوطه آثار تاریخی، خطوط هواپیمایی، اماکن گردشگری، هتل‌ها، راه‌ها و... بهره‌برداری بهینه کنیم و با اینکه در خود این زیرساخت‌ها به عنوان قسمت سخت افزاری گردشگری مشکل چندانی نداریم و در مقایسه آنها با استانداردهای جهانی در موقعیت خوبی قرار داریم اما هنوز خود را به درجه مناسبی از کاربرد نرسانده‌ایم. مهم‌ترین مانع دیگر در گردشگری کشور عدم شناخت بسیاری از کشورها از جاذبه‌های طبیعی کشور ما یا تبلیغات نامناسب برخی از کشورهای دیگر است که باید برای حل آن تلاش کرد.
 باید هم تصور غلط از ایران را پاک کنیم و هم بامعرفی درست شهرهای مختلف ایران و قابلیت‌های گوناگون آنها برای این مهم قدم‌برداریم که دیگر تبلیغات علیه ما 
کارایی نداشته باشد.
 
پرویز حسابی- عضو هیات رئیسه انجمن اقتصاددانان:
امنیت کشور مزیت مهم گردشگری
ما در منطقه به دلیل اینکه شرایط خوبی نسبت به سایر کشورهای اطراف خود که در جنگ و خصومت قرار دارند، داریم از نظر گردشگری هم بهتر می‌توانیم پاسخگوی نیازهای گردشگران سایر مناطق باشیم. در واقع اوضاع مناسب کشور از نظر امنیتی و آرامشی که بر آن حکمفرما ست به ما کمک می‌کند در رقابت با سایر کشورهای منطقه موقعیت خوبی داشته باشیم. 
کشور ما فرصت‌های گردشگری خوبی دارد و اگر در دوران پساتحریم امکانات لازم برای گردشگران و جذب آنها را فراهم کنیم، می‌توانیم گردشگری را به قطب مهم درآمدی در کشور تبدیل کنیم.