صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سید محمد بهشتی:

باید مخازن موزه‌ی ملی را فتح کنیم

سیدمحمد بهشتی گفت:کار باستان‌شناسان تا امروزفتح سرزمین‌های جدید بود، اما امروز باید مخازن موزه ملی ایران را نیز فتح کرده و به عموم معرفی کنیم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عصر روز یک‌شنبه 31 اردیبهشت درمراسم آیین رونمایی از کتاب و گشایش نمایشگاه برگزیده‌ای از آثار کاوش‌های زنده‌یاد «علی حاکمی» در موزه ملی ایران؛ گفت: وقتی که تاریخ را مرور می‌کنیم شواهد و قراین حاکی از این است در دوره‌هایی که شاهد بحران بودیم اتصالات اجزای جامعه از هم گسسته شده و از برهه‌ای شاهد فروپاشی اجتماع هستیم. در شرایط بحران مهمترین مساله حفظ بقا است و هرچه که به کیفیت زندگی مربوط باشد کمرنگ شده و حافظه خودآگاه بسیار ضعیف می‌شود.
او برای نمونه با ذکر این نکته که شاه مساجد ایران، مسجد جامع اصفهان است، ادامه داد: با فاصله بیش از یک قرن مسجدی که شبیه آن باشد را می‌توان مسجد جامع گوهرشاد نام برد. سوال اینجاست که در این فاصله هنرمندان کجا بودند؟ این فاصله همان بحران است. به لحاظ ژنتیک، ژن هنری فاصله بین مسجد جامع عباسی تا گوهرشاد یک قدم است ولی به لحاظ فاصله زمانی باعث تغییر و تحولات زیادی بوده است.
وی افزود: در شرایط بحرانی دچار بدحالی می‌شویم که علایم آن ضعیف شدن خودآگاه تاریخی‌مان است. یکی از علایمی که حال‌مان در حال خوب شدن است و حافظه‌مان در حال برگشت، همین یاد کردن از اساتید بزرگوار در گذشته است. ما آمادگی داریم هر کس حافظه‌ای را به یاد می‌آورد به سهم خود کمک کنیم تا از این اتفاقات بیشتر بیفتد.
بهشتی با بیان این‌که کار باستان‌شناسان تاکنون فتح سرزمین‌های جدید بود ولی الان مهمترین کار آنها فتح کردن خانه‌های خودمان است، تاکید کرد: مخازن موزه ملی ایران یکی از جاهایی است که باید فتح و به عموم معرفی شود.
*همه آثار دره کلورز خوش اقبالی «مارلیک» را نداشتند
جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران نیز در این مراسم گفت: این برنامه مشترک بین موزه ملی ایران و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است که برای بزرگداشت هفته میراث فرهنگی از مقام شامخ علمی زنده یاد استاد علی حاکمی قدردانی برگزار شده، او در سال‌های گذشته یکی از مدیران موزه ایران باستان بود.
وی با ابراز امیدواری از این که بتوانند این نمایشگاه را در استان گیلان زادگاه علی حاکمی نیز برگزار کنند،بیان کرد: با همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی بتوانیم آثار دره کلورز را که توسط استاد حاکمی کاوش شده و ناشناخته باقیمانده است و به خوش اقبالی مارلیک نبوده است را شناسایی کرده و معرفی کنیم.
*پیشنهاد تغییر نام یک تپه باستانی به نام کاوشگر ان
حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی نیز در سخنانی در این مراسم گفت: استاد حاکمی چهره شناخته شده‌ای در علم باستان‌شناسی به شمار می‌رود که مانند یک چشمه جوشان تجربیات و علم خود را در اختیار دانشجویان و زیرمجموعه خود قرار می‌داد. تجربه شیرین کار با او در تپه میل همیشه باقی می‌ماند، او یافته‌های کوچک را در همان محل کاوش به صورت نمایشگاهی کوچک برگزار می‌کرد،اشیایی که ممکن بود در انبار موزه بماند و هیچ وقت دیده نشود.
چوبک در ادامه سخنان خود پیشنهاد کرد: نام پایگاه «تپه میل» به نام «زنده‌یاد علی حاکمی» نامگذاری شود.
وی همچنین گفت:ردپای کاوش‌های ایشان در دره «کلورز» از اهمیت زیادی برخوردار است و هر گزارش و کتابی از او برای ما استادی است که روشنگر راه ما در ادامه کار باستان‌شناسی خواهد بود.
*حاکمی از حراج بی‌وقفه آثار تاریخی ایران جلوگیری کرد
مهرداد ملکزاده، عضو هیات علمی پژوهشکده باستان‌شناسی نیز در این جلسه اظهارکرد: کارنامه استاد حاکمی نزد کسانی که علم باستان‌شناسی را دنبال می‌کنند بسیار روشن است. او نماینده نسلی از باستان‌شناسانی است که نگاهی پویا به مسائل باستان‌شناسی دارند و رد پای خاص او در هر سایتی که کاوش کرده به وضوح مشخص است.
او با بیان این‌که آقای حاکمی در دهه ۴۰ در یک اقدام به موقع تشکیلات باستان‌شناسی ایران را شکل داد، افزود: حاکمی به همراه همکاران خود از خروج عتیقات سیمین و زرین که در دهه ۴۰ به وفور از ایران خارج می‌شد جلوگیری کرد و چندین سال از زندگی خود را وقف رفتن به کوه‌های گیلان و زندگی در کمپ کرد تا از حراج آثار فرهنگی و هنری ایران جلوگیری کند. انتشار این کتاب و برگزاری این نمایشگاه قابل ستایش است و اکنون وظیفه پژوهشگران ایرانی است که یک دوره پژوهش هنر را به همراه هر نمایشگاه به چاپ برسانند.
*کاوش‌های حاکمی در شهداد کرمان و  رودبار گیلان مهم بودند
شاهین آریا منش، باستنان‌شناس که به کوشش وی دست‌نوشته‌های زنده یاد حاکمی جمع‌آوری شده تا کتاب کاوش‌های باستان‌شناسی رودبار گیلان از۱۳۴۳  تا ۱۳۴۷ شمسی به چاپ برسد،نیز گفت: استاد حاکمی بسیار فعال بودند و در سایت‌های مختلف فعالیت کردند که با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  و موزه ملی ایران توانستیم برای انتشار این کتاب اقدام کنیم.
او با تشکر از خانواده حاکمی برای در اختیار گذاشتن دست‌نوشته‌های وی با هدف تهیه این کتاب، پیام دکتر حسینعلی حاکمی فرزند زنده یاد حاکمی از میلان ایتالیارا خواند. در بخشی از این پیام آمده است: «پدرم از همان اوان جوانی با تحصیل در رشته تاریخ و هنر در دانشسرای عالی به تاریخ و فرهنگ پربار این سرزمین بیش از پیش علاقه‌مند شده بود و این علاقه به گونه‌ای بود که پس از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته باستان‌شناسی را آغاز کرد. پدرم افزون بر فعالیت در موزه ایران باستان، ذوق و شوق کاویدن در هزارتوی تاریخ ایران،او را به کاوش‌های باستان‌شناسی سوق داد از محوطه حسنلو در آذربایجان تا چهل ستون اصفهان و از کوار فارس تا خورهه محلات. در بین این بررسی‌ها کاوش در محوطه شهداد کرمان و نیز بررسی و کاوش در رودبار گیلان بسیار مهم جلوه می کنند...»
براساس این گزارش،نمایشگاه «برگزیده‌ای از آثار کاوش‌های زنده یاد علی حاکمی از محوطه‌های باستانی رودبار گیلان» عصر روز گذشته یک‌شنبه 31 اردیبهشت، برگزار و کتاب «کاوش‌های باستان شناسی رودبار گیلان از ۱۳۵۳ تا ۱۳۴۷ شمسی و گشایش نمایشگاه " برگزیده‌ای از آثار کاوش‌های زنده یاد علی حاکمی از محوطه‌های باستانی رودبار گیلان» رونمائی شد. این نمایشگاه تا اول تیر امسال در تالار نمایشگاه موزه ایران باستان موزه ملی ایران ادامه دارد و بازید آن برای عموم رایگان است.