صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پژمان بازغی:

روزی را به نام «سینمای کودک» اختصاص دهیم

پژمان بازغی معتقد است:‌در شرایطی که می‌توان بسیاری از مسائل تربیتی را از طریق سینما به بچه‌ها آموزش داد، اشتباه است که این هنر را فقط مختص بزرگسالان بدانیم.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایسنا,بازیگر فیلم سینمایی «چهل کچل» که متقاضی حضور در سی‌امین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان است، درباره اهمیت و ضرورت برگزاری جشنواره گفت: به نظرم با توجه به علاقه‌ای که به فیلمسازی در ایران وجود دارد، هر چقدر که جشنواره برگزار شود باز هم کم است و فقط جشنواره فجر برای آثاری که تولید می‌شوند کافی نیست، به دلیل اینکه ما اگر حدود 200 فیلم داشته باشیم، فقط 40 نسخه از آن‌ها به جشنواره راه پیدا می‌کنند و باقی فیلم‌ها دیده نمی‌شوند. این در حالی است که جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که یکی از جشنواره‌های مهم ما محسوب می‌شود.
بازغی در خصوص میزان تولیدات سینمایی در ژانر کودک و نوجوان بیان کرد: یکی از نکات مهم این است که یک سانس اختصاصی برای کودک و نوجوان یا یک سینما مختص به آن‌ها ایجاد کنیم و حتی یک روز را به عنوان سینمای کودکان و نوجوانان در تقویم قرار دهیم، سپس طبیعی است که فیلمسازان و کارگردانان ما بیش از پیش سراغ ساخت این دست فیلم‌ها می‌روند.
بازیگر فیلم «بارکد» با اشاره به اینکه افرادی در این حوزه پژوهش می‌کنند، ادامه داد: به طور مثال ایرج طهماسب، محمدعلی طالبی و مرضیه برومند ازجمله کسانی هستند که هنوز هم برای تولید آثارشان پژوهش می‌کنند. اصولا سینمای کودک در کشور ما تاثیرگذار بوده است؛ خیلی از بزرگان ما مانند عباس کیارستمی و علی اکبر صادقی نقاش و انیمیشن ساز از سینمای کودک و نوجوان شروع کرده‌اند. برنامه‌های کودک دهه 60 تلویزیون که همیشه از سوی مخاطبان مورد توجه قرار گرفته همراه با حضور هنرمندانی  مانند اکبر عبدی، آتیلا پسیانی، رضا رویگری و مرحوم رضا ژیان بودند که از همین  نمایش‌ها و برنامه‌های آن دوران فعالیت خود را آغاز کردند. این اتفاقات تا اوایل دهه 80 ادامه داشت تا به طور ناگهانی دچار یک سری تغییرات در ساختار نمایشی تلویزیون شدیم و این برنامه‌ها حذف شدند.
وی با تاکید بر اینکه سینما در روند تربیتی کودک و نوجوان بسیار موثر است، افزود: اگر نگاه ما به سینما به عنوان یک هنر باشد و بخش صنعت و رسانه بودنش را حذف کنیم، صحیح نیست و با توجه به تند شدن ریتم زندگی نباید توقع داشته باشیم که فرزندان‌مان فقط از طریق خواندن کتاب به آگاهی برسند، بعضی اوقات برای رسیدن به سرعت بیشتر در دانش مجبور هستیم که از رسانه‌هایی مثل سینما، تلویزیون و فضای مجازی استفاده کنیم تا بتوانیم با سرعت بیشتری به نتیجه برسیم؛ پس این اشتباه است که ما سینما را مختص به بزرگسالان بدانیم، در حالی که بسیاری از مسایل تربیتی را می توان از طریق سینما به بچه‌ها آموزش داد.
بازغی در ادامه خاطر نشان کرد: همانطور که در گذشته موضوعات کودک بسیار مورد توجه بود و عباس کیارستمی با فیلم «خانه دوست کجاست» و «مشق شب» جهانی شد، ما فارغ از اینکه به فیلمسازان بگوییم که شما باید فیلم کودک بسازید؛ باید به سلیقه و خواسته جامعه نگاه کنیم و باید به دستاوردی در سینمای کودک برسیم که در نتیجه علاقه هم بیش از پیش به وجود بیاید.
بازیگر سریال «مرد دو هزارچهره» در خصوص اینکه آیا حاضر است در ژانر کودک و نوجوان به فعالیت بپردازد، بیان کرد: فیلمنامه برایم بسیار مهم و دارای اهمیت است تا بتواند موتور فیلم را به حرکت دربیاورد، البته امسال با فیلم سینمایی«چهل کچل» به کارگردانی صادق صادق دقیقی در جشنواره حضور دارم؛ فیلم، داستان یک پدر را روایت می‌کند که جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس است و فرزندانش به دلیل تمام شدن داروی پدرشان تصمیم می‌گیرند به دنبال دارو بروند، اما به دلیل بارش شدید باران، پل رودخانه را آب می برد؛ یک ضرب‌المثلی در مازنداران هست که می‌گوید باید اسم چهل نفرکچل را بنویسید و در بلندترین نقطه شهر بگذارید تا باران بند بیاید. مضمون این فیلم گریزی جالب توجه به این ضرب المثل است.