صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

« کسب و کار» گزارش می‌دهد

نگاه بازار اجاره به نرخ تورم

با اینکه فصل اجاره هنوز شروع نشده و جابه‌جایی مستاجران یا تمدید قراردادهای‌شان از اواخر اردیبهشت ماه شدت می‌گیرد ...
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز ولی بازار اجاره این روزها هم چندان خالی از خبر نیست و مستاجران و موجران سرزدن به بنگاه‌های املاک را برای ارزیابی وضعیت اجاره‌بها آغاز کرده‌اند. برای ارزیابی وضعیت بازار با مشاوران املاک در محدوده‌های مختلف شهر تماس گرفتیم و نظر خبرگان بازار را نیز جویا شدیم. برآیند آرای آنها با اندکی تفاوت این بود که اجاره‌بها امسال سبقت چندانی از نرخ تورم نخواهد گرفت و شرایط سال گذشته بازار اجاره امسال نیز تکرار خواهد شد. 
یکسان بودن نقطه نظر مشاوران املاک مناطق تهران به جز محدوده شمال شهر
بررسی‌های خبرنگار «کسب‌وکار» از وضعیت اجاره‌بهای امسال محدوده‌های شمال، غرب و شرق تهران، از این موضوع حکایت می‌کند که مشاوران املاک این مناطق تقریبا پیش‌بینی یکسانی درباره اجاره‌بهای سال جاری دارند. یک مشاور املاک باسابقه در غرب تهران در این باره می‌گوید: طبق تماس‌هایی که با همکاران در مناطق پونک، آریاشهر، تهرانسر، اکباتان و دیگر مناطق غربی تهران داشتیم بازار اجاره امسال جهش شدیدی نخواهد داشت و پیش‌بینی ما این است که اجاره در غرب تهران بین 10 تا 12 درصد رشد کند. یک مشاور املاک در شرق تهران نیز با تاکید بر اینکه اجاره امسال بیش از 10 درصد افزایش ندارد به «کسب وکار» گفت: بیشتر فایل‌های اجاره نسبت به سال گذشته در همین محدوده هستند. ممکن است بعضی موارد خاص تا 20 درصد یا بیشتر هم اجاره برود ولی این استثناها به دلیل شرایط خاص ملک و توافق موجر و مستاجر اتفاق می‌افتد. مشاور املاک دیگری در مرکز تهران هم معتقد است اجاره‌ها در مناطق مرکزی شهر کشش افزایش بیش از 10 درصد را ندارد و فایل‌هایی هم که تاکنون به او سپرده شده افزایش 20 درصدی را پیشنهاد کرده‌اند اما مشاوران به آنها گفته‌اند بازار کشش ندارد و آنها هم بر قیمت پیشنهادی خود اصرار ندارند و درواقع وقتی مستاجر پای قرارداد بیاید به همان 10 درصد افزایش، رضایت می‌دهند. در این میان نقاط شمالی شهر وضعیت دیگری دارند و از الگوی دیگر مناطق پیروی نمی‌کنند. یک مشاور املاک در این باره به خبرنگار «کسب‌وکار» گفت: الگوی اجاره‌بهای محدوده‌های شمال شهر متنوع است به این معنی که واحدهای لوکس با افزایش 30 تا 40 درصدی هم اجاره می‌رود و برخی واحدهای معمولی با 20 تا 25 درصد افزایش اجاره می‌شود. وی علت این امر را متفاوت بودن وضعیت درآمد متقاضیان اجاره در محدوده‌های شمال شهر دانست و این وضع را توافق طبیعی موجران و مستاجران و طبق الگوی عرضه و تقاضا دانست. 
بازار اجاره با ثبات خواهد بود
حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز با پیش‌بینی ثبات در بازار اجاره‌بهای امسال به «کسب‌وکار» گفت: اجاره‌بها تابع قیمت مسکن است و آمارها نشان می‌دهد قیمت مسکن نه تنها در سال قبل بلکه طی 
سال های اخیر جهش و رشد غیرمترقبه‌ای نداشته است، بر این اساس پیش‌بینی ما هم این است که در بازار اجاره امسال تورم شدیدی نداشته باشیم. وی با بیان اینکه دیگر متغیرهایی که بر قیمت اجاره تاثیر می‌گذارد نرخ تورم و سود سپرده‌های بانکی است، افزود: برای نرخ تورم و سود سپرده‌های بانکی هم امسال در ادامه سیاست‌های کلان دولت تغییر فوری و مهمی پیش‌بینی نمی‌شود مگر اینکه در صحنه سیاسی کشور با توجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری تحول عمده‌ای روی دهد و سیاست‌های کلان اقتصادی دچار چرخش شدیدی شود که دراین صورت هم اثر چندانی بر بازار اجاره امسال نخواهد داشت. 
پیروی بازار اجاره امسال از منحنی تورم
یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه در فصل پیک اجاره امسال تغییرات جهشی در بازار نخواهیم داشت به «کسب‌وکار» گفت: نگاه بازار مسکن در ایران بیش از هر چیز به نرخ تورم است و بررسی نمودارهای مقایسه‌ای تورم و تغییرات قیمت مسکن در دو دهه گذشته نشان می‌دهد افزایش نرخ تورم با اندکی تاخیر به بازار مسکن سرایت می‌کند. منصور غیبی افزود: امسال فصل پیک اجاره با انتخابات همزمان شده و تغییر نرخ تورم در این مقطع هم محتمل نیست بنابراین نیمه ابتدایی سال را می‌توان نیمه ثبات اجاره نامید، با توجه به اینکه بیشترین قراردادهای اجاره هم در همین مقطع منعقد می‌شود اغلب مستاجران تغییر شدیدی در اجاره‌بها احساس نخواهند کرد. وی تصریح کرد: برای نیمه دوم سال از حالا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی کرد و همه‌چیز به تغییرات نرخ تورم و درواقع به نتایج انتخابات بستگی خواهد داشت.