صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با تصویب وکلای مجلس؛

وسایل نقلیه هیبریدی تولید داخل، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند

نمایندگان مجلس، در جریان بررسی جزئیات لایحه هوای پاک، با تصویب ماده 9 این لایحه، کلیه وسایل هیبریدی تولید داخل را از پرداخت مالیات...
 بر ارزش افزوده معاف کردند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، هفته گذشته، همزمان با آغاز اولین جلسات علنی مجلس در سال 96، لایحه هوای پاک به تصویب مجلس رسید و نمایندگان کار بررسی جزئیات این لایحه را آغاز کردند. کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها به 4 سال، الزام به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ممنوعیت تردد و خرید و فروش این خودروها، معافیت خودروهای هیبریدی تولید داخل از مالیات بر ارزش افزوده و مکلف کردن دولت به جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی، از جمله مصوبات مجلس بود.
در جلسه علنی امروز (یکشنبه)، نمایندگان مجلس، در ادامه بررسی جزئیات لایحه هوای پاک، تبصره ماده ۹ این لایحه را با دو سوم آرا به تصویب رساندند که به موجب آن خودروهای برقی – بنزینی و همچنین موتورسیکلت و خودروهای الکتریکی تولید داخل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند.
براساس ماده ۹ لایحه هوای پاک، وزارت کشور با همکاری وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف است زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از طریق منابع درآمدی ماده ۶ همین لایحه، از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی – بنزینی (هیبریدی) و خودرو و موتورسیکلت های الکتریکی به انجام برساند.
در تبصره ماده ۹ لایحه هوای پاک آمده است: خودروهای برقی – بنزینی، موتورسیکلت و خودروهای الکتریکی تولید داخل، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.
در بخش دیگری از جلسه امروز مجلس، نمایندگان، در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد لایحه هوای پاک، با تصویب ماده‌ای، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده یا مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت را مکلف کردند وسایل نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی، از رده خارج کرده و مسئولیت خود را از این جهت نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی، بیمه کنند.
طبق مفاد این مصوبه، حمل بار و مسافر، صدور گواهینامه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است.
همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان «ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز» در معابر، محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می‎کند.
براساس این گزارش، تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده، براساس آئین‌نامه‌ای است که حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان محیط‌ زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
از دیگر سو، طبق تبصره یک این ماده، دولت موظف است از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار تسهیلات لازم جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با خودروهای نو را فراهم کند.
همچنین طبق تبصره دو، دولت مکلف شد در بودجه سالیانه، ردیفی به منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت جایگزین کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده موجود با کارمزد چهار درصد بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین کند و به تصویب هیأت وزیران برساند.
پیش از این، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه هوای پاک، تمامی خودروسازان داخلی و وارد کنندگان خودروهای خارجی را مکلف کرده‎ بودند تا نسبت به گارانتی خودروهای مشتریان خود را حداقل 2 سال تمام یا 40 هزار کیلومتر اقدام کنند. همچنین در بخش دیگری از بررسی جزئیات این لایحه، با کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها به 4 سال موافقت شده بود.
 
خروج خودروهای فرسوده و ممنوعیت خرید و فروش این خودروها نیز از دیگر موافقتهای نمایندگان در جریان تصویب لایحه هوای پاک بود که در مصوبه امروز جزئیات بیشتری درباره آن به تصویب رسید.