صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

منصور غیبی، کارشناس اقتصاد مسکن

کارنامه قابل قبول دولت یازدهم در مسکن مهر

وقتی بانیان طرح مسکن مهر در دو دولت نهم و دهم سخن از اجرای طرحی انقلابی برای حل معضل کمبود مسکن...
سرمقاله
 اقشار کم‌درآمد با حذف قیمت زمین از قیمت تمام‌شده ملک، گفتند بسیاری از کارشناسان نسبت به موفق بودن نتیجه نهایی این طرح اظهار تردید کردند، ولی کمتر کارشناسی تصور می‌کرد اجرای این طرح چنین معضلات و هزینه‌های سنگینی برای اقتصاد کشور و مردم ما ایجاد کند. ساخت 2 میلیون و 210 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور با اصراری که دولت قبل به سرعت اجرای این طرح داشت...
با کمترین دقت در منابع مالی لازم برای طرح، جانمایی و ابعاد اجتماعی و فرهنگی سکونت دادن عده زیادی از مردم در مناطقی که اغلب پیش از این سابقه سکونت این حجم از جمعیت را نداشت، بی‌تردید معضلی بود که دولت پیش مقداری از آن را ایجاد کرد و ادامه آن نیز ارث دولت یازدهم شد.
اکنون بعد از حدود 3 سال و نیم فعالیت دولت یازدهم کارنامه این دولت در اجرای این طرح با وجود انتقاداتی که به آن داشت، قابل قبول به نظر می‌رسد.
دولت یازدهم از مدل تامین مالی اشتباه دولت قبل در اجرای این طرح که به خلق پول پرقدرت و تورم افسارگسیخته در اقتصاد کشور منتهی شده بود، پیروی نکرد و با منابع محدود، اما واقعی کار را پیش برد.
 برخلاف نظر منتقدان، به استناد آمارها سرعت پیشرفت مسکن مهر در دولت یازدهم با وجود کمبودهای مالی ناشی از وضعیت نامطلوب اقتصادی و کاهش کلی درآمدهای دولت، از دولت قبل کمتر نبوده است.
یکی از مسئولان دولت یازدهم در ابتدای دوره، با تشبیهی عنوان کرده بود که این دولت باید در زمین مین‌گذاری‌شده توسط دولت قبل کار کند.
 شاید بتوان مسکن مهر را یکی از آن زمین‌های مین‌گذاری شده نامید که دولت یازدهم توانست از آن به سلامت بگذرد، البته اگر منابعی که در این طرح به صورت واحدهای بدون متقاضی به هدر رفته و معضلات اجتماعی سکونت دادن مردم در نواحی فاقد امکانات و پیشینه شهرنشینی که زاییده تفکر اشتباه خلق‌کنندگان این طرح بود را نادیده بگیریم.