صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سازمان حفظ محیط‌زیست امریکا خبر داد:

معدن پبل آلاسکا به تولیدکنندگان مس پیوست

معدن مس «پبل» واقع در آلاسکا به جمع تولیدکنندگان مس پیوست. پروژه مس-طلای این معدن مدت‌ها به دلایل زیست‌محیطی متوقف شده بود.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از عصرمس، معدن پبل (Pebble) واقع در جنوب‌غربی آلاسکا یکی از بزرگ‌ترین معادن روباز مس و طلای جهان است. برآورد شده که این معدن بیش از 55 میلیارد پوند مس و نزدیک به 70 میلیون اونس طلا دارد. با این حال، این پروژه برای مدت‌ها متوقف مانده بود؛ به‌طوری‌که سه‌سال پیش «رابرت فرایدلند»، میلیاردر حامی پروژه اعلام کرده بود این پروژه ساخته نخواهد شد چراکه سازمان حفظ محیط‌زیست امریکا مانع انجام آن شده است. مقامات این سازمان معتقد بودند این معدن ماهی‌های ارزشمند منطقه را تهدید می‌کند.
سازمان حفظ محیط‌زیست امریکا در یک سند 214 صفحه‌ای که جولای 2014 منتشر کرد، پیشنهاد کرد استفاده از برخی از منابع آب منطقه برای پروژه معدن‌کاری در پبل محدود شود. این پیشنهاد ازسوی مالک پروژه معدنی پبل، تیر خلاص به بهره‌برداری از این معدن نام گرفت و شرکت کانادایی «نورترن دیناستی مینرالز» (Northern Dynasty Minerals) که مالک این پروژه است از سازمان حفظ محیط‌زیست امریکا به دلیل تلاش برای جلوگیری از ساخت این پروژه شکایت کرد.
اما به نظر می‌رسد پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره نورترن دیناستی مینرالز موفق شده است بهره‌برداری از این معدن را کلید بزند. پایگاه اطلاع‌رسانی «کاناداین ماینینگ ژورنال» (Canadian Mining Journal) خبر داده وزارت منابع طبیعی آلاسکا به نورترن دیناستی مینرالز مجوزهای لازم برای معدن‌کاری و بهره‌برداری از معدن مس، طلا و مولیبدن پبل را اعطا کرده است. البته این مجوزها شامل یک ضمانت‌نامه دومیلیون دلاری برای جبران خسارات احتمالی نیز هست. 
پروژه پبل هم‌اکنون مراحل پیشرفته اکتشاف را از سر می‌گذراند. در سال 2014 برآورد شده بود که این معدن 6.44 میلیارد تن مس با عیار 0.76 درصد معادل 57 میلیارد پوند، قریب به 70 میلیون اونس طلا، 3.4 میلیارد پوند مولیبدن و 344 میلیون اونس نقره دارد. شرکت نورترن دیناستی مینرالز انتظار دارد 4460000000 تن مس با 0.54 درصد معادل 24.5 میلیارد پوند، 37 میلیون اونس طلا، 2.2 میلیارد پوند مولیبدن و 170 میلیون اونس نقره از معدن پبل استخراج کند. 
ذخیره معدن پبل پروفیری است و به‌دلیل این‌که عیار این معدن پایین است نیاز است که معدن‌کاری در این منطقه به‌صورت گسترده انجام گیرد. ذخیره این معدن در گستره‌ای 1700 متری قرار دارد.