صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست فناورد همدان مطرح کرد

عدم توجه صنایع همدان به محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست فناورد همدان از عدم توجه صنایع استان به محصولات و فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان سخن گفت.
حسام نجاری با بیان اینکه از سال 94 وارد پارک علم و فناوری شده و بر روی پروژه‌ای که موضوع تز کارشناسی‌ارشدم است، کار می‌کنم، تصریح کرد: تولید سیمان سازگار با محیط زیست که اصطلاحا با عنوان «سیمان سبز» معروف است، محور پروژه شرکت دانش‌بنیان ما را تشکیل می‌دهد.
وی با بیان اینکه کارشناسی‌ارشد خود را در رشته عمران با گرایش سازه از دانشگاه بوعلی دریافت کرده است، پروژه خود را به صورت کارگروهی مشترک رشته‌های عمران، متالوژی و شیمی معرفی کرد و افزود: این پروژه با همکاری دو هیئت علمی دانشگاه بوعلی، مشاوران علمی و تحقیقاتی و یک نفر بیمه‌شده اصلی و در مجموع با 5 نفر در حال فعالیت است.
مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در پارک علم و فناوری استان همدان از تبدیل استارتاپ خود به شرکت نوپا خبر داد و بیان کرد: تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های بوعلی، آزاد همدان و کرمانشاه به نوعی با این پروژه در حال همکاری و فعالیت هستند.
وی با اشاره به کسب مقام فناور برتر استان در سالجاری ادامه داد: این موضوع که پایان‌نامه ارشد من بود در سال 94 عنوان تز برتر را کسب کرد و از سوی انجمن بتن ایران و انیستیتو پاستور دانشگاه تهران مورد تجلیل قرار گرفت.
وی با بیان اینکه حدود یک‌سال از استقرار این شرکت نوپای دانش بنیان در مرکز پارک علم و فناوری استان همدان می‌گذرد، خاطرنشان کرد: پس از این مدت موفق به تولید محصول شدیم و برند این شرکت از فروردین و اردیبهشت 96 شروع به توزیع محصول خود خواهد کرد.
این فناور برتر استانی در ادامه سخنانش تأکید کرد: در مرحله نوپا و پیشروی استارتاپی، مبلغ 8 میلیون تومان به صورت تک‌فاز از سوی پارک علم و فناوری، کمک هزینه دریافت کردیم و در فاز دوم که تولید محصول است، مبلغ 50 میلیون تومان نیز دریافت کرده‌ایم که هم‌اکنون مراحل بانکی آن در حال طی شدن است.
نجاری با بیان اینکه این مبلغ برای تولید محصولات صنعتی کم است، اظهار کرد: این مبلغ تنها جوابگوی شروع تولید و فعالیت ما است و امیدواریم در ادامه کار با اقبال خوبی مواجه شویم و بتوانیم تولید خود را افزایش و کارمان را تداوم بخشیم.
وی دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی را منوط به شرکت دانش‌بنیان شدن اعلام کرد و گفت: از آنجا که شرکت ما به تازگی به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شده است، هنوز از محل صندوق نوآوری و شکوفایی کمکی دریافت نکرده که از اردیبهشت برای این منظور اقدام خواهیم کرد.
این مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان در ادامه بیان کرد: مبلغ 150 میلیون تومان برای تجاری‌سازی این پروژه نیاز داریم که امیدواریم در فاز بعدی موفق به دریافت آن شویم.
وی شرکت‌های دانش‌بنیان را سرشار از مشکلات متعدد معرفی کرد و گفت: آغاز فعالیت با سرمایه اندک، اجاره بهای دفاتری که در پارک علم و فناوری تعیین شده و با وجود تخفیف 50 درصدی، برای شرکت‌های بدون درآمد، سنگین است و هزینه‌های بیمه که برای شرکت‌های دانش بنیان تخفیفاتی درنظر گرفته نشده از جمله مسائل و مشکلاتی است که به عنوان شرکت دانش‌بنیان با آن مواجهیم.
وی از عدم توجه صنایع استان به محصولات و فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان سخن گفت و افزود: در همایش‌ها و استارتاپ ویکندهای استان اصفهان، با دعوت از نمایندگان شرکت‌های صنعتی زمینه معرفی و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با صاحبان صنایع فراهم می‌شود به طوریکه نمایندگان صنایع موظف به حضور در این گونه مراسم‌ها بودند تا شاید از میان طرح‌های ابتکاری ارائه شده توسط افراد خلاق حاضر در چنین رویدادهایی موجب تولید محصول جدید و یا حل مسائل موجود در صنایع شود.
نجاری با بیان این مطلب ادامه داد: چنین حرکت‌هایی در همدان نداریم که امیدواریم از اینگونه مراسم‌ها در استان برگزار شود و زمینه معرفی و تجاری‌سازی طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه دانش‌بنیان و همکاری صنایع با صاحبان ایده به وجود آید.
وی با تأکید بر لزوم همسان‌سازی شعارها و رویکردهای تجاری استان عنوان کرد: در استارتاپ ویکند شیخ بهایی اصفهان موفق به عقد قرارداد با شرکتی در زمینه تأمین مواد اولیه و تولید محصول خود شدیم که با قیمت بسیار مناسبی توانستیم این کار را انجام دهیم.
نجاری با اشاره به وجود کارخانه سیمان در استان همدان تصریح کرد: طرح خود را به کارخانه سیمان استان همدان ارائه دادم اما با اقبالی از سوی آنان مواجه نشدم و با کارخانه سیمان استان اصفهان وارد مذاکره و همکاری شدم که این موضوع برای استان ما ضعف بزرگی محسوب می‌شود که پرداختن به این موضوع توجه مسئولان را می‌طلبد.
وی با بیان اینکه کارخانه‌های سیمان همدان با وجود ارائه توضیح دقیق در مورد طرح و کاهش 20 درصدی هزینه‌های تولیدی، موافق همکاری و انجام پروژه نشده‌اند، افزود: کارخانه‌های همدان بیان کردند که شما کار را به مرحله تولید انبوه برسانید تا ما نیز وارد همکاری و فروش شویم در حالیکه شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا تنها برای تجاری‌سازی و رساندن به تولید انبوه نیاز به مشارکت با صنایع بزرگ دارند و پس از آن خود می‌توانند صاحب کارخانه با تولید انبوه باشند و این موضوع گویای عدم شناخت و درک صنایع استان از مفهوم توسعه و پیشرفت است.
این مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کارکرد شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های بازاریابی و فروش را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و گفت: قرار است با همکاری اتاق بازرگانی، دوره‌های آموزشی و کارگروه‌های فروش برای شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شود.
نجاری برخورد سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و محیط زیست با طرح تولید سیمان سبز را در بررسی و ارائه تأییدیه‌های استاندارد و زیست‌محیطی نامناسب دانست و بیان کرد: این سازمان‌ها حتی طرح مذکور را مطالعه نکردند و بدون اعتنا به آن درخواست انجام آزمایش و تأییدیه را رد کردند و ما از طریق انجمن بتن ایران تأییدیه‌های لازم را دریافت کردیم.
وی از تخفیف 60 درصدی هزینه‌های مربوط به آزمایشگاه از سوی سازمان استاندارد سخن گفت و اظهار کرد: تا اردیبهشت فرصت داریم تا با تأمین هزینه 40 درصدی به آزمایشگاه‌ها معرفی شده از سوی اداره استاندارد، تأییدیه‌های لازم را از این سازمان دریافت کنیم.
وی بازه زمانی تعیین شده برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز پارک علم و فناوری را نیز بیان کرد و گفت: برای مرحله پیشرو، 8 ماه و برای مرحله نوپا یک‌سال فرصت داریم تا از تخفیفات و حمایت‌های ارائه شده در این مرکز استفاده کنیم و پس از آن باید خارج شویم و به صورت مستقل به ادامه فعالیت بپردازیم.