صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از اصرار کاربران و انکار مسئولان در حجم خوری بسته‌های اینترنت همراه گزارش می‌دهد

کش و قوس بسته‌های اینترنتی

بسیاری از کاربران اینترنت معتقدند که اپراتورهای ارائه‌‌دهنده اینترنت با توجه به هزینه‌ای که دریافت می‌کنند...
شایلی قرایی
 و حجم اینترنتی که باید به کاربر بدهند، خدمات ارائه نمی‌دهند، کاربران بر این امر اصرار دارند که حجم اینترنت آنها خورده می‌شود و در این بین هیچ نهاد یا مسئولی پاسخگو نیست.
به گزارش کسب و کار نیوز، شرکت‌های ارائه‌‌دهنده اینترنت نیز این مساله را قبول ندارند و معتقدند هیچ نوع کم فروشی یا 
حجم خوری در این خصوص صورت نمی‌گیرد. 
وزیر ارتباطات در این باره اظهار داشته است که متاسفانه از اصطلاح حجم‌خوری استفاده می‌شود که تعبیر درستی نیست. اکنون تمام امور اپراتورها به شکل هوشمند صورت می‌گیرد و به شکل دستی نیست که امکانی وجود داشته باشد تا حجم مصرف مشترک تغییر کند. ما در ابتدا احساس کردیم ممکن است در سیستم فروش این اپراتورها مشکلی وجود داشته باشد اما پس از بررسی‌های صورت گرفته به این قطعیت رسیدیم که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. آنچه باعث پایان زود هنگام حجم بسته‌های اینترنت می‌شود، استفاده مشترکان از فایل‌های ویدئویی است که حجم اینترنت را با سرعتی بسیار بالا به پایان می‌رساند. استفاده از فایل ویدئویی در تمام دنیا حجم پهنای باند بالایی را مصرف می‌کند. 
وزیر ارتباطات در ادامه از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی شکایت مشترکان از اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی و ادعای مشترکان مبنی‌بر حجم خوری خبر داده بود. محمود واعظی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام به شکایت کاربران از اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی پاسخ گفت و خطاب به کاربران اظهار داشت که با توجه به مطالبی که شما دوستان درباره وضعیت حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه آن اعلام کردید، کمیته‌ای ویژه برای بررسی این موضوع تشکیل شده است. 
وی پیش‌تر نیز ضمن دفاع تمام قد از اپراتورها تاکید کرده بود که درآمدهای اپراتورهای تلفن همراه به گونه‌ای است که آنها هیچ احتیاجی به انجام چنین اموری نداشته و درآمدشان به مراتب بیش از آن است که بخواهند برای چندهزار تومان پول بسته اینترنتی، اعتبار خود را زیر سوال ببرند. واعظی همچنین از کاربران خواست اطلاعات دقیق از مشکلات خود را به سامانه پیگیری شکایات 195 اعلام کنند. 
دانلود خودکار فایل‌های تصویری و ویدئویی را غیرفعال کنید
مونا غفاری، کارشناس نرم‌افزار 
مهم‌‌ترین علت اتمام حجم بسته‌های اینترنتی کاربران دانلود خودکار فایل‌های تصویری و ویدئویی در تلگرام و آپدیت خودکار اپلیکیشن‌های گوشی بوده و راه جلوگیری از این موضوع غیرفعال کردن این قابلیت‌ها در تنظیمات است. در اشاره به اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نبود حجم خوری اینترنت در عین شکایت کاربران باید گفته شود که اینکه مردم تصور می‌کنند حجم اینترنت‌شان زودتر از گذشته تمام می‌شود، بخشی به این دلیل است که سرعت اینترنت نسبت به قبل بسیار زیاد شده و افزایش سرعت باعث می‌شود دانلود فایل‌ها زودتر انجام شود و بدین‌ترتیب حجم اینترنت نیز زودتر تمام می‌شود. 
مشکل عمده دیگر این است که در تلگرام تنظیماتی مبنی‌بر لود شدن خودکار فایل‌های تصویری و ویدئویی وجود دارد و این موضوع باعث می‌‌شود حتی اگر فایل‌هایی در تلگرام وجود داشته باشد که کاربران نخواهند آنها را باز کنند، این فایل‌ها به‌صورت خودکار دانلود شده و از حجم اینترنت استفاده کنند. 
تنظیمات برخی از گوشی‌ها به این صورت است که برنامه‌های نرم‌افزاری را به صورت خودکار به‌روزرسانی می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود آپدیت برنامه‌ها با استفاده از مصرف حجم دیتای موبایل انجام شود. تصور مردم مبنی‌بر اتمام زودهنگام حجم بسته اینترنتی است که در این باره این توضیح لازم است که این کار در اپراتورها توسط ماشین انجام می‌شود و برای ماشین هم مشخص شده که چه میزان حجم به کاربران اختصاص دهد. بنابراین این‌طور نیست که ماشین دستکاری شده و برای برخی از کاربران حجم اینترنت را زودتر از موعد تمام کند. 
مشترکان باید اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های گوشی را از مبادی رسمی دانلود کنند. زیرا زمانی که اقدام به دانلود این برنامه‌ها از سایت‌های غیرمعتبر می‌کنند، عواقبی مانند آلوده شدن به ویروس که اتمام حجم اینترنت را در پی دارد، خواهد داشت. از آنجایی که کاربران ایرانی در حال حاضر استفاده بسیار زیادی از اپلیکیشن‌ تلگرام دارند، باید در بخش تنظیمات این برنامه، دانلود خودکار فایل‌های تصویری و ویدئویی را غیرفعال کنند، زیرا این موضوع تاثیر بسیار زیادی در مصرف حجم اینترنت آنها دارد. همچنین کاربران می‌توانند در بخش تنظیمات گوشی‌های هوشمند خود، آپدیت خودکار اپلیکیشن‌های مختلف را غیرفعال کنند. 
به شکایات مردم پاسخی داده نمی‌شود
زهرا سعیدی مبارکه، عضوکمیسیون اقتصادی مجلس 
وضعیت نحوه عرضه بسته‌های اینترنتی از سوی اپراتورها و اعتراض کاربران به کم‌فروشی اینترنت ادامه دارد. امروز استفاده از اینترنت برای انجام فعالیت‌های روزمره وانجام کارهای ادارای و بانکی با استفاده از نرم‌افزارهای تلفن همراه و از طریق اینترنت یک ضرورت به شمار می‌رود اما متاسفانه در این زمینه مشکلاتی وجود دارد. یکی از مسائل و شکایاتی که مردم بارها به ما اعلام کرده‌اند و نارضایتی‌های گسترده‌ای از این بابت وجود دارد، اتمام زودهنگام حجم بسته‌های اینترنتی تلفن همراه است که به دلیل نبود شفافیت لازم در این زمینه، این موضوع ابهامات زیادی را ایجاد کرده و منجر به نارضایتی کاربران شده است. 
متاسفانه در حال حاضر نحوه محاسبه مصرف بسته‌های اینترنت شفاف نیست و اپراتورهای تلفن همراه هم پاسخ شفافی به مشتریان نمی‌دهند و در عین حال، هیچ راهکاری برای حل این مساله اندیشیده نشده و به شکایات مردم نیز درباره اتمام زود هنگام حجم بسته‌های اینترنتی پاسخی داده نمی‌شود. شرکت‌های اپراتور تلفن همراه، باید نحوه محاسبه هزینه بسته‌های اینترنت را شفاف کنند، البته هزینه‌های اینترنت نیز باید کاهش یابد. 
امروزه تسهیل دسترسی مردم به اینترنت یکی از لازمه‌های پیشرفت اقتصادی کشور بوده و طبیعی است برای دستیابی به توسعه و پیشرفت باید زیرساخت‌های ارتباطی تقویت شود. در حالی که در این زمینه با مشکلات زیادی مواجهیم به‌طوری که سرعت اینترنت در بسیاری از مناطق پایین است و بخش قابل توجهی از مردم نسبت به وضعیت ارائه خدمات اینترنت و هزینه‌های بالای اینترنت گلایه دارند، در حالی که تقویت خدمات اینترنت در کشور باعث کاهش هزینه‌های مردم و دولت می‌شود. 
 حتی یک مورد در حق مشترکی اجحاف نشده است
حسین فلاح جوشقانی، معاون رگولاتوری
مستندات و پیگیری‌های انجام شده از سوی رگولاتوری نشان می‌دهد که تاکنون موضوع کم‌فروشی و حجم‌خوری اینترنت نداشته‌ایم. سیستم‌های نظارتی نشان می‌دهد که اپراتورهای اینترنت و موبایل به میزان حجم اینترنتی که به مشترک می‌فروشند، سرویس ارائه می‌دهند، حجمی خورده نمی‌شود و کم فروشی اتفاق نمی‌افتد. 
چنانچه کاربران با موردی مواجه شدند که مصداق این موضوع را ثابت می‌کند، آن را به رگولاتوری اعلام کنند. این نکته نیز باید گفته شود که شاید در بسیاری مواقع بی‌توجهی کاربران به صرف وقت در شبکه‌های اجتماعی باعث مصرف حجم زیادی از اینترنت‌شان می‌شود. کاربران بدون آنکه متوجه گذر زمان باشند در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و متوجه نمی‌شوند که حجم زیادی از بسته اینترنت‌شان در این بازه زمانی به اتمام می‌رسد. موضوع دیگری که کاربران اینترنت به ویژه کاربران اینترنت موبایل با آن درگیر هستند، بحث بدافزارهاست که ممکن است هم حجم اطلاعات گوشی را جابه‌جا کرده یا اینکه در استفاده از بسته‌های اینترنتی مشترک اختلال ایجاد کند. 
مواردی گزارش شده که کاربر روی موبایل خود بسته اینترنتی یا سرویس اینترنتی فعال نکرده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این سرویس برای مشترک فعال است و پهنای باند اینترنت مصرف می‌کند. این موضوع به دلیل وجود برخی بدافزارها (نرم‌افزارهای مخرب) در گوشی مشترک مشاهده می‌شود و باعث ایجاد اختلال در دریافت سرویس مشترک می‌شود. در این موضوع هم حق با مشترک است و هم با اپراتور. 
بدافزارها در بسیاری از موارد برای مشترکان موبایل مشکل ایجاد می‌کنند و اینکه کاربر بدون اطلاع، نرم‌افزاری را روی موبایل خود نصب می‌کند و در کنار آن نیز یک نرم‌افزار مخرب نصب شده باعث می‌شود کاهش حجم اینترنت و به نوعی گیگ‌خوری اتفاق بیفتد.
 اگر با مصداقی مواجه شویم که اپراتوری حتی یک مورد در حق مشترکی اجحاف کرده باشد و مثلا به میزان حجم اینترنتی که فروخته است به مشترک اینترنت واگذار نکرده و حجم‌خوری کرده باشد به‌شدت با آن برخورد خواهد شد و حتی در رسانه‌ها اعلام عمومی خواهیم کرد. اما تا این زمان، بررسی‌ها نشان نمی‌دهد که اپراتورهای موبایل و اینترنت، این اقدام را انجام داده باشند. کاربران در صورتی که شک دارند، می‌توانند ریزمصرف‌شان را از اپراتورهای خود بخواهند. در این زمینه می‌توانند به پرتال اپراتور مراجعه کرده و با درج شناسه و اکانت، ریز مصرف خود را ببینند و اگر با مورد متناقضی برخورد کردند ابتدا به اپراتور و سپس به سامانه رسیدگی به شکایات 195 اعلام کنند.