صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

ضعف دستگاه‌های ایکس ری وارداتی

هنوز مدت زیادی از واردات و به کار‌گیری دستگاه‌های ایکس ری کامیونی در مبادی ورودی رسمی و گمرکات کشور نگذشته است
مجتبی کاوه
 اما اخبار منتشر شده در رسانه‌ها حکایت از آن دارد که این دستگاه‌ها موفق به کشف برخی محموله‌های قاچاق نشده‌اند. 
محموله‌های قاچاقی که اخیرا کشف شده جدا از ارزش بالای مالی، جزو تجهیزات پیشرفته به شمار می‌روند و عبور بی‌دردسر آنها از دستگاه‌های ایکس ری این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که این دستگاه‌ها تا چه حد قابل اطمینان هستند؟ کارشناسان معتقدند دستگاه‌های ایکس ری وارداتی گپ‌های بزرگ امنیتی دارند و اگر مشخص شود ندیدن محموله‌های قاچاق اخیر هم بر اثر ضعف‌های فنی آنها باشد، باید به وارد‌کنندگان این دستگاه‌ها که دانش فنی داخلی را ندیده گرفته و چنین دستگاه‌های ناکارآمدی را وارد کرده‌اند یک خسته نباشید پرکنایه گفت!
ارزش میلیاردی محموله‌هایی که «ایکس ری‌ها» ندیدند!
به گزارش تسنیم، محموله ۷ کانتینری کالای قاچاق تجهیزات پیشرفته رایانه‌ای در حالی کشف شده که ۵ کانتینر آن پیش از این از سالن ایکس‌ری گمرکات بوشهر تاییدیه تطابق گرفته بود. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه این محموله با اظهارنامه خلاف واقع وارد کشور شده بود، گفته بود: پس از شناسایی این محموله با همکاری گمرک و پس از توقیف 5 کانتینر محموله مذکور، ماموران وزارت اطلاعات موفق به کشف مقادیر بسیاری «مینی‌کامپیوتر»، «دوربین‌های تصویربرداری سینمایی» که ارزش هریک بین 80 تا 100 میلیون تومان برآورد شد و تعدادی سرورهای عظیم و بسیار پرقدرت شدند که ارزش ریالی هریک از این سرورها بالغ بر 10 میلیارد تومان برآورد شده است. 
گپ‌های امنیتی ایکس ری‌های وارداتی
یک کارشناس صنایع پیشرفته (های تک)، با بیان اینکه واردات دستگاه‌های ایکس ری جدید به کشور، بدون توجه آنچنانی به مشکلات این دستگاه‌ها و بدون در نظر گرفتن امکان بومی‌سازی آنها انجام شده است به «کسب وکار» گفت: دستگاه‌های ایکس ری کامیونی در صورت طراحی درست و دقیق می‌توانند با سرعت بسیار بیشتری محموله‌های داخل کانتینرها را بررسی و هرگونه عدم تطابق با لیست ممنوعه تعریف شده را کشف و اعلام کنند. سیدمهدی نبوی افزود: مشکلی که در این میان وجود دارد این است که دستگاه‌های ایکس ری وارداتی می‌توانند توسط شرکت سازنده (یا هکرها) به نحوی دچار تغییر ساختار نرم‌افزاری شوند به نحوی که برخی کالاها و اقلام را طبق تعریفی که سازندگان آنها انجام می‌دهند (یا هکرها به آنها تحمیل می‌کنند) همیشه یا در مقاطع خاصی ندیده بگیرند. مشکل دیگر این دستگاه‌ها این است که هم چک‌آپ‌های دوره‌ای آنها و هم پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از آنها باید الزاما توسط سازندگان‌شان انجام شود و این امر می‌تواند به درز اطلاعات و داده‌های ورود و خروج کالا از کشور منجر شود. 
به گفته وی، متخصصان جوان ایرانی این مشکلات را بارها به نهادهای مسئول و متقاضیان چنین دستگاه‌هایی اعلام کرده‌اند و خواستار اعتماد به تولید‌کنندگان داخلی و سفارش دستگاه‌های ایکس ری کامیونی داخلی شده‌اند اما متاسفانه به آنها بی‌توجهی شده است. 
نبوی با بیان اینکه به جز برخی قطعات (که داخلی‌سازی آن فعلا امکان‌پذیر نیست) تمام قطعات و تکنولوژی فنی این دستگاه‌ها در اختیار متخصصان داخلی قرار دارد، تصریح کرد: اگر ساخت و راهبری این دستگاه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی سپرده می‌شد قطعا شاهد چنین مشکلاتی نبودیم و شرکت‌های داخلی هم حاضر بودند با سپردن تضامین لازم، مسئولیت عبور نکردن هر گونه محموله ممنوعه و قاچاق را به عهده بگیرند.