صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب وکار» از آغاز طرح خرید برق از مردم گزارش می دهد

به دولت برق خورشیدی بفروشید

معاون وزیر نیرو با اعلام جزئیات طرح تولید برق در منازل و خرید تضمینی آن توسط دولت از رویکرد جدید دولت در حوزه انرژی خبر داد. این طرح جدا از جنبه‌های مثبت زیست‌محیطی می‌تواند به اقتصاد خانوارها هم کمک کند اما کارشناسان در عین استقبال از هر طرحی که به تولید انرژی‌های پاک و قطع وابستگی به انرژی‌های فسیلی منتهی شود، ارزیابی‌های دولت را درباره هزینه‌های این طرح زیر سوال می‌برند. اکنون سوال این است که آیا کسب‌وکار جدیدی به نام فروش برق خورشیدی به دولت در حال شکل گرفتن است؟ و اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد این کسب‌وکار جدید چقدر درآمد خواهد داشت؟
نصب نیروگاه‌های مقیاس کوچک خورشیدی روی پشت‌بام منازل
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد برق کشور با استفاده از فعالیت نیروگاه‌های حرارتی و مصرف سوخت‌های فسیلی همچون گاز طبیعی، گازوئیل و نفت کوره تامین می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس به‌دنبال افزایش سهم تولید برق نیروگاه‌های برقابی، بادی، خورشیدی و زمین گرمایی در سبد انرژی کشور هستیم. این مقام مسئول با بیان اینکه هم‌اکنون یک طرح ویژه برای حمایت از طرح‌های تولید برق خورشیدی به‌ویژه توسط مشترکان خانگی، تجاری و صنعتی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، اظهار داشت: بر این اساس نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک خورشیدی به‌ویژه روی پشت‌بام منازل و ساختمان‌های اداری و تجاری در اولویت کاری صنعت برق قرار گرفته است. 
 
دولت هر کیلو وات برق خورشیدی را  970 تومان می‌خرد
وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو آمادگی دارد تا ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری نصب و راه‌اندازی سلول‌های خورشیدی در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری را به مشترکان پرداخت کند، بیان کرد: این کمک به‌صورت بلاعوض به مشترکان پرداخت خواهد شد و حتی مازاد برق تولیدی هم از مشترکان به‌صورت تضمینی خریداری می‌شود. فلاحتیان با یادآوری اینکه ۵۰ درصد از هزینه نصب و راه‌اندازی سلول‌های خورشیدی در منازل توسط وزارت نیرو به مشترکان پرداخت می‌شود، تبیین کرد: علاوه بر این هر کیلووات ساعت برق تولیدی توسط این واحدهای مقیاس کوچک نیروگاهی به قیمت ۹۷۰ تومان از مشترکان خریداری می‌شود. معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه برق تحویلی از سوی دولت به مردم حداکثر حدود ۶۰ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت است که ۱۰ تومان آن نیز به‌صورت یارانه به مردم عودت می‌شود، تاکید کرد: مردم برای هر کیلووات ساعت برق خریداری از دولت ۵۰ تومان پرداخت می‌کنند ولی برق تولیدی نیروگاه خورشیدی خود را به ازای هر کیلو وات ساعت ۹۷۰ تومان به مدت ۲۰ سال به دولت خواهند فروخت. 
محاسبه سود و صرفه تولید و فروش برق خورشیدی به دولت
طبق اظهارات کارشناسان هر نیروگاه مقیاس کوچک خانگی می‌تواند روزانه بین 3 تا 5 کیلو وات برق تولید کند.
 اگر فرض کنیم این نیروگاه با حداکثر بازدهی کار می‌کند، سالانه می‌تواند 1825 کیلووات برق تولید کند. با توجه به اینکه هر کیلووات برق خورشیدی توسط دولت 970 تومان خریداری می‌شود فروش این برق به دولت سالانه یک میلیون و 770 هزار تومان درآمدزایی خواهد داشت. طبق برآوردهای مسئولان وزارت نیرو نصب این نیروگاه‌های مقیاس کوچک حدود 15 میلیون تومان هزینه دارد که دولت تا 50 درصد این مبلغ را به متقاضیان تسهیلات بلاعوض می‌دهد. اگر این محاسبات درعمل هم درست از آب دربیاید متقاضیان با سرمایه‌گذاری 7 و نیم میلیون تومانی سالانه حدود یک میلیون و 700 هزار تومان درآمد خواهند داشت و حداقل روی کاغذ این کسب‌وکار به‌ صرفه است.
 
کسب‌وکار جدیدی متولد شده است
دولت برای جذاب‌تر کردن تولید برق پاک فعالیت‌هایی آغاز کرده که بسیار مثبت است و می‌تواند وابستگی کشور به برق فسیلی را کاهش دهد در عین‌حال انتقاداتی هم به ارزیابی‌های دولت وارد است. دکتر کوروش‌شوری، دبیر انجمن انرژی خورشیدی با بیان این مطلب به «کسب‌وکار» گفت: انتقاد اول این است که تجهیزات نیروگاه مقیاس کوچک خورشیدی برخلاف آنچه دولتمردان می‌گویند 15 میلیون تمام نمی‌شود و اگر بخواهیم تجهیزات استاندارد و باکیفیت نصب کنیم باید به ازای هر کیلووات ساعت 10 میلیون پرداخت کنیم که در این صورت قیمت تمام شده این نیروگاه‌های  خانگی کمتر از 30 میلیون تومان نمی‌شود. انتقاد دوم که به دولت وارد است اینکه به‌جای حمایت از تولید‌کنندگان داخلی نیروگاه‌ها و تجهیزات برق پاک که با تحمل شرایط تحریم به کار خود ادامه داده‌اند در حال مذاکره و باز کردن درها به روی تولید‌کنندگان خارجی است. البته دولت اعلام کرده هر کس که از تجهیزات داخلی استفاده کند برق تولید شده‌اش را 15 درصد بیشتر از قیمت تضمینی می‌خرد اما این حمایت کافی نیست و جا دارد دولت مشوق‌های بیشتری برای تولیدکنندگان داخلی درنظر بگیرد.
 این کارشناس با بیان اینکه تولید سالانه 1800 کیلو وات برق خورشیدی در همه خانه‌ها امکان‌پذیر نیست، افزود: بسته به منطقه جغرافیایی و موقعیت منزل میزان برق تولیدی تفاوت خواهد داشت اما با توجه به اینکه دولت برق یارانه‌ای را به قیمت بسیار نازل به مردم می‌فروشد، می‌توان گفت با خرید تضمینی برق خورشیدی به قیمت کیلوواتی 970 تومان کسب‌وکار جدیدی متولد شده است به‌شرط آنکه قیمت تمام شده تجهیزات تولید این برق با همت و خلاقیت تولید‌کنندگان داخلی به حداقل برسد.