صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» چشم‌انداز قیمت طلای سیاه را بررسی می‌کند

تداوم عوامل کاهنده قیمت نفت

بازار نفت در آخرین روزهای فصل سرد نوسان قیمت اندکی دارد اما همین نوسان قیمت اندک هم منحنی نزولی را طی می‌کند.
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز،خوش‌بینی‌هایی که با توافق اعضای اوپک و غیراوپک مبنی بر افزایش قیمت در پی کاهش تولید ایجاد شده بود، با قیمت‌هایی که در تابلوهای بورس‌های نفتی بزرگ دنیا درج می‌شود، روزبه‌روز رنگ می‌بازد. این وضعیت موجب شده برخی بازیگران موثر بازار، تحلیل‌های خود درباره قیمت را تعدیل کنند و زمزمه‌های لزوم تمدید توافق اوپک و کاهش بیشتر تولید بیشتر شنیده شود. کارشناسان معتقدند عواملی که اثر کاهشی بر قیمت دارند، همچنان در بازار جولان می‌دهند و با این شرایط افق افزایشی و رسیدن به نفت 60 دلاری که مورد توافق اوپک بود، در بازار دیده نمی‌شود. 
مازاد تولید و نفت تخفیف دار؛ کاهنده‌های قیمت طلای سیاه
یک کارشناس اقتصاد انرژی، با بیان اینکه توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید یکی از مهم‌ترین عوامل کاهنده قیمت یعنی تولید مازاد بر نیاز بازار را هدف گرفته بود، به «کسب‌وکار» گفت: برآوردهایی که اخیرا توسط موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد میزان ذخایر استراتژیک نفت خام در آمریکا به 2، 520 میلیون بشکه رسیده که بیشترین رقم از سال 1982 تاکنون است. مجتبی توانگر افزود: افزایش این ذخایر نشان می‌دهد مازاد تولید در بازار کماکان وجود دارد و وجود نفت ارزان قیمت در بازار به خرید و ذخیره‌سازی آن منجر شده است. وی با بیان اینکه سیاست تولیدکنندگان عمده مبنی بر کاهش تولید با برخی اقدامات تا حدودی خنثی شده است، افزود: عربستان و روسیه به تعهدات خود مبنی بر کاهش تولید پایبند بوده‌اند اما از سوی دیگر نفت رابا قیمت ارزان‌تر و تخفیف‌های خاص به مشتریانی که قرارداد بلندمدت ببندند،
 می‌فروشند. مشابه همین سیاست را ایران و ونزوئلا هم اعمال می‌کنند بنابراین نفت ارزانی که بیش از نیاز بازار است، کماکان مثل وزنه‌ای سنگین مانع اوج‌گیری قیمت می‌شود. از سوی دیگر همین نفت در ذخایر استراتژیک مصرف‌کنندگان عمده ذخیره می‌شود و قدرت چانه‌زنی آنها را برای پایین آوردن قیمت خریدهای آتی افزایش می‌دهد. 
نقش عوامل سیاسی در وضعیت مه‌آلود بازار نفت
یک کارشناس دیگر اقتصاد انرژی با اشاره به نقش عوامل سیاسی در وضعیت مه‌آلود و قیمت رو به کاهش نفت به «کسب‌وکار» گفت: نزدیکی نسبی مواضع عراق و ایران و عربستان و دیگر بازیگران موثر بر قیمت در اجلاس گذشته اوپک که تقریبا در یک دهه گذشته بی‌سابقه بود، موجب ایجاد جو هیجانی مثبت و پیش‌بینی افزایش قیمت شد اما این هیجانات اکنون سپری شده و واقعیات بازار نشان‌دهنده اختلافات عمده بین مواضع سیاسی ایران و عربستان و تداوم این اختلافات در آینده است. نرسی‌قربان، با بیان اینکه اثر کاهش تولید بر قیمت تاکنون مناسب بوده است، افزود: برای تعمیق اثر کاهش تولید بر قیمت، لازم است توافق اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها تمدید شود اما اینکه ایران و عربستان در این مورد به تفاهم و اتفاق نظر برسند، مورد تردید است. سفر وزیر خارجه عربستان به عراق و وعده سرمایه‌گذاری در این کشور و همچنین سفر پادشاه عربستان به اندونزی نیز با همین وعده می‌تواند نشان ‌دهنده تلاش این کشور برای ایزوله کردن ایران در اوپک باشد که این امر درنظر تحلیلگران بازار نفت جزو عوامل کاهنده قیمت به
‌شمار می‌رود. 
نفت شیل فراتر از انتظار در حال تولید است
عوامل دیگر نیز اثر کاهنده بر قیمت نفت دارند که از آن جمله می‌توان به افزایش تولید از منابع نفت شیل آمریکا اشاره کرد. روزنامه تلگراف انگلیس در این‌باره نوشته است: افزایش چشمگیر تولید نفت شیل در حوضه پرمین تگزاس، توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک و درنهایت پیوند راهبردی آنها در بازار جهانی نفت را تهدید می‌کند.
 اسکات شفیلد، موسس شرکت انرژی پایونیر نچرال ریسورسز واقع در تگزاس که به پادشاه پرمین معروف است، در این‌باره گفت: به‌نظر می‌رسد مردم درست نمی‌دانند تولید نفت در پرمین چقدر زیاد است. تولید این میدان نفتی بالاخره از میدان غوار عربستان سعودی خواهد گذشت. وی افزود: انتظار می‌رود پرمین بتواند تا 10 سال به میزان 10 - 8 میلیون بشکه در روز نفت تولید کند که 70 درصد آن نفت خام و بقیه گاز و مایعانات است. 
تلگراف نوشت، تولید نفت شیل در حوضه پرمین سریع‌تر از آنچه جهان می‌پنداشت، به دست بشر ممکن باشد، درحال افزایش است و این امر برخلاف تصور سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به‌وقوع پیوست. 
صحبت کردن از تمدید توافق اوپک هنوز زود است
دبیرکل اوپک نیز در آخرین اظهارات خود صحبت از تمدید توافق را زودهنگام دانسته است. 
محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در کنفرانس انرژی «CERAWeek»  در شهر «هاستون» آمریکا گفت: صحبت کردن درباره تمدید توافق کاهش تولید نفت از سوی کشورهای اوپک هنوز زود است؛ این در حالیست که نگاه کردن به نتایجی که تاکنون به‌دست آمده مهم است. وی تصریح کرد، زمان برگزاری نشست آینده اوپک در ماه می‌ (خردادماه سال ۹۶) می‌توانیم تمام اطلاعات را بررسی کنیم و ببینیم چه دستاوردی به ‌دست آورده‌ایم.