چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گفتگو با مدیرعامل شرکت دانش بنیان اندیشه‌سازان صنعت اطلس:

با علم کسب ثروت کنیم

محمدمهدی حق‌شناس فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران و مدیرعامل شرکت اندیشه‌سازان صنعت اطلس است.
مریم بابایی
 به گزارش کسب و کار نیوز ،اندیشه‌سازان صنعت اطلس در سال 94 در زمینه تولید دستگاه‌های بخش تولیدی داروسازی‌ها تاسیس شده و شروع به کار کرده است. این شرکت کار خود را با ساخت چند دستگاه مختلف در زمینه داروسازی شروع کرد و تا به امروز موفق به طراحی و تولید 5 دستگاه مختلف از تجهیزات تولیدی داروسازی شده است. به تازگی نیز این شرکت موفق به تولید محصول دانش‌بنیان پرس قرص تک عددی 10 تن با ظرفیت تولید 4500 قرص در ساعت شده است. 
  شرکت اندیشه‌سازان صنعت اطلس در چه زمینه‌ا‌ی فعالیت می‌کند؟
اعضای هیات‌مدیره و مدیران اصلی این شرکت از اعضای هیات‌مدیره شرکت پایا با بیش از 16 سال سابقه در صنایع دارو هستند. با توجه به تجربه موسسان این شرکت، خلأ زیادی در زمینه ساخت دستگاه‌های داروسازی در کشور دیده می‌شد. در این راستا شرکت اندیشه‌سازان صنعت اطلس با هدف طراحی و ساخت دستگاه‌های بخش‌‌های تولیدی داروسازی
 تاسیس شد. شرکت اندیشه‌سازان صنعت اطلس با جمع‌آوری تیم مجربی از مهندسان دانشگاه‌های برتر کشور گامی نو در زمینه طراحی دستگاه‌های داروسازی و ساخت آنها برداشته که با کمک خداوند تا به امروز 5 دستگاه مختلف از این صنعت در این شرکت طراحی و تولید شده و با فروش بسیار خوبی مواجه شده است. هدف ما رقابت با کشورهای آسیایی از لحاظ قیمتی و رقابت با کشورهای اروپایی ازنظر کیفیت است. 
  محصول دانش‌بنیانی که موفق به تولید آن شده‌اید، چیست و چه کاربردی دارد؟
دستگاه پرس قرص تک‌سنبه؛ دستگاه مذکور برای پرس قرص‌های دارویی، غذایی، شیمیایی و... کاربرد دارد. این دستگاه قابلیت پرس 4500 عدد قرص در ساعت با میزان پرس 10 تن را داراست. 
  مزیت محصول شما بر نمونه‌های مشابه بازار چیست؟
رعایت اصول GMP داروسازی‌ها، به بیان دیگر علاوه بر استفاده‌های R&D از این محصول می‌توان از این دستگاه برای تولید دارو نیز استفاده کرد (باتوجه به رعایت اصول بهداشتی تولید دارو در این دستگاه) و این دستگاه محصول بسیار مناسبی است برای داروسازی‌هایی که قصد تولید قرصی با تیراژ پایین را دارند. 
  چه زمانی وارد بازار شدید؟ مشتری عمده شما چه بخش‌هایی است؟
محصولات شرکت اندیشه‌سازان صنعت اطلس حتی پیش از تاسیس این شرکت وارد بازار شده بود و نخستین دستگاه این شرکت پیش از تاسیس این شرکت طراحی، ساخته و به فروش رسیده بود. همچنین مشتری‌های عمده ما شرکت‌های داروسازی، مراکز تحقیقاتی دارویی و دانشکده‌های داروسازی هستند زیرا به طور کلی هدف از تشکیل این شرکت طراحی و ساخت دستگاه‌های داروسازی بوده است. 
  تاکنون چه تعداد تولید داشته‌اید؟ظرفیت تولید چقدر است؟
به لطف خداوند ما تا به امروز موفق به تولید 5 دستگاه مختلف داروسازی شده‌ایم که تمامی آنها تا به امروز به فروش رسیده‌اند. ظرفیت تولید دستگاه‌های مختلف این شرکت در طول سال متناسب با دستگاه مورد نظر تفاوت دارد، اما به طور کلی با توجه به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، می‌توان به‌طور میانگین به توانایی ساخت سالانه 100 دستگاه اشاره کرد که ارزش تقریبی آن حدودا برابر 1.5 تا 2 میلیارد تومان است. 
  درآمدزایی شرکت چقدر بوده است؟
با توجه به اینکه برخی از دستگاه‌های فوق جدیدا رونمایی شده‌اند، فروش شرکت تا به امروز چیزی در حدود 150 میلیون تومان بوده است که با توجه به تولید دستگاه‌های جدید این رقم در آینده بسیار بیشتر از عدد فوق خواهد شد.
  درباره ایده تاسیس این شرکت دانش‌بنیان و محصول توضیح دهید. 
دستگاه‌های داروسازی دارای پیچیدگی‌های خاص خود هستند و شاید یکی از دلایلی که موجب شده است تا به امروز کسی به عرصه طراحی و ساخت این دستگاه‌ها به طور جدی وارد نشود، همین موضوع بوده است.
 با توجه به همین موضوع و نیاز کشور به این امر (با توجه به تاسیس داروسازی‌های جدید و همچنین با وجود داروسازی قدیمی) و همچنین درآمدزایی بسیار خوب این بخش، بر آن شدیم تا با توجه به ظرفیت موجود برای این امر دست به تاسیس این شرکت برای طراحی (و نه مهندسی معکوس) این دستگاه‌ها و همچنین ساخت آنها بزنیم تا بتوانیم گامی نو در عرصه تکنولوژی در کشورمان ‌برداریم. 
 برای تجاری‌سازی ایده با چه مشکلات و موانعی روبه‌رو بودید و چه مراحلی را طی کردید؟
یکی از مشکلات اصلی ما برخی کمبودهای مالی است که لازم است مورد توجه مسئولان دست‌اندرکار قرار گیرد. با توجه به قیمت بالای برخی دستگاه‌های داروسازی و فضای تولید بزرگ برای آنها، این صنعت هم دارای برگشت مالی زیادی است و هم باید سرمایه‌گذاری خوبی در ابتدا صورت گیرد تا با وجود امکانات کافی به طراحی و ساخت این دستگاه‌ها پرداخته شود. 
البته این شرکت فعلا در فضایی به‌طور مشترک با کارگاهی دیگر مشغول به کار است، اما برای افق آینده خود به یک سرمایه‌گذاری بهتر و تاثیرگذار احتیاج دارد (دستگاه بعدی و در دست طراحی این شرکت دستگاه کپسول پرکنی است که مدل کوچک آن قیمتی بالغ بر 100 میلیون تومان دارد، بدیهی است ساخت دستگاهی با این قیمت علاوه بر سوددهی بالا، احتیاج به سرمایه‌گذاری مطلوبی نیز دارد.)
 روش شما در دستیابی به محصول به شیوه مهندسی معکوس و تحقیق و توسعه داخلی است؟ دستگاه شما چه ویژگی برتری نسبت به نمونه‌های خارجی دارد؟
این نکته بدیهی است که هیچ‌کس «چرخ» را از اول اختراع نمی‌کند. در تمامی صنایع مختلف یکی از بهترین و منطقی‌ترین شیوه‌ها مطالعه کارهای انجام‌شده درباره آن موضوع و سپس ایجاد تغییرات اساسی و انجام کاری فراتر از محصولات موجود است. شیوه شرکت اندیشه‌سازان صنعت اطلس و تیم مهندسی آن نیز دقیقا به همین شکل است. ما برای هر محصول خود دستگاه‌های باکیفیت ایجادشده را مطالعه کرده، سپس تمام حسن‌های آنها با یکدیگر را جمع‌آوری کرده و پس از آن با بهترین نمونه همان حسن‌ها یا ایجاد حسن‌هایی که در هیچ‌کدام از دستگاه‌ها نیست، به طراحی دستگاهی جدید می‌پردازیم. 
 چه تعدادی در تیم شما مشغول به کار هستند؟
تیم طراحی و مهندسی این شرکت از حدود 7 مهندس مکانیک تشکیل شده است که بسیاری از آنها فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های برتر کشور هستند و طراحی دستگاه‌ها کاملا زیرنظر متخصصان این حوزه صورت می‌گیرد. همچنین تیمی متشکل از افراد فنی باتجربه نیز در طراحی این دستگاه به تیم طراحی اصلی کمک می‌کند. علاوه بر این کارگاه‌های بسیاری در این شرکت کار کرده و قطعات این شرکت را تولید می‌کنند. 
 برای بازاریابی و مارکتینگ هم نیروی تخصصی دارید؟ 
این شرکت با گذاشتن جلسات مختلف با مدیران ارشد داروسازی‌ها و همچنین با ملاقات‌های حضوری با ایشان و ارسال کاتالوگ‌های خود به این شرکت‌ها و حضور در نمایشگاه‌های مختلف، محصولات خود را به نمایش گذاشته و به بازار عرضه می‌کند. همچنین کالاهای این شرکت با توجه به نیاز شرکت‌های مختلف بوده است و محصولات فعلی این شرکت با توجه به نیاز و خلأ بازار و مشاوره داروسازی‌های مختلف طراحی وایجاد می‌شوند. 
  آیا موفق به صادرات محصول شده‌اید و چه برنامه‌ای در این زمینه دارید؟
تا به امروز خیر، ولی با توجه به قیمت پایین در کنار کیفیت بالا در حال برنامه‌ریزی برای صادرات این محصولات به کشورهای همسایه و در آینده نزدیک به کشورهای دیگر هستیم و این مهم خیلی دور از ذهن نیست و ان‌شاءا... عملی خواهد شد.
  سرمایه اولیه را برای اجرای ایده از کجا آوردید و آیا مشکل تامین سرمایه داشتید؟ 
سرمایه اولیه این کار با استفاده از سرمایه شخصی تامین شده است و تاکنون نیز خدا را شکر با توجه به فروش دستگاه‌ها، شرکت بازگشت سرمایه خوبی را داشته، اما از این پس با توجه به ورود به عرصه دستگاه‌های گران‌تر و با تکنولوژی بیشتر، در صورت تامین سرمایه خارجی سرعت حرکت این شرکت بیشتر خواهد شد و محصولات این شرکت نیز با فروش بهتری مواجه خواهد شد (که البته با توجه به بازگشت مالی محصولات این شرکت تاکنون سرمایه‌گذارهای زیادی تمایل به تامین منابع مالی این شرکت د‌اشته‌اند.) 
  آیا موفق به جذب سرمایه‌گذار شده‌اید؟ 
با توجه به درخواست‌ها و مذاکرات صورت گرفته بین مدیران این شرکت و سرمایه‌گذاران محترم، درخواست‌های ایشان در حال بررسی است. همچنین در حال حاضر نیز این شرکت با سرمایه‌گذاران زیادی در حال مذاکره است و فعلا مدیران این شرکت به نتیجه قطعی بابت همکاری با این سرمایه‌گذاران نرسیده‌اند و سرمایه‌گذار مشخصی فعلا وجود ندارد، اما با توجه به نوع و حجم کار و همچنین سرمایه اولیه و همچنین بازگشت سرمایه مناسب این شرکت، در آینده نزدیک سرمایه‌گذاری برای این شرکت انتخاب خواهد شد.
 چالش‌های دانش‌بنیان‌ها در حال حاضر چیست؟
در حال حاضر برخی شرکت‌های دانش‌بنیان که محصولی با توجه به نیاز داخلی تولید می‌کنند، باید از جانب نهادهای مرتبط مورد حمایت قرار بگیرند. در حقیقت باید با تولید علم در کشور تولید ثروت کرد و این راه پیشرفت کشور و بیرون آمدن از وضعیت بد اقتصادی کنونی است. 
در حقیقت کشورهای پیشرفته از همین روش‌ها به تولید ثروت می‌پردازند و متاسفانه ما در ایران به دلیل عدم حمایت از کالاهای داخلی تنها و تنها مصرف‌کننده هستیم و مجبوریم با وجود پتانسیل داخلی برای ساخت بسیاری از مصروفات کشور، به کشورهای دیگر مراجعه کنیم و گاهی متاسفانه به شکل ملتمسانه‌ای از ایشان طلب استمداد کنیم.
  از چه زمانی فعالیت در پارک علم و فناوری را شروع کردید؟
شرکت ما یکی از شرکت‌های مستقر در پارک است. پارک حمایت‌های گوناگونی از شرکت‌های مستقر در این پارک می‌کند که البته ما فعلا از هیچ‌کدام آنها استفاده نکرده‌ایم. البته حمایت‌های فوق بسیار قابل توجه و مهم است، اما برخی قوانین حاکم بر این حمایت‌ها به نحوی است که مجریان آن نمی‌توانند بین شرکت‌ها تمیز خوبی قائل شوند. 
به عنوان مثال برای اینکه شما بتوانید وامی بیش از 300 میلیون تومان از صندوق نوآوری و شکوفایی بگیرید، باید حتما 3 سال از زمان تاسیس شرکت شما سپری شده باشد، اما این نکته به هیچ عنوان بررسی نمی‌شود که شاید شرکتی با توجه به سوابق پیشین و تجربیات گذشته خود و حتی کارهای تحقیقاتی که قبل از تاسیس شرکت انجام داده باشد، بتواند در عرض کمتر از دو سال به جایگاهی برسد که شرکتی دیگر نتواند طی 10 سال به آن نقطه دست پیدا کند. بنابراین این قوانین خشک و بدون انعطاف برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که بخش ضعیف و شکننده صنعت (از منظر مالی و اقتصادی) هستند، خیلی مناسب نیستند و جا دارد این قوانین بازنگری شوند.