صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با حضور سفیر روسیه

بنیاد روسکی‌میر در دانشگاه تهران افتتاح شد

بنیاد روسکی‌میر به منظور آموزش زبان و فرهنگ روسی در دانشکده ادبیات و زبان خارجی دانشگاه تهران افتتاح شد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایسنا، دکتر نیلی احمدآبادی در مراسم افتتاحیه بنیاد روسکی‌میر که امروز با حضور رئیس کمیته آموزش علوم مجلس دومای روسیه و سفیر این کشور در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه دانشگاه تهران برگزار شد، افتتاح این دفتر را زمینه‌ای برای گسترش فعالیت‌های علمی و آموزشی دو کشور ایران و روسیه عنوان کرد و گفت: همکاری‌های بین ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف علمی، آموزشی و غیره در چند سال اخیر سرعت گرفته است که این همکاری‌ها با افتتاح بنیاد روسکی‌میر بیش از گذشته افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه تصریح کرد: برگزاری نشست مشترک بین دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه که اولین نشست آن در کشور روسیه، دومین در تهران و سومین نیز در آینده نزدیک مجدداً در روسیه برگزار خواهد شد نمونه بارزی از گسترش همکاری‌های علمی بین دو کشور است. در واقع در این نشست 14 دانشگاه برتر ایران و 20 دانشگاه کشور روسیه در هم‌اندیشی مشترک زمینه‌های همکاری‌های علمی بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه در آغاز یک همکاری عظیم دانشگاهی بین دو کشور ایران و روسیه هستیم، در واقع افتتاح بنیاد روسکی‌میر در ایران علاوه بر گسترش فعالیت‌های مشترک علمی و آموزشی دو کشور موجب خواهد شد این فعالیت‌ها علاوه بر عرصه‌های علمی در زمینه‌های دیگر نیز تسریع پیدا کند.
دکتر نیلی تاکید کرد: گسترش آموزش زبان روسی در کشور یک ضرورت است چراکه شناخت هیچ کشوری بدون شناخت ادبیات و زبان آن کشور محقق نخواهد شد و خوشبختانه آموزش زبان روسی در دانشگاه تهران تاریخچه بسیار قدیمی دارد به طوری که جزء اولین زبان‌هایی است که در افتتاح دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی این دانشگاه دایر شد. بنابراین با بنیاد روسکی‌میر همکاری‌های دو کشور می‌تواند در راستای سیاست‌های کلی قرار بگیرد.
در ادامه این مراسم دکتر علیرضا ولی‌پور رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: گروه آموزشی زبان و ادبیات روسی این دانشکده هر ساله در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و دوره‌های مجازی در دو گرایش آموزش زبان و ادبیات روسی تعداد 70 دانشجو می‌پذیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: کمبود امکانات و منابع علمی و پژوهشی نقصانی در مقاطع تحصیلی بود که با تمهیدات گوناگون در رفع آن تلاش نمودیم و اکنون نیز با تحقق امکان برخورداری از حمایت‌های بنیاد روسکی‌میر درصدد رفع بیشتر این کمبودها خواهیم شد.
رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه تهران همچنین تاکید کرد: بنیاد روسکی‌میر در سال 2007 به فرمان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به منظور حمایت از زبان و ادبیات روسی در کشورهای دیگر تاسیس شد. هدف از تشکیل این موسسه گسترش زبان روسی و معرفی و تبلیغ فرهنگ و ادبیات روسی است.
دکتر ولی‌پور در پایان گفت: ایده راه‌اندازی بنیاد روسکی‌میر از دیدگاه علمی و زبان‌شناسی صحیح و منطقی است چراکه زبان و فرهنگ دو عنصر جدا از هم نیستند و بدون اطلاع از مبانی فرهنگی احاطه و استفاده کامل از زبان میسر نیست. از سوی دیگر شکل‌گیری و فعالیت مناسب این گونه مراکز قطعا کمک به اکمال متقابل فرهنگی بین دو ملل مختلف و سبب تقویت پایه‌های تفاهم و صلح خواهد شد.