صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

جمال رازقی جهرمی بیان کرد

دولت دوازدهم دولت اشتغال‌آفرین باشد

رازقی‌جهرمی، رئیس اتاق شیراز می‌گوید: دولت دوازدهم به جای وعده توزیع یارانه، باید دولت کار و کارآفرینی باشد.

 این دولت باید به موانع تولید توجه کرده و در جهت اصلاح ساختار اقتصادی و بهبود وضعیت تولید اقدام کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران، فعالان اقتصادی بخش خصوصی از دولت دوازدهم چه انتظاراتی دارند؟ جمال رازقی‌جهرمی، رئیس اتاق شیراز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «فعالان اقتصادی از دولت دوازدهم انتظار عمل به وعده‌ها، در راستای برنامه منسجم اقتصادی دارند؛ باید اولین مسئله و محور مورد توجه دولت دوازدهم برنامه و استراتژی منسجم اقتصادی باشد.»
هدف اول، تحول در شاخص‌های کلان اقتصادی
او می‌گوید: «در این روزها تنها چیزی که ما شاهد آن نیستیم ارائه برنامه عملیاتی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.» به گفته رازقی، اقتصاد ایران نیاز به جراحی بزرگ دارد.
او معتقد است: «برای اینکه اقتصاد ایران از روند کنونی خارج شود، نیاز به جراحی عمیق دارد؛ این به آمادگی مردم و دولتمردان باهمدیگر و در کنار هم نیاز دارد. آنچه دولت دوازدهم باید انجام دهد آماده‌سازی مردم برای پذیرش تغییر در وضعیت شاخص‌های اقتصاد کلان است.»
هدف دوم، تولید باید رقابت‌پذیر شود
هدف اولیه کدام است؟ او پاسخ می‌دهد: «هدف اولیه توجه به تولید قابل رقابت در دنیا است. رقابت‌پذیری یعنی اینکه کالاهای ایرانی توان رقابت در کیفیت و قیمت را با کالاهای مشابه دنیا داشته باشند. درحالی که الان فرش، زعفران و پسته ایرانی هم در رقابت با کشورهای دیگر عقب مانده‌اند. دولت دوازدهم باید حل بحران قیمت تمام شده برای تولید را سرمشق برنامه‌های اقتصادی خود قرار دهد.» به گفته رئیس اتاق شیراز برای حل مشکل قیمت تمام شده باید قبل از هرچیزی، نظام بانکی در ایران اصلاح شود. نظام بانکی که طی سالیان متمادی با تأسیس شعب متعدد و بانک‌های متعدد وارد رقابت مخرب باهم دیگر شده‌اند و خود بنگاه‌داری می‌کنند توان ارائه خدمات مناسب به تولید کننده‌ها را ندارند.
پیشنهاد کدام است؟ رازقی می‌گوید: «دولت دوازدهم هیچ راهی ندارد جز اصلاح نظام بانکی؛ یا ادغام بانک‌های متعدد در همدیگر و تشکیل بانک‌های واحد دولتی. اگرچه در این شرایط خیلی‌ها متضرر می‌شوند ولی چاره کار در ادغام این بانک‌ها در همدیگر است. باید سفته‌بازی از زمین و مسکن برداشته شود و دست دلالان از بازار مالی-پولی قطع شود.»
هدف سوم، اصلاح سیستم بروکراسی کشور
او راه سوم را اصلاح سیستم بروکراسی کشور می‌داند، با اصلاح سیستم بروکراسی کشور خیلی از موانع موجود پیش پای اقتصاد برداشته می‌شود و در نهایت محیط کسب و کار بهبود پیدا می‌کند.
آیا در برنامه نامزدهای انتخاباتی نشانی از برنامه‌محوری دیده می‌شود؟ عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: «دولت دوازدهم و نامزدهای انتخاباتی باید اشتغال‌آفرین باشد نه اینکه رفاه توزیع کند؛ باید دولت‌ها به جای دولت رفاه، دولت کار باشند.»
هدف چهارم، شفافیت
شفافیت راه مهمی است که دولت‌ها باید به آن توجه داشته باشند؛ رازقی معتقد است: «باید با مردم شفاف سخن گفته شود؛ باید به مردم درباره شرایط اقتصادی و زمینه‌های بهبود و و صبر برای بهبود اقتصادی توضیح داده شود. اگر مردم از وضعیت اقتصادی کشور و زمینه‌های اصلاح آن مطلع باشند، خود شهروندان هم در این راستا تلاش خواهند کرد.» او معتقد است: «متاسفانه به جای اینکه به مردم درباره جراحی اقتصادی و اقتصاد کارآفرین گفته شود، وعده توزیع یارانه داده می‌شود؛ یارانه‌ای که در نهایت به ضرر تولید، به ضرر اشتغال و خلاف جهت اقتصاد مقاومتی است.»
 او معتقد است: «طرح مسئله‌ای چون پرداخت یارانه علاوه بر اینکه اقتصاد کشور را به سمت رکود و تورم می‌کشاند، به ضرر امنیت ملی هم هست. ما تجربه پرداخت یارانه را در کشور داریم، چرا باید بار دیگر چنین کاری انجام دهیم؟» به گفته رازقی تنها راه نجات اقتصاد ایران ادامه سیاست‌های درست دولت یازدهم و اصلاح رویه‌های نادرست، آماده کردن فضا در جهت اقتصاد مقاومتی و اصلاح ساختارهای اقتصادی است تا تولید و اشتغال پایدار در کشور به وجود بیاید.