صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در قالب همایشی در مشهد و شیراز؛

پرتغال ظرفیت گردشگری دهکده «کشکایش» را به ایرانیان معرفی می‌کند

دولت پرتغال در نظر دارد تا همایشی در مشهد و شیراز برگزار کرده و منطقه گردشگری «کشکایش» را به عنوان محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری و گردشگری سلامت به ایرانیان معرفی کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  مهر، دهکده کوچک گردشگری «کشکایش» یکی از مناطق زیرمجموعه شهر لیسبون پایتخت پرتغال است که به دلیل آب و هوای مناسب، طبیعت بکر و سواحل گردشگری متعدد، ظرفیت تفریح و گردشگری بالایی دارد به خصوص برای افرادی که با هدف گردشگری سلامت به مناطق تفریحی می‌روند.
انتهای رودخانه تاگوس که از اسپانیا می‌آید و به اقیانوس اطلس می ریزد به جذابیت های این منطقه افزوده و پاکیزگی مناطق و حتی خیابان‌های آن نیز عامل دیگری شده تا این دهکده گردشگری مورد توجه بسیاری از مردم پرتغال و حتی کشورهای دیگر از جمله برزیل، فرانسه و ... واقع شود.
خانه‌های رنگارنگ در کنار هتلها، هاستل‌ها و منازل مسکونی با تزئینات زیاد در کنار دریایی آبی رنگ با سواحل ماسه ای سفید و طبیعتی سبز با امکان دیدنی مانند موزه ها همه آن چیزی است که گردشگران در هر منطقه گردشگری به دنبال آن هستند و در کشکایش با فاصله کمی از هم قرار گرفته اند.
کشکایش همه آنچه که یک گردشگر به آن نیاز دارد را در خود جای داده از جمله وجود کیوسک‌های اطلاع رسانی متعدد برای گردشگران. این کیوسک‌های اطلاع رسانی به گردشگران نقشه منطقه داده و آن‌ها را برای دریافت پاسخ هر سوالی راهنمایی می‌کنند.
حتی بروشور تورهای گردشگری مختلف نیز به گردشگر داده خواهد شد. معمولا گردشگران برای رسیدن به این منطقه از لیسبون، می توانند از قطارهای زمینی استفاده کنند که تقربیا نیم ساعت طول می کشد. چون این منطقه بسیار به پایتخت پرتغال نزدیک است.
مردم پرتغال معمولا اگر در طول هفته برای کار به لیسبون می روند، اخر هفته خود را در کشکایش سپری می کنند. از ابتدای تشکیل این منطقه نیز هدف همین بوده است. Rei D Carlos  از پادشاهان پرتغال، این شهرک را برای تفریح خود و خانواده و مردم پرتغال ساخته است و هنوز هم می توان مجسمه او را در مرکز کشکایش دید.
این منطقه همیشه به کشاورزی و ماهیگیری مردمش معروف بوده است اما کشاورزی آن به دلیل ساخت و ساز زیاد خانه ها تفریبا از بین رفته ولی هنوز ماهیگیری در آن ادامه دارد. در این دهکده گردشگری ساحلی می توان موزه های متعدد را مشاهده کرد از موزه مربوط به کارلوس گرفته تا موزه هنر، ماهیگیری و ... حتی ساختمان هایی مربوط به  قبل از جنگ جهانی دوم را می توان دید که سالها پیش برای حفاظت، دیده‌بانی و گمرک ایجاد شده بودند ولی اکنون کاربری‌های دیگری از جمله دیدارهای رسمی مقامات دولتی پرتغال در آنها انجام می‌شود و اکنون به زیبایی این شهرک افزوده است.
دولت پرتغال برای بخش گردشگری کشور خود سازمانی دارد که آن سازمان هم برای هر منطقه مدیر گردشگری، سرمایه گذاری و... انتخاب کرده است. وظیفه مدیران بخش توریست و سرمایه گذاری کشکایش نیز جذب توریست و سرمایه در این منطقه و معرفی آن به مردم کشورهای دیگر است.
مارتا گسیا مدیر بخش توریست و مسئول برنامه‌ای با عنوان «زندگی» در منطقه کشکایش است که در گفتگویی با خبرنگار مهر می‌گوید: این منطقه از لحاظ اقتصادی و جاذبه‌های طبیعی و تفریحی آبی برای شهروندان پرتغال و کشورهای دیگر به عنوان یک منطقه تفریحی محسوب می‌شود. ما برنامه‌هایی برای ایجاد شرایط اقتصادی و توجه مردم به بخش گردشگری سلامت آن داریم؛ این یک برنامه بلندمدت است که تا کنون تنها سه سال از آن گذشته است.
وی ادامه می‌دهد: امسال نیز به ایران خواهیم رفت و این منطقه را به ایرانیان معرفی می‌کنیم. هدف این است که این منطقه هر سال در سه یا چهار کشور معرفی شود. ما از مردم کشورهای دیگر دعوت می‌کنیم تا برای گردش و سرمایه‌گذاری به یک منطقه خوب از هر لحاظ بروند ما شرایط را برای زندگی آنها در این منطقه تسهیل می‌کنیم. در این زمینه برخی از آژانس‌های مسافرتی نیز در کشورها با ما همکاری می‌کنند. ما از گوشه‌های مختلف دنیا افرادی را برای سرمایه‌گذاری در این منطقه جذب کرده‌ایم، مانند جنوب آفریقا، برزیل، فرانسه و... آنها برای گذراندن تعطیلات آخر هفته خود به این منطقه می‌ آیند. دولت پرتغال کشکایش را به عنوان اولین جایی که برای آن برنامه دارد تا در سطح بین‌الملل معرفی شود انتخاب کرده و ر صورت موفقیت‌آمیز بودن، این طرح برای مناطق دیگر نیز اجرا می‌شود.
مارتا می گوید: معمولاً مردم بیشتر برای کار به لیسبون می‌روند اما تفریحاتشان در این منطقه انجام می‌شود. هزینه زندگی در این منطقه بسیار پایین‌تر از کشورهای دیگر است و حتی خانه‌های ارزان قیمت نیز می‌توان در اینجا خرید که بسیار شرایط ویژه‌ای دارند. پرتغالی‌ها برای رفت و آمد به کشکایش، چند راه دارند؛ یکی استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی است که در مدت تنها ۲۰ دقیقه از لیسبون تا کشکایش فاصله دارد و انتخاب دیگرشان استفاده از قطار زمینی است که از مسیر لیسبون و حاشیه رودخانه تاگوس می‌گذرد. افرادی که می‌خواهند در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند ویزای طلایی پرتغال را داشته باشند. در آن صورت از مزایایی بهره‌مند شوند از جمله اینکه به عنوان شهروند اتحادیه اروپا به همه کشورهای اروپایی می‌توانند بدون مشکلی تردد کنند.
او درباره سفرش به ایران می‌گوید: ما برای بررسی شرایط ایرانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این منطقه به ایران می‌آییم و می‌خواهیم بدانیم که باید برای چه تعداد از افراد در این منطقه سرمایه‌گذاری کنیم. در حال حاضر درباره ایرانی‌ها اطلاعات زیادی نداریم. در سال‌های گذشته حدود ۴۰۰ نفر سرمایه گذاری کرده اند که تنها دو نفر از آنها، ایرانی بوده‌اند.
کشکایش با شهر شیراز در سال ۹۱ خواهرخوانده شده بودند. همچنین هفته فرهنگی «شیراز» نیز در پرتغال برگزار شده بود و یک هیأت از اتاق بازرگانی ایران نیز به منظور شرکت در نشست‌ فرصت‌های اقتصادی استان فارس و کشکایش با همکاری سفارتخانه ایران و شهرداری کشکایش در این منطقه برگزار شده بود. پیرو همان برنامه‌ها و طرح دولت پرتغال برای معرفی این منطقه به مردم کشورهای دیگر قرار است که در ماه «جون» یک گروه از مسئولان گردشگری کشکایش به شهرهای شیراز و مشهد بروند و در آنجا همایشی برای معرفی این منطقه برگزار کنند. آنها معتقدند که مشهدی ها و شیرازی ها بیشتر از این منطقه دیدن می‌کنند و ظرفیت سرمایه گذاری آن‌ها در کشکایش بالاست.