صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از سهم 55 درصدی دولت یازدهم در تحویل مسکن مهر گزارش می‌دهد

تحریف حقایق مسکن مهر از سوی منتقدان

مسکن مهر بی‌گمان عظیم‌ترین پروژه دولتی ساخت‌و‌ساز مسکونی کشور و از سویی پرحاشیه‌ترین پروژه...
گروه راه و شهرسازی
از این دست، محسوب می‌شود، چرا که وزیر راه‌وشهرسازی دولت یازدهم که این پروژه را از دو دولت پیشین به ارث برده بود با وجود انتقاداتی که به این طرح داشت، خود را متعهد به اجرای آن اعلام کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز، این روزها در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، بعضی از نامزدهای این انتخابات آمارهایی از عملکرد دولت یازدهم در مسکن مهر مطرح می‌کنند که با واقعیات این طرح تناقض شدیدی دارد و به نظر می‌رسد بهره‌برداری‌های انتخاباتی و سیاسی از تحریف حقایق جای بیان درست اقدامات دولت یازدهم در مسکن مهر را گرفته است.
یک کارشناس اقتصاد مسکن با استناد به آمارهای رسمی اعلام‌شده درباره مسکن مهر از سوی مراجع و مسئولان ذی‌صلاح، عملکرد دولت یازدهم در اجرای این طرح را قابل قبول دانست و به «کسب‌وکار» گفت: نامزدهای ریاست‌جمهوری منتقد دولت، آمارهایی از ساخت و تکمیل واحدهای مسکن مهر و همچنین واحدهای باقیمانده از این طرح بیان می‌کنند که بی‌اطلاعی آنها از آنچه را در دولت یازدهم در این طرح اتفاق افتاده است، نشان می‌دهد.
انتقاد از مسکن مهر با تکیه بر آمارهای اشتباه
بهزاد احمدی با بیان اینکه انتقاد از عملکرد دولت در مسکن مهر نباید با ارائه آمارهای مغشوش و نادرست از این طرح همراه باشد، افزود: یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری پیشرفت طرح مسکن مهر را در دولت یازدهم حدود 6 درصد عنوان کرد و درباره تعداد واحدهایی که در این دولت تکمیل و به متقاضیان واگذار شده هم اعداد و ارقامی بیان کرد که درست نبود و بهتر بود در طرح چنین دیدگاه‌هایی ابتدا آمارهای موثق را ملاحظه می‌کرد. وی بیان کرد: طبق آمارهای اعلام شده توسط منابع ذی صلاح از تعداد یک میلیون و 539 هزار واحد مسکن مهری که از ابتدای اجرای این طرح به متقاضیان تحویل شده، 849000 واحد سهم دولت یازدهم بوده که نشان‌دهنده سهم 55 درصدی این دولت در تحویل واحدهای مسکن مهر به متقاضیان است. این کارشناس با بیان اینکه این تعداد واحد با شرایطی تکمیل و به متقاضیان تحویل شده که دولت طی 4 سال اخیر از منابع مالی بسیار کمتری نسبت به دو دولت قبل برخوردار بوده است، افزود: طرح مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم در شرایطی اجرایی شد که منابع مالی هنگفتی در اختیار دولتمردان آن مقطع قرار داشت. با این وجود آنها برای اجرای این طرح به منابع بانک مرکزی و خلق پول روی آوردند که این اقدام تورمی بی‌سابقه را در کشور ایجاد کرد. وی ادامه داد: دولت یازدهم این روند را متوقف کرد و با وجود تنگنای مالی برای جلوگیری از بروز تورم دست در جیب بانک مرکزی نکرد و به خلق پول نپرداخت و با وجودی که منتقد این طرح بود اجرای این طرح را در اولویت قرار داد. احمدی، با بیان اینکه منتقدان عملکرد دولت در مسکن مهر به جای توجه به آمارو عملکرد دولت در این طرح به مباحث مغالطه آمیز می‌پردازند، گفت: در رسانه‌های منتقد دولت می‌بینیم و می‌خوانیم که دولت به جای تکمیل واحدهای مسکن مهر خود را به خریدهواپیما مشغول کرده است! در صورتی که این سخن مغلطه است و دولت منابعی صرف خرید هواپیما نکرده و نوسازی ناوگان هوایی با استفاده از مدل تامین مالی دیگری انجام می‌شود.
بی اطلاعی منتقدان از دلیل صدور دفترچه‌های اقساط
وی اقدام و تسریع صدور سند برای واحدهای مسکن مهر و ارائه مجوز خرید و فروش را نیز یکی دیگر از اقدامات مثبت دولت یازدهم در این طرح دانست و افزود: برای 617000 مسکن مهر در دولت یازدهم سند صادر شده است که سهم 54 درصدی این دولت در این امر را نشان می‌دهد و روشن است که سنددار کردن واحدهای مسکن مهر و آزادسازی خرید و فروش موجب رونق‌گیری سکونت و تکمیل سریع‌تر زیرساخت‌های این طرح‌ها شد.
 این کارشناس با اشاره به آمار 835000 واحد فروش اقساطی در دولت یازدهم یادآور شد: یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری با طرح این موضوع که صدور دفترچه اقساط برای واحدهایی است که هنوز تحویل نشده است، به عملکرد وزارت راه وشهرسازی در این حوزه تاخته است که این امر باز هم بی‌اطلاعی ایشان را در این حوزه نشان می‌دهد چرا که این دفترچه‌های اقساط برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح از محل آورده‌های مردمی صادر شدند و دولت یازدهم برای دست نبردن در جیب بانک مرکزی به این کار روی آورد و حتی برای کمک به اقشاری که در این طرح باید آورده خود را تکمیل می‌کردند ابتدا تسهیلات را به مدت 3 سال استمهال کرد که برای بازپرداخت مهلت کافی در اختیار مردم باشد.
اگر مردم از خرید مسکن مهر انصراف دادند، علت داشت
وی با بیان اینکه دولت یازدهم مسئول جانمایی اشتباه برخی طرح‌های مسکن مهر و هزینه سنگین تامین خدمات زیربنایی و روبنایی این طرح نیست، خاطرنشان کرد: 117 هزار واحد بدون متقاضی مسکن مهر که یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری از آنها به عنوان واحدهای انصرافی یاد کرده است، به خوبی نشان‌دهنده بار مالی سنگین اشتباهات دو دولت گذشته دراجرای شتاب‌زده و غیراصولی این طرح است.
 احمدی تصریح کرد: اینکه عنوان کنیم مردم از خرید این واحدها انصراف داده‌اند صحیح نیست چرا که مردم ابتدا با فرض اجرای این طرح در نقاط آباد و قابل سکونت در طرح ثبت نام اولیه -اغلب بدون پرداخت حتی پیش پرداخت اولیه-کرده‌اند و بعد که حقایق این طرح از جمله جانمایی در نقاط دورافتاده و بی‌کیفیتی ساخت و سازها را دیدند از خرید واحدها خودداری کردند.